jazzarium

Najwyższy czas na Wizjonerki. 4-5 Lipca 2025

WIZJONERKI – Kobiety w Polskiej Muzyce Improwizowanej i Eksperymentalnej to interdyscyplinarny projekt badawczo-artystyczny, koncentrujący się na reprezentacji kobiet w praktykach współczesnej sztuki dźwiękowej. WIZJONERKI stawiają pytania o warunki tworzenia i prezentacji sztuki oraz o możliwości przekształcania jej instytucjonalnych ram. Wychodząc z założenia, że „system sam w sobie jest komunikatem”, projekt testuje, jak może wyglądać sztuka przyszłości, jeśli uwolnimy ją od hierarchicznych modeli działania.

Charlotte Hug laureatką Swiss Culture Award!

Odkrywca przekraczający granice w sztuce współczesnej - za taką postawę Charlotte Hug otrzymała w tym roku nagrodę Swiss Culture Award w dziedzinie muzyki
 
A oto oficjany komunikat Federalnego Biura CUltury Szwajcarii:
 

Free Flow najnowszy album kwartetu Schlippenbach / Altschul Quartet feat. Joe Fonda and Rudi Mahall

Żadnego z muzyków nie trzeba nikomu przedstawiać Alexander von Schlippnebach to jeden z ojców wolnej muzyki improwizowanej, wielki znawca twórczości Theloniousa Monka i znakomity mistrz fortepianu oraz architekst wspaniałej Glob Unity Orchestra, Barry Altschul współzałożyciel pierwszego wielkiego kwartetu Anthony'ego Braxtona, przyjaciel i muzyczny towarzysz Sama Riversa, Chicka Corei, Roswella Rudda, Dave'a Liebmana, Barre'go Phillipsa, Kenny'ego Wheelera, Andrew Hilla, Sonny'ego Crissa, Hamptona Hawesa i Lee Konitza oraz jeden z największych perkusistów w historii muzyki jazzowe

Misha Mengelberg - miłośnik papug, który rozimprowizował Europę.

Wśród znaczących postaci europejskiej sceny muzyki improwizawoanej są nazwiska znane, wielkie i kluczowe. Oprócz nich jest też Misha Mengelberg człowiek, którego klasyfikować trudno. Nie marzyła mu się kariera koncertującego pianisty. A jednak zadebiutował na rynku płytowym właśnie w takiej roli i co więcej w stylu, w jakim mało komu się przydarzyło!

Najpiękniejsza w muzyce jest jej natura - jednocześnie mistyczna i naukowa - słów kilka prosto od Anthony'ego Braxtona.

Jazzarium: Łatwo zetknąć się z opinią, że muzyka Dave’a Brubecka nie jest jazzem, ponieważ jest zbyt mainstreamowa. Inni twierdzą, że twórczość Johna Coltrane’a nie jest jazzem, ponieważ jest wręcz anty-muzyką. Czy pańskim zdaniem istnieje coś takiego jak anty-muzyka?

Kiedy Anthony Braxton gra ludzie słuchają!

„Kiedy Anthony Braxton gra ludzie słuchają” taki komunikat można przeczytać na pierwszej od czasu słynnego recitalu solo „For Alto” płycie wydanej w legendarnej Delmark Records, a zatytułowanej „GTM 2000”. I rzeczywiście coś w tym jest. Ludzie słuchają, ponieważ przez ostanie kilka dekad Braxton na swój własny, niekiedy nawet bardzo głośny sposób zmienia bieg jazzu i improwizacji.

Irène Schweizer: „Byłabym o wiele bardziej znana, gdybym była facetem”

Być może niektórym z Państwa zdarza się zastanawiać nad tym, co od dłuższego czasu trawi moje myśli. Zadaję sobie bowiem pytanie, czy temu, czym się w życiu zajmuję, poświęcam tyle uwagi, ile dane obowiązki tego wymagają. Czy jeśli wybrałem jakiś obszar, by jego właśnie przede wszystkim eksplorować, mogę raz na jakiś czas opuszczać go i udać się gdzieś indziej? Czy należy się zdefiniować wyłącznie poprzez jedną profesję, czy raczej szukać osobnej definicji siebie, która mogłaby przyjąć wiele składowych?

Jamie Baum - “W Europie ludzie mają większe zrozumienie dla muzyki kreatywnej”

Podczas jednej z edycji festiwalu jaZZ i okolice amerykańska flecistka Jamie Baum w Filharmonii Śląskiej w Katowicach przedstawiła wyjątkowy projekt: Polish - American Octet. Towarzyszyli jej muzycy ze Stanów Zjednoczonych, a także z Polski. Jamie opowiedziała mi o okolicznościach powstania nowego Septetu,  swoich podróżach do Azji, polskich przodkach,  a także o muzyce, która inspiruje ją w każdym miejscu na ziemi.

Gonzalo Rubalcaba – muzyczny poliglota z Hawany

Moje pierwsze zetknięcie z grą na żywo Gonzalo Rubalcaby należało do tych spotkań, podczas których momentalnie wiadomo, że z artystą jest po drodze. Ów jego występ sprzed kilku lat komentowałem w relacji następująco: „Z kolei pianista balansował między szeptem i krzykiem: szukał napięcia w pauzach, które znajdowało ujście w szybkich i ekspresyjnych uderzeniach. Jego gra była bardzo ciekawa, publiczność słuchała go z uwagą i doceniała należycie każdą solówkę”. Przebieg jego kariery dobitnie wskazuje na to, iż taki pogląd na jego muzykę podziela wielu.

Dee Dee Bridgewater – jazz jest popularny!

Kiedy myślę o popularyzowaniu muzyki jazzowej, bardzo wyraźnie słyszę głos Dee Dee Bridgewater. Jest najsłynniejszą jazzową wokalistką naszych czasów. Występuje na największych festiwalach jazzowych, na swoim koncie ma trzy nagrody Grammy, kilkanaście płyt, tysiące koncertów i nagrania z jazzowymi wyjadaczami, praktycznie z każdej dekady.

Strony