The Blue Shroud

Autor: 
Maciej Krawiec
Barry Guy
Wydawca: 
Intakt Records
Data wydania: 
15.04.2016
Dystrybutor: 
Intakt Records
Ocena: 
4
Average: 4 (1 vote)
Skład: 
Barry Guy – Bass, Director; Savina Yannatou – Voice; Ben Dwyer – Guitar, Agustí Fernández – Piano; Maya Homburger – Violin; Fanny Paccoud – Viola; Percy Pursglove – Trumpet; Torben Snekkestad – Soprano Saxophone, Reed Trumpet; Michael Niesemann – Alto Saxophone, Oboe; Per Texas Johansson – Tenor Saxophone, Clarinet; Julius Gabriel – Baritone Saxophone; Michel Godard – Tuba, Serpent; Lucas Niggli – Drums, Percussion; Ramón López – Drums, Percussion

Najnowsze wydawnictwo Barry'ego Guya to zapis monumentalnej kompozycji pt. „Blue Shroud”, zarejestrowanej w 2015 roku z inicjatywy warszawskiego festiwalu Ad Libitum. Na jej rozmach składa się szereg elementów: ponad 70-minutowy czas trwania, 14 wykonawców i przede wszystkim temat, który ją zainspirował. Jest nim obraz „Guernica” Pabla Picassa, powstały w reakcji na zbombardowanie baskijskiego miasta w trakcie wojny domowej w Hiszpanii. W koncepcji Guya znajdujemy jednak jeszcze jedną historyczną warstwę: to właśnie tytułową niebieską tkaniną miała być zakryta kopia obrazu Picassa w siedzibie ONZ, gdy sekretarz stanu U.S.A. Colin Powell zapowiadał inwazję na Irak. Oba dramatyczne wydarzenia i ich symboliczne ujęcia znalazły swe odbicie w dziele Guya.

Tematyka to poważna, rozpostarta na przestrzeni pokoleń; dotykająca spraw najtrudniejszych. Aby odnieść się do niej muzycznie, zestawił 14 muzycznych głosów w tym wokal Saviny Yannatou, odczytującej i śpiewającej dramatyczny wiersz Kerry Hardie. Kompozycja Guya jest eklektyczna i stanowi fuzję współczesnej muzyki klasycznej, jazzowej, kolektywnie improwizowanej, flamenco, dawnej, z odniesieniami do dzieł Bacha i Bibera. Wiele w niej wartw i wątków, niespodziewanych przemian brzmieniowych i emocjonalnych, choć kolejne sekcje mające emanować liryzmem, szokiem czy harmonią mają czas, by wybrzmieć i dać się zapamiętać. Guy nie chce dekonstruować – woli budować z rozlicznych elementów.

I udaje mu się zbudować podniosłą, budzącą respekt strukturę, która – dzięki mistrzostwu wykonawców – przekonuje w każdej z obranych estetyk. Ale „Blue Shroud”, przy całym swym formalnym urozmaiceniu, to nie artystyczny kolaż, a autentyczne przeżycie wykraczające poza względy wyłącznie muzyczne. Guy i jego wybitni partnerzy dodają bowiem mądry, sugestywny i oryginalny głos w refleksji nad ofiarami wojny i absurdem konfliktów zbrojnych.

1. Prelude; 2. Song 1; 3. Song 3; 4. Bull / Mother and Child / Warrior; 5. H. I. F. Biber, "The carrying of the cross" Mystery Sonata IX; 6. "A blinded bird of hope" Song 4; 7. Bird; 8. H. I. F. Biber, Aria from "Crucifixion" Mystery Sonata X, Song 7; 9. Light Bearer; 10. Fugitive; 11. J. S. Bach "Agnus Dei" from the b minor mass