When The Heart Emerges Glistening

Autor: 
Maciej Karłowski
Ambrose Akinmusire
Wydawca: 
Blue Note
Dystrybutor: 
EMI Music Polska
Data wydania: 
14.04.2011
Ocena: 
5
Average: 5 (1 vote)
Skład: 
Ambrose Akinmusire - trumpet, Walter Smith III - tenor sax, Gerald Clayton - piano, Harish Ragahvan - bass, Justin Brown - drums, Jason Moran - Fender piano

Gdyby recenzować najnowszą płytę młodziutkiego, bo przecież dopiero 29 letniego trębacza Ambrose’a Akinmusire’a, jeszcze miesiąc temu zapewne trzeba byłoby napisać, że oto mamy album jednego z najciekawszych młodych muzyków amerykańskiej sceny, który ma wszelkie szanse zostać jednym z najbardziej docenionych nowych graczy tamtejszej sceny. Teraz, kiedy nagrody Jazz Journalist Association zostały rozdane możemy śmiało stwierdzić, że szanse te zostały w pełni wykorzystane. Akinmusire zwyciężył w dwóch kategoriach – wschodzącej gwiazdy i trębacza roku, co tym bardziej jest imponujące, że konkurował z bardzo silną grupą już uznanych, a niekiedy wręcz wybitnych instrumentalistów jak Dave Douglas, Jeremy Pelt, Nicholas Payton, Tom Harrell czy Wynton Marsalis.

Tak więc mamy prawdziwy sukces i mnie cieszy on tym bardziej, że najnowsza płyta Ambrose’a, która z resztą wydana została nieco ponad miesiąc temu – „When The Heart Emerges Glistening” to jedna z najbardziej ekscytujących premier tego roku. Ekscytująca jest tu przede wszystkim muzyka, zaskakuje jednak też i fakt, że liner note, co prawda krótką, ale jednak, napisał sam prezes wszystkich prezesów Blue Note Records - Robert Lundvall, a to raczej nie zdarzało się wcześniej. Najbardziej jednak krzepiące jest to, że album ten, będący skądinąd debiutem Akinmusire’a w barwach Blue Note, nagrany został nie w konwencji dającej się opisać „otoczmy zdolnego, ale jeszcze nieopierzonego młodziaka znanymi sidemanami i dołóżmy do całości jeszcze kilku jazzowych celebrities i będzie dobrze”, ale najzwyczajniej z nie często przestrzeganym poszanowaniem dla wagi i znaczenia regularnego working bandu lidera z Walterem Smithem III na tenorze, Geraldem Claytonem za klawiaturą fortepianu, Harishem Ragahvanem na kontrabasie i Justinem Brownem – perkusja. Owszem jest gość specjalny Jason Moran, ale tylko w jednym utworze, nie na swoim głównym instrumencie, ale na Fenderze Rhodesie i w takich proporcjach, jakby nie chciał przeszkadzać regularnemu zespołowi.

Takie płyty jak „When The Heart Emerges Glistening” sprawiają, że w niepamięć odchodzą myśli o jakichkolwiek kryzysach w jazzie. Jest tu wszystko i tradycja, i silne zakorzenienie w jazzie ery postbopowej. Jest też miejsce na odwagę, która sugeruje, że i granie free to dla Akinmusire’a ważna część jazzowej historii, od której nie ma potrzeby się odżegnywać, ale nawet koniecznie trzeba z niej czerpać.  Akinmusire i jego zespół to jednak przede wszystkim ludzie młodzi i jako tacy nie tylko jazzem są zainteresowani. W jakiś niezwykły sposób te zainteresowania, czy to soulem, czy inteligentną muzyką rockową gdzieś pod powierzchnią słychać, ale nigdy nie sprawiają wrażenia, jakby się nimi ostentacyjnie chwalono. W ogóle muzyka tego młodego trębacza, a dodatkowo też i kompozytora wydaje się nadzwyczaj niewymuszona. To tym bardziej zachwycające, że Ambrose pisze poważną muzykę, nie puszcza do nikogo oczka, nie puszy się, świetnie prowadzi band i na dodatek nie forsuje siebie jako frontmana. Biorąc pod uwagę jego młody wiek to naprawdę nieczęsto spotykana sytuacja. Żeby więc nie przedłużać. Znakomity to album, dojrzały, mądry i w natchniony sposób zagrany!

 

 

1.Confessions To My Unborn Daughter, 2. Jaya, 3. Henya Bass Intro, 4. Henya, 5. Far But Few Between, 6. With Love, 7. Regret (No More), 8. Ayneh (Cora), 9. My Name Is Oscar, 10. The Walls of Lechuguilla, 11. What's New, 12. Tear Stained Suicide Manifesto, 13. Ayneh (Campbell)