Björn Meyer: inżynier groovu

Autor: 
Marta Jundziłł
Zdjęcie: 

Kariery jazzowego basisty w jego przypadku nie spodziewał się chyba nikt, a już na pewno nie on sam. Björn Meyer na gitarze basowej zaczął grać stosunkowo późno, bo w wieku 18 lat. Nie przeszkodziło mu to jednak, by stać się pionierem i nagrać pierwszą solową płytę na bas elektryczny w historii ECM-u.

Björn Meyer za dzieciaka grał na fortepianie, trąbce i śpiewał w chórze. Był też gitarzystą w garażowym zespole rockowym. W wieku 18 lat, do rąk wpadła mu gitara basowa. Z pokusą walczył dość długo, ale jak to mówią: ciągnie wilka do lasu….  Muzyka była mu dość bliska, ale i tak roztropny Björn zdecydował się na Politechnikę. Po ukończonych studiach (Computer Science and Engineering) zdecydował się wziąć rok przerwy, by zastanowić się nad swoją ścieżką zawodową. Na szczęście dla europejskiego jazzu, zdecydował się postawić wszystko na jedną kartę i poświęcić się muzyce.

Współprace muzyczne Björna pokazują jak szeroko podchodzi on do tematu muzyki. Szereg nagrań z perską harfistką Asitą Hamidi sytuują go znacznie dalej niż skandynawska czy europejska muzyka jazzowa. Nawiązania do perskiego folkloru, czy długoletnia współpraca z Tunezyjczykiem - Anouar Brahemem, grającym na oud (odpowiednik lutni) pokazują jego pociąg do muzyki bliskiego wschodu i orientalizmów, których na północy Europy mamy zdecydowany deficyt.

Jednym z czołowych projektów Björna jest zespół Bazar Blå – muzyka świata…. prosto ze Szwecji. Trójka artystów kreujących szeroką, różnorodną przestrzeń dźwiękową za pomocą perkusjonaliów, harfy klawiszowej (nyckelharpa – tradycyjny szwedzki instrument, dźwiękiem przypominający altówkę), sześciostrunowej gitary basowej i bassmandoli pokazuje zupełnie nowy wymiar szwedzkiego folkloru w jazzującej odsłonie. W twórczości Björna nie bez znaczenia pozostaje też projekt z pianistą Nickiem Bärtsch’em – Ronin. Muzyka to mocno „grooviąca” choć momentami minimalistyczna. Rola basu jest w niej niepodważalnie napędzająca. Dzięki niemu materiał jest rozbudowany, energetyczny i po raz kolejny – światowy.

W 2017 roku Björn nagrał swój świetnie przyjęty solowy album – „Provenance”. Tym samym, na zawsze wpisał się w katalog ECM-u, jako pierwszy twórca, który nagrał solowy album na gitarę basową dla niemieckiej wytwórni. „Provenance” Björn wydał już, jako świadomy muzyk. Słychać w niej ukształtowanie, mnogość inspiracji i zebrane przez lata doświadczenie: folkowe motywy, pełnie brzmienia, bogactwo środków i przestrzeń dźwiękowa godną pełnego składu. Elektroniczne motywy uwspółcześniają materiał dodając mu większego polotu i dostępności. Solowy album jest świetnym ukoronowaniem dotychczasowej wielotorowej działalności Björna – charyzmatycznego basisty, który współpracując z artystami z całego świata, nie zapomina o szwedzkim folklorze i walorach melodyjnej muzyki bliskiego wschodu. Doskonale porusza się też w muzyce improwizowanej i minimalistycznej. Jest pełnowymiarowym, świadomym i niezawodnym muzykiem. A mógł być programistą.