Hidros 8 Heal

Autor: 
Rafał Zbrzeski (Radio Kraków)
Mats Gustafsson Nu Ensemble
Wydawca: 
Trost
Data wydania: 
25.11.2022
Dystrybutor: 
Gustaff Records
Ocena: 
4
Average: 4 (1 vote)
Skład: 
Anna Högberg - saksofony altowy i barytonowy, Mats Gustafsson - saksofon barytonowy, dyrygent, Susana Santos Silva - trąbka, Per-Åke Holmlander – tuba, Hedvig Mollestad - gitara, Dieb13 - gramofony, Christof Kurzmann - loopy, głos, Massimo Pupillo – bas, Gert-Jan Prins – perkusja i elektronika, Ivar Loe Bjørnstad - perkusja

Nie każda z części cyklu „Hidros” doczekała się dokumentacji w postaci oficjalnego wydawnictwa płytowego. Na szczęście odsłona ósma, opatrzona podtytułem „Heal” została wydana pod koniec listopada 2022 roku i śmiało można zasiąść do jej odsłuchu w domowym zaciszu,

Mats Gustafsson, będący zarazem kompozytorem, autorem warstwy lirycznej, dyrygentem oraz wykonawcą – na tę okazję skompletował nowy skład towarzyszącej mu grupy Nu Ensemble. W międzynarodowej obsadzie znalazło się miejsce dla przodujących artystek i artystów europejskiej sceny muzyki improwizowanej, co przy okazji unaocznia (wybaczą Państwo małą dygresję), że wśród twórców ukierunkowanych na eksperyment kobiety traktowane są dużo bardziej poważnie niż w głównym nurcie jazzu. Kluczowe role w wykonaniu rozległej, trwającej trzy kwadranse kompozycji odegrały bowiem: Susana Santos Silva, Anna Högberg oraz Hedvig Mollestad.

Gustafsson zdążył przyzwyczaić słuchaczy, że utwory z serii „Hidros” to rozbudowane, wielowątkowe konstrukcje, w których muzycy poruszają się na granicy improwizacji, współczesnej kameralistyki, eksperymentu dźwiękowego, a zdarza się że także innych gatunków i stylistyk. Nie inaczej jest tym razem. Gustafsson nakreślił ramy, w których znalazło się miejsce dla elektronicznego szumu, gitarowych dronów, potężnych pochodów gitary basowej oraz brawurowych akcji pokaźnej sekcji dętej, obejmujących swoim zakresem i nowoorleańskie źródła jazzu i swobodną improwizację.

Z podobnych materiałów niejednokrotnie szył już i sam Gustafsson i wielu innych artystów, ale przecież chodzi nie tylko o to co legło u źródeł dzieła, ale też w jaki sposób zostało ułożone i wykonane.

O sile „Hidros 8 Heal” stanowi balans, który udało się wypracować pomiędzy założoną odgórnie strukturą kompozycji, a wplecioną w nią swobodą improwizatorów. Utwór ma dwa kulminacyjne momenty, w których do ataku przystępuje Massimo Pupillo. Miażdżące sekwencje wygrywane na gitarze basowej stanowią idealny podkład dla wzmożonej aktywności gitarzystki i sekcji dętej, a wszystko co dzieje się przed, pomiędzy i po owych dwóch kulminacjach może uchodzić za niemal wzorcowy przykład budowania dramaturgii i stopniowania napięcia. Tym samym „Hidros 8 Heal” wydaje się jedną z najciekawszych propozycji spośród wydawnictw Matsa Gustafssona z ostatnich kilku lat.

 

 

Hidros 8 Heal Part I,  Hidros 8 Heal Part II