Awaria Świata

Autor: 
Marta Jundziłł
Ewa Lipska / Leszek Wiśniowski
Wydawca: 
Requiem Records
Dystrybutor: 
Requiem Records
Data wydania: 
13.12.2021
Ocena: 
4
Average: 4 (1 vote)
Skład: 
Ewa Lipska - głos, Leszek Wiśniowski - flet piccolo, flet sopranowy C, flet altowy, flet basowy, shakuhachi, saksofony sopranowy i tenorowy, klarnet i klarnet basowy, fortepian, smyki Spitfire Audio i inne brzmienia wirtualne.

„Awaria Świata” to synteza słowa i dźwięku w najczystszej, niezaburzonej formie. Wiersze uznanej poetki Ewy Lipskiej snują swoją fascynującą narrację przy muzyce skomponowanej i wykonanej przez Leszka Wiśniowskiego. Minimalizm z pogranicza nurtu improwizacji i muzyki współczesnej wraz z uderzającą, aktualną treścią tworzą niecodzienne dzieło, któremu warto przysłuchać się z bliska.

Artystka słowa – Ewa Lipska spotkała na swojej drodze wirtuoza dźwięku Leszka Wiśniowskiego. Dzięki tej kooperacji powstało dzieło niecodzienne. Przepiękne wiersze czytane przez poetkę korespondują z minimalistyczną muzyką wykonywaną przez multiinstrumentalistę. Na tym albumie muzyka nie stanowi tła dla tekstu, lecz jest jego dopełnieniem. Autorka  kreuje swoją wizję nowoczesnego świata. Z zafascynowaniem i przerażeniem opowiada  o otaczającej rzeczywistości. Teksty są oszczędne w formie. Fonetycznie natomiast - bardzo plastyczne, brzmią wręcz instrumentalnie za sprawą wielu antropomorfizacji. Są świetnym materiałem dla syntezy słowa i muzyki.

Tytułowa „Awaria świata” rozłożona na cztery części i cztery instrumenty: flet, klarnet basowy, saksofon sopranowy i tenorowy tworzy leitmotiv albumu. To jednak niejedyny muzyczny aspekt tego wyjątkowego dzieła. Leszek Wiśniowski zadbał o elektryczną stronę albumu, za sprawą instrumentów wirtualnych i syntetycznych brzmień. Dzięki temu, jego muzyka ma niesamowicie zróżnicowany charakter: momentami narracyjny, innym razem trzymający w napięciu, a niekiedy odwrotnie: relaksacyjny, idealny do medytacji. Znakomicie poprowadzone melodie i improwizacje Leszka Wiśniowskiego są świetnie dopasowane, jakby wynikające z treści wierszy. Na uwagę zasługuje też mnogość wykorzystanych instrumentów i stylistycznych pomysłów artysty, który stoi za całą warstwą muzyczną projektu. Jazzujący fortepian (Wykrywacz Kłamstw) hipnotyzujące solo klarnetu basowego (Awaria Świata Intro II), stają naprzeciw nieco pastiszowym efektom syntetycznym (Wokół Naszej Miłości). Całościowo utwory budują niesamowicie spójną i zachęcają historię o „Awarii Świata”.

W tekstach Lipskiej znaleźć można liczne nawiązania do otaczającej technologii. Ważne pytania na temat nowoczesnych trendów, wirtualnej rzeczywistości i miejsca, które zajmuje w niej człowiek. Wiersze pochodzą z dwóch tomów poetki: „Pamięć Operacyjna” i „Czytnik Linii Papilarnych”. Wszystkie zdania są społecznie zaangażowane, uświadamiające, lub zwyczajnie mądre. Dojrzały głos artystki dodaje wiarygodności słuchanym treściom. Dla ciekawszej interpretacji tych znakomitych tekstów zalecam nie sugerowanie się tytułem i przesłuchanie albumu bez zaglądania do spisu utworów. Odgadywanie metaforycznie opisanych zjawisk i emocji okazuje się bowiem frapującym zajęciem.

 

 

  1. Awaria świata intro I, Świat, Postęp, Awaria świata intro II, Wokół naszej miłości, Wykrywacz kłamstw, Strach, Awaria świata intro III, Kino i coś jeszcze, Mafia, O sobie bez narzekań, Awaria świata intro IV, Przepaść, Zawsze może się zdarzyć, Byliśmy jeszcze wszyscy, Pamięć operacyjna, Bitwa pod rozumem, Awaria świata, Epilog