Maria Schneider i Wadada Leo Smith członkami The American Academy of Arts and Letters

Autor: 
Redakcja (Materiały prasowe)
Autor zdjęcia: 
mat. promocyjne

Maria Schneider I Wadada Leo Smith są jednymi z dziewiętnastu nowych członków i czterech członków honorowych, którzy zostaną przyjęci do Amerykańskiej Akademii Sztuki i Literatury podczas dorocznej ceremonii 24 maja 2023 roku. Podczas ceremonii wręczenia mowę przewodnią wygłosi ukraiński pisarz Andrey Kurkov, który uhonorowany zostanie zagraniczny członkostwem honorowym.

Amerykańska Akademia Sztuki i Literatury została założona w 1898 roku jako honorowe stowarzyszenie czołowych architektów, artystów, kompozytorów i pisarzy w kraju. Pierwsi członkowie to William Merritt Chase, Childe Hassam, Julia Ward Howe, Henry James, Edward MacDowell, Theodore Roosevelt, Augustus Saint-Gaudens, John Singer Sargent, Mark Twain i Edith Wharton. 300 członków Akademii jest wybieranych dożywotnio i nie płaci składek.

Amerykańskie członkostwo honorowe Akademii, przyznawane jest od 1983 roku i wyróżnia do dwudziestu Amerykanów o wyjątkowych osiągnięciach artystycznych, których prace nie należą do dziedziny architektury, sztuki, literatury i kompozycji muzycznej lub wykraczają poza nią. Zagraniczne członkostwo honorowe, które zostało ustanowione w 1929 roku, honoruje do siedemdziesięciu pięciu wybitnych architektów, artystów, pisarzy i kompozytorów z innych krajów, których prace członkowie Akademii bardzo podziwiają. Oprócz wybierania nowych członków w miarę pojawiania się wakatów, Akademia stara się wspierać i podtrzymywać zainteresowanie literaturą, muzyką i sztukami pięknymi poprzez przyznawanie ponad 70 nagród i wyróżnień o łącznej wartości ponad 1 miliona dolarów, wystawianie dzieł sztuki i manuskryptów, finansowanie przedstawień nowych dzieł teatru muzycznego, zakup dzieł sztuki w celu przekazania ich do muzeów w całym kraju, a także prezentowanie wykładów i koncertów.

 

Teraz czas na słowo od Marii Schneider. "Ta niesamowita wiadomość jest dla mnie bardzo poruszjąca. Prawie dziesięć lat temu w pięknej sali koncertowej Akademii Sztuk i Literatury nagrałam swój cykl „Winter Morning Songs ". Po zwiedzeniu całego budynku, włączając w to pokój z podpisanymi zdjęciami członków, sięgającymi początków istnienia zespołu, pamiętam, że prawie się załamałem w obliczu wszystkich tych niezmiernie twórczych jednostek. Nigdy w najśmielszych snach nie wyobrażałem sobie, że będę tam wśród nich" - mówi Schneider. "Być docenionym w ten sposób przez najbardziej szanowanych i utalentowanych twórców w naszym kraju? To ogromnie inspirujące. Z pewnością zrobię wszystko, co w mojej mocy, by przyczynić się do realizacji misji Akademii, polegającej na wspieraniu sztuki, zwłaszcza w czasach, gdy nasz świat potrzebuje jej bardziej niż kiedykolwiek”.

Muzyka Marii Schneider została okrzyknięta przez krytyków jako "sugestywna, majestatyczna, magiczna, chwytająca za serce, wspaniała, pełna wyobraźni, odkrywcza, porywająca, odważna i nie dająca się sklasyfikować". Zacierając granice między gatunkami, jej różnorodni zleceniodawcy rozciągają się od Jazz at Lincoln Center, przez The Saint Paul Chamber Orchestra, po American Dance Festival i obejmują współpracę z Davidem Bowie. Jest jedną z niewielu osób, które otrzymały nagrody GRAMMYS w wielu gatunkach muzycznych - otrzymała je w kategorii jazzu i klasyki, a także za współpracę z Davidem Bowie.

Znakiem rozpoznawczym Schneider stał się także sposób finansowania jej projektów muzycznych poprzez wyznaczającą trendy firmę ArtistShare. W 2004 roku album Concert in the Garden przeszedł do historii jako pierwsze nagranie, które zdobyło GRAMMY dzięki sprzedaży wyłącznie przez Internet. Jeszcze bardziej znaczące było to, że jako pierwsze wydawnictwo ArtistShare przetarło szlak "crowd-funding" i ostatecznie zostało wpisane do 2019 National Recording Registry.

Liczne wyróżnienia Schneidera obejmują również: 14 nominacji do GRAMMY, 7 nagród GRAMMY, liczne nagrody Jazz Journalists Association, nagrody DownBeat i JazzTimes Critics and Readers Polls, doktorat honoris causa od jej alma mater, University of Minnesota, ceniona Concert Music Award ASCAP (2014), najwyższe wyróżnienie narodowe w jazzie, "NEA Jazz Master" (2019). 

Silnym głosem na rzecz muzyki, były zeznania Schneider przed podkomisją Kongresu USA ds. własności intelektualnej w sprawie praw cyfrowych, udzielane komentarzy w CNN, uczestnictwo w obradach okrągego stołu w United States Copyright Office. Była wielokrotnie cytowana w wielu publikacjach za swoje poglądy na temat Spotify, YouTube, Google, praw cyfrowych i piractwa muzycznego, a także napisała najróżniejsze artykuły na temat gospodarki cyfrowej w odniesieniu do muzyki i nie tylko.

Jej ostatni podwójny album, Data Lords (2020), finalista Nagrody Pulitzera, zdobywca dwóch nagród GRAMMY, nazwany Jazzowym Albumem Roku przez Jazz Journalists Association i NPR, oraz zdobywca prestiżowej Grand Prix de l'Académie du Jazz we Francji, połączył jej działania na rzecz muzyki i sztukę. Nate Chinen z NPR pisze: "Teraz wreszcie jest, w postaci wspaniałego podwójnego albumu Data Lords. ... dzieli się na tematyczne połowy, 'The Digital World' i, jako antidotum, 'The Natural World'. W całości i w szczegółach jest to najbardziej śmiałe dzieło w karierze Schneidera, które stawia poprzeczkę imponująco wysoko. To muzyka o ekstrawaganckim mistrzostwie, przepojona duchem ryzyka."

 
Drugim jazzowym beneficjentem jest nagrody jest ikoniczny kompozytor i trębacz Wadada Leo Smith.
 
"Jestem głęboko wdzięczny za możliwość dzielenia tej przestrzeni, doświadczenia, pracy i odpowiedzialności za kontynuowanie tradycji podtrzymywania sztuki z członkami Akademii" - mówi Smith. "Bycie wybranym na członka, wraz z szacowną listą mężczyzn i kobiet, którzy wpłynęli i poprawili świat, w którym się urodzili, jest dla mnie najwyższym zaszczytem".
 
 Urodzony 18 grudnia 1941 roku w Leland, MS,, Wadada Leo Smith dorastał zanurzony w muzycznych tradycjach Południa, występując w Delta Blues i innych tradycyjnych zespołach, by w końcu przenieść się do Chicago, gdzie dołączył do legendarnego kolektywu AACM. Smith definiuje swoją muzykę jako "Creative Music", a jego zróżnicowana dyskografia ujawnia zapisaną historię muzyki skupionej na idei duchowej harmonii i zjednoczenia społecznych i kulturowych problemów jego świata. Wśród jego najważniejszych nagrań są Ten Freedom Summers, America's National Parks i String Quartets Nos. 1-12.
 
Jest finalistą Pulitzer Prize in Music 2013 za Ten Freedom Summers, Smith otrzymał wiele innych nagród i wyróżnień, w tym 2016 Doris Duke Artist Award, Guggenheim Fellowship, Hammer Museum's 2016 Mohn Award for Career Achievement "honorując błyskotliwość i odporność", UCLA Medal, najwyższe wyróżnienie uniwersytetu, oraz 2022 Vision Festival's Lifetime Achievement Award, wśród wielu innych. Został wybrany jako 2021 United States Artists' USA Fellow, a także został nazwany 2022 Mellon Arts & Practitioner Fellow w Yale Center for the Study of Race, Indigeneity and Transnational Migration. 
 
Smith jest twórcą Ankhrasmation, symbolicznego języka opartego na obrazach dla wykonawców lub muzyków, który odegrał znaczącą rolę w jego rozwoju jako artysty, lidera zespołu i edukatora. Jego partytury w języku Ankhrasmation były wystawiane w głównych muzeach amerykańskich, w tym w The Renaissance Society na Uniwersytecie w Chicago, Hammer Museum i Kalamazoo Institute of Arts. Jego kompozycje były wykonywane przez zespoły muzyki współczesnej na całym świecie. Od ponad dwóch dekad tworzy muzykę na wiele zespołów, w tym utwory, których wykonanie zajmuje kilka dni.
 
Ceniony pedagog, w latach 1994-2013 Smith był na wydziale The Herb Alpert School of Music w California Institute of the Arts, gdzie pełnił funkcję dyrektora programu African-American Improvisational Music. Nadal prowadzi warsztaty i kursy mistrzowskie na całym świecie.
 

 

Tagi: