EMPiK Jazz Club: Sergio Mendes

Autor: 
Redakcja
Autor zdjęcia: 
mat. promocyjne

Pora w Empikowym Jazz Clubie przenieść się do Brazylii, choć ograniczanie twóczości Sergio Mendesa tylko do tego kraju to spore nadużycie. Cokolwiek jednak nie poweidzieć pan Mendes to wielka postać muzyki latynoamerykańskiej. Oto jak piszę o nim architekt empikowej sceny jazzowej pan Dionizy Piątkowski. 

Sergio Mendes - wybitny brazylijski pianista i kompozytor, którego zespół Sergio Mendes and Brasil stał się sztandarową formacją promującą nowoczesne brzmienie jazzowej bossa-novy i samby. Najróżniejsze mutacje zespołów Mendesa stały się z czasem przepiękną historią latynoskiej muzyki w utranowoczesnej jazzowej stylistyce, wzmocnionej wizerunkami wielkich gwiazd estrady. Przez dekady jest najpopularniejszym artystą w Ameryce Łacińskiej, idolem w Japonii oraz wielkim twórcą w jazzowej Ameryce. W kręgu jego artystów znalazł się nie tylko Antonio Carlos Jobim, ale także elita amerykańskich jazzmanów, a w najnowszych projektach pojawiają się wielkie gwiazdy dzisiejszej muzyki pop: od Zucchero i Black Eyed Peas po Natalie Cole, Fergie, Ledisi oraz Justina Timberlake’a.

Zespół Sergio Mendes and Brasil stał się swego rodzaju platformą stylistyczną, na której odnalazł się ten utalentowany multiinstrumentalista. Ukończył konserwatorium i zamierzał zostać pianistą klasycznym, ale zainteresował go jazz, a zwłaszcza połączenie rytmów synkopowanych z ludowymi, tanecznymi rytmami Brazylii. Stąd oczywistym się stało, że artysta swoją twórczość związał z ludyczną sambą i bossa-novą, którą ubrał w struktury jazzu, soulu i funky. Ta stylistyczna mikstura sama w sobie niejako stała się wielkim przebojem i stylistycznym wyzwaniem dla światowej muzyki rozrywkowej. W 1961 roku wraz ze swoim zespołem Sexteto Bossa Rio wydał pierwszą płytę "Dance Moderno" i zaprezentował (w Europie i Stanach Zjednoczonych) nowe oblicze bossa-novy.

Z fascynacji i współpracy z Antonio Carlosem Jobimem oraz amerykańskimi jazzmanami, między innymi z Cannonballem Adderley’em i Herb’em Albertem wykreował artystyczną wrażliwość kompozytora i producenta. Jego najważniejsze albumy („The Beat of Brazil”, „The Great Arrival” czy “Look Around - Sergio Mendes & Brasil”) przyniosły mu w latach 60-tych i 70-tych ogromną popularność oraz uznanie. Kultowy album Mendesa “Herb Alpert Presents Sergio Mendes & Brasil 66“ jest uhonorowany prestiżowym Grammy Hall of Fame. To także pierwsza Platynowa Płyta artysty (z przebojem "Mas Que Nada"). Choć w latach 70-tych kariera Sergio Mendesa nieco przygasła, to nadal był jednym z najpopularniejszych artystów w krajach Ameryki Południowej. Gdy w 1983 roku  wydał album „Sergio Mendes”, błyskawicznie powrócił na amerykańskie i europejskie listy przebojów (album zawierał nagranie "Never Gonna Let You Go" - bodaj największy hit artysty). W 1992 roku otrzymał nagrodę Grammy za album "Brasileiro", a w 2006 roku zaprezentował "Timesless", nagrany z gwiazdami muzyki pop, rocka i hip-hopu. Pomysł ten kontynuował albumem „Encanto”,  wspaniałą  wizytówką brazylijskiego artysty: zestawem latynoskich przebojów i wielkich standardów muzyki rozrywkowej prezentowanych przez plejadę gwiazd, jakie do realizacji pomysłu zaprosił  brazylijski producent.

Już ponad pięć dekad Sergio Mendes – jako kompozytor, producent i muzyk – uczestniczy w kreacji dzisiejszego rynku muzycznego w jego latynoskiej, jazzowej stylistyce. Jest jednym z niewielu brazylijskich artystów, którzy osiągnęli tak spektakularny, międzynarodowy sukces. Mendes nagrał ponad 50 albumów, z których wiele osiągnęło status Złotej lub Platynowej Płyty. Zestaw nagród oraz zaszczytów jakie spłynęły na artystę jest imponujący: od Grammy Awards po prestiżowe koncerty w Białym Domu.