50 płyt które zmieniło na zawsze saksofon tenorowy
W redakcji magazynu JazzTimes przeprowadzono głosowanie, którego celem było wyłonienie 50 esencjonalnych nagrań jazzowych na saksofon tenorowy. Kryterium wyboru było dość szerokie: płyta powinna zawierać doskonałe wykoanie, które przyczyniło się do ukształtowania pozycji saksofonu tenorowego, poszerzyło jego muzyczny język lub stworzyło nową przestrzeń w kompozycji. Można było wybierać zarówno wśród płyt studyjnych jak i koncertowych. Publikujemy ten specyficzny ranking nie tylko dlatego, że lubimy zestawienia uporządkowane od 50 do 1, ale, jak sądzimy, zawsze przyjemnie jest przypomnieć sobie te klasyczne, kanoniczne płyty, a za razem może poznać także te mniej znane nagrania. Wśród składających swoje propozycje znaleźli się także muzycy: Dave Liebman, Walter Smith III, James Carter czy Anat Cohen
50. EDDIE HARRIS
The In Sound (ATLANTIC, 1965)
49. SAM RIVERS
Fuchsia Swing Song (BLUE NOTE, 1965)
48. AL COHN/ZOOT SIMS
Complete Original Quintet/Sextet Studio Recordings (LONE HILL, COMPILATION 2007)
47. LEE KONITZ (WARNE MARSH, TENOR)
46. CHU BERRY
Classic Chu Berry Columbia and Victor Sessions (MOSAIC, COMPILATION 2007)
Subconscious-Lee (PRESTIGE, 1950)
45. DON BYAS
Savoy Jam Party (ARISTA, COMPILATION 1976)
44. PHAROAH SANDERS
Karma (IMPULSE!, 1969)
43. LESTER YOUNG WITH THE OSCAR PETERSON TRIO
Lester Young With the Oscar Peterson Trio (NORGRAN, 1952)
42. ALBERT AYLER TRIO
Spiritual Unity (ESP-DISK, 1965)
41. STAN GETZ/CHARLIE BYRD
Jazz Samba (VERVE, 1962)
40. JOHN COLTRANE
Lush Life (PRESTIGE, 1961)
39. DEXTER GORDON
The Chase! The Complete Dial Sessions, 1947 (STASH, COMPILATION 1995)
38. THE JOHNNY GRIFFIN AND EDDIE “LOCKJAW” DAVIS QUINTET
Tough Tenors (JAZZLAND, 1960)
37. JOE LOVANO QUARTETS
Live at the Village Vanguard (BLUE NOTE, 1996)
36. JOE HENDERSON
Page One (BLUE NOTE, 1963)
35. STAN GETZ/KENNY BARRON
People Time: The Complete Recordings
(SUNNYSIDE, COMPILATION 2010)
34. HANK MOBLEY
Soul Station (BLUE NOTE, 1960)
33. COLEMAN HAWKINS/BEN WEBSTER
Coleman Hawkins Encounters Ben Webster (VERVE, 1957)
32. CLIFFORD JORDAN/JOHN GILMORE
Blowing in From Chicago (BLUE NOTE, 1957)
31. BEN WEBSTER
Cottontail: The Best of Ben Webster
1931-1944 (ASV, COMPILATION 1995)
30. JOE HENDERSON
The State of the Tenor: Live at the Village Vanguard (BLUE NOTE, 1986)22. JOE HENDERSON
Mode for Joe (BLUE NOTE, 1966)
29. STAN GETZ/JOÃO GILBERTO
Getz/Gilberto (VERVE, 1964)
28. DEXTER GORDON
Our Man in Paris (BLUE NOTE, 1963)
27. CHARLES LLOYD
Forest Flower (ATLANTIC, 1966)
26. SONNY ROLLINS AND COLEMAN HAWKINS
Sonny Meets Hawk! (RCA VICTOR, 1963)
25. JOE HENDERSON
In ’n Out (BLUE NOTE, 1964)
24. JOHN COLTRANE
The Complete 1961 Village Vanguard
Recordings (IMPULSE!/GRP, COMPILATION 1997)
23. WAYNE SHORTER
JuJu (BLUE NOTE, 1964)
21. SONNY ROLLINS
Our Man in Jazz (RCA VICTOR, 1962)
20. DEXTER GORDON
Go (BLUE NOTE, 1962)
19. COLEMAN HAWKINS
Picasso: 1929-1949 (GIANTS OF JAZZ, COMPILATION 1998)
18. JOHN COLTRANE AND JOHNNY HARTMAN
John Coltrane and Johnny Hartman (IMPULSE!, 1963)
17. JOE HENDERSON
Inner Urge (BLUE NOTE, 1965)
16. ORNETTE COLEMAN
Ornette on Tenor (ATLANTIC, 1961)
15. MILES DAVIS (JOHN COLTRANE, TENOR)
Kind of Blue (COLUMBIA, 1959)
14. DIZZY GILLESPIE/SONNY ROLLINS/SONNY STITT
Sonny Side Up (VERVE, 1958)
13. MILES DAVIS (WAYNE SHORTER, TENOR)
The Complete Live at the Plugged Nickel 1965 (SONY LEGACY, COMPILATION 1995)
12. LESTER YOUNG TRIO
Lester Young Trio (MERCURY, 1951)
11. SONNY ROLLINS
A Night at the Village Vanguard (BLUE NOTE, 1957)
10. SONNY ROLLINS
Way Out West (CONTEMPORARY, 1957)
9. JOHN COLTRANE QUARTET
Crescent (IMPULSE!, 1964)
8. DUKE ELLINGTON (PAUL GONSALVES, TENOR)
Ellington at Newport (COLUMBIA, 1956)
7. SONNY ROLLINS
The Bridge (BLUEBIRD, 1962)
6. WAYNE SHORTER
Speak No Evil (BLUE NOTE, 1965)
5. LESTER YOUNG
Classic Columbia, Okeh, and Vocalion: Lester Young With Count Basie (1936-1940) (MOSAIC, COMPILATION 2008)
4. COLEMAN HAWKINS
Body & Soul (RCA, COMPILATION 1996)
3. JOHN COLTRANE
Giant Steps (ATLANTIC, 1960)
2. SONNY ROLLINS
Saxophone Colossus (PRESTIGE, 1956)
1. JOHN COLTRANE
A Love Supreme (IMPULSE!, 1965)
- Aby wysyłać odpowiedzi, należy się zalogować.