Jarrett z Bordeaux

Autor: 
Redakcja (Materiały prasowe)

Czas na kolejną pozycję do kolekcji płyt wielkiego Keitha Jarretta. Dziś, 30 września na sklepowe półki kompaktowa Bordeaux Concert będący dokumentacją ostatniego solowego koncertu, jaki pianista zagrał 6 lipca 2016 roku w Auditorium de l'Opéra National de Bordeaux we Francji, ukazując pianistę w kulminacyjnym punkcie twórczym.

Każdy z solowych koncertów fortepianowych Jarretta w 2016 roku miał unikalny charakter.  Podczas tego w Bordeaux, mimo dużej różnorodności, na pierwszy plan wysuwa się element liryczny. W trakcie improwizowanej, trzynastoczęściowej suity udało się uchwycić momenty niezwykłego, intymnego porozumienia z 1400 słuchaczami obecnymi wtedy na sali. Spontaniczna i melodyjna muzyka stanowi spójną i kompletną kompozycję.

Recenzując występ z lipca 2016 r., francuska prasa mówiła, że na Bordeaux Concert słychać echa Köln Concert oraz Bremen-Lausanne, a rozszerzone partie fortepianu są urzekająco piękne. Delikatne melodie wyłaniają się jakby z powietrza, „tworząc dźwięki na granicy ciszy”, jak to określił Francis Marmande w „Le Monde”.

Społeczność słuchaczy Bordeaux od dawna znała muzykę Jarretta. Stolica Nouvelle-Aquitaine była jednym z pierwszych europejskich miast, w których Jarrett prezentował swoją muzykę, już w 1970 roku - ze swoim trio, potem, z Gusem Nemethem i Aldo Romano. Artysta powrócił na początku lat 90. z triem 'Standards' z Garym Peacockiem i Jackiem DeJohnette. Koncert z lipca 2016 roku był jednak jego jedynym solowym występem w tym mieście (możliwym dzięki Festiwalowi Jazz and Wine Bordeaux i jego dyrektorowi, Jean-Jacques'owi Quesadzie).

Recenzje z solowej trasy koncertowej Keitha Jarretta z 2016 roku:

Munich 2016

"Elegancja, powściągliwość, swoboda, surowość, bogactwo, rozległość aluzji, głębia dźwięku,  inteligencja muzyczna, rygorystycznie zdyscyplinowana ekspresja, rozwój form wymyślonych w danej chwilii niewiarygodny blask - a wszystko to wykonane z niezmienną perfekcją techniki - są zdumiewające, czasem przytłaczające. Nikt inny nie tworzy nic, co mogłoby się do tego dzieła zbliżyć. Nikt nigdy nie zrobił."

Richard Lehnert, Stereophil

Munich 2016 ukazuje pomysłowość Jarretta (…) Jego gra jest nieoczywista i świeża

Mike Hobart, Financial Times

Budapest Concert

"Tę złożoną suitę można uznać za skoncentrowane kompendium jego talentów, całej jego kariery".

Jacques Denis, Libération

"Druga połowa koncertu zawiera kilka porywających kompozycji Jarretta. Te ballady, jak 'Part V' i 'Part VII', skrzą się na tle atonalnych utworów, stopniowo budując dojrzałą ekspresyjną grę, która mogła nie być możliwa na wcześniejszym etapie jego kariery. Wspaniałe osiągnięcie."

Nate Chinen, New York Times

Tagi: