ATOM STRING QUARTET ORAZ HASHTAG ENSEMBLE RAZEM NA FESTIWALU MUZYKA POKOJU – MUZYKA WIARY

Autor: 
Materiały organizatora
Autor zdjęcia: 
mat. promocyjne

Hashtag Ensemble oraz Atom String Quartet wystąpią 23 października o godz. 19:00 na podwójnym koncercie w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego podczas Festiwalu MUZYKA POKOJU – MUZYKA WIARY. Programy koncertów „Bezczas” i „Kwartety Tansmana” zostały przygotowane przez artystów specjalnie na Festiwal.

 

„Kwartety Tansmana” ATOM STRING QUARTET

Kompozytor, pianista i dyrygent Aleksander Tansman, wybitna postać polskiej muzyki XX wieku, przyszedł na świat w łódzkiej żydowskiej rodzinie w 1897 roku. I choć we wczesnych latach dwudziestych ubiegłego wieku wyjechał do Paryża, aby związać się z nim na całe życie, nigdy nie przestał być nietuzinkowym ambasadorem polskiej kultury, wielkim polskim twórcą, choć przez długie lata w swojej ojczyźnie niedocenianym.

 

Obok Karola Szymanowskiego był Aleksander Tansman jednym z pierwszych, którzy związali polską muzykę z nowym, dwudziestowiecznym językiem kompozytorskim. Tradycje wieków rozwoju europejskiej muzyki, nawiązania do gatunków chopinowskich, do polskiego folkloru, tradycji żydowskiej i dalekowschodniej niezwykle spójnie łączą się w jego dziełach z wykorzystaniem ówcześnie najnowszych osiągnięć operowania muzycznym językiem. Cała jego twórczość wyróżnia się nowatorskim podejściem do muzyki i niezwykłą oryginalnością. Bogaty dorobek Aleksandra Tansmana zasłużenie przyniósł mu prawdziwie globalne uznanie, a trzeba przyznać jest bardzo obfity i wszechstronny: od oper i baletów po utwory symfoniczne, od kameralistyki po muzykę filmową.

 

Właśnie po utwory kameralne, a konkretnie po dwa kwartety smyczkowe spośród ośmiu napisanych przez Tansmana, sięga Atom String Quartet, przygotowując specjalnie na Festiwal Muzyka Pokoju – Muzyka Wiary projekt „Kwartety Tansmana”.

Formacja Atom String Quartet to jeden z najbardziej intrygujących zespołów kameralnych na świecie. Doskonale łączą możliwości klasycznego kwartetu smyczkowego z szeroko rozumianą improwizacją. Klasyczny skład jest dla artystów punktem wyjścia do poszukiwań nowych rozwiązań brzmieniowych i formalnych. W ich twórczości, oprócz jazzu, słychać inspiracje folklorem, a także muzyką współczesną i klasyczną. Trudno jednoznacznie określić styl muzyczny grupy. Najprościej nazwać go stylem Atom String Quartet.

W przygotowywanym koncercie „Kwartety Tansmana” znalazły się kwartety smyczkowe oznaczone numerami 3 (1925 rok) i 5 (1940 rok). O ile pierwszy z nich pełen jest odwołań do polskiej muzyki ludowej i tradycji żydowskiej, to w „Kwartecie smyczkowym nr 5” pojawiają się także rozwibrowane muzyczne emocje będące niezwykłym sygnałem zbliżającej się Zagłady.

 

BezczasHASHTAG ENSEMBLE

Koncert Atom String Quartet w Polskim Radiu będzie koncertem podwójnym. Wydarzenie rozpocznie projekt „Bezczas” w wykonaniu Hashtag Ensemble.

W projekcie „Bezczas” spotykamy troje gigantów muzyki współczesnej: Kaiję Saariaho, George’a Crumba i Mortona Feldmana w ich zmaganiach z Czasem jako kategorią mistyczną i muzyczną.

Utwór „Cendres” (Prochy) Kaiji Saariaho to intrygująca medytacja o przemijaniu, w której instrumenty spotykają się na krótką chwilę, wykonując wspólnie skoordynowane muzyczne gesty, aby następnie rozpłynąć się w efemerycznych przetworzeniach rytmu i miary, jakby oddalając się od słuchacza, by ostatecznie zapaść w symboliczną ciszę.

George Crumb w „Vox Balaenae” (Głos wieloryba) zarówno głębokość brzmień, jak i wrażenie „bezczasu” wyprowadza z inspiracji śpiewem wielorybów. Dzięki niezwykłej wrażliwości instrumentacyjnej kompozytora możemy zanurzyć się w oceanie muzyki niezwykle wysmakowanej kolorystycznie, a jednocześnie niezwykle przestrzennej, hipnotycznej i głęboko uduchowionej.

Kompozycja Mortona Feldmana – „Why Patterns?” (Dlaczego wzory?) to z kolei wyjątkowa filozoficzna rozprawa nad istotą pojmowania czasu w muzyce i w życiu. Inspiracją do powstania utworu były obserwacje tworzenia bliskowschodnich kobierców, w których brak jest czytelnego wzoru tkania. Komponując „bez wzoru” kolejne sekwencje dźwięków, Feldman w fascynujący sposób maluje niezwykłe opowieści dotykające spraw ostatecznych.

Do czułego, pełnego subiektywnych emocji szybowania nad tym, co zanurzone w czasie, a tym, co poza czasem, przygotowując na Festiwal Muzyka Pokoju – Muzyka Wiary projekt „Bezczas”, zaprasza formacja Hashtag Ensemble. To wyjątkowa muzyczna kooperatywa specjalizująca się w wykonaniach światowej i polskiej muzyki współczesnej, inicjatywach improwizatorskich i edukacji artystycznej. Kooperatywę, którą tworzy ponad dwudziestu wyróżniających się, młodych polskich muzyków, założyła w 2013 roku doskonała flecistka Ania Karpowicz. Niecodzienna, oparta na zasadach pełnej demokracji i świadomego artystycznego wyboru, elastyczność programowa i personalna formacji pozwala na tworzenie dzieł intrygujących i niezwykłych, które często goszczą na liczących się krajowych i zagranicznych festiwalach.

 

Celem Festiwalu MUZYKA POKOJU – MUZYKA WIARY organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II jest promowanie muzyki zdolnej do wyrażenia wiary w pokój oraz budowanie kultury, w której porozumienie istnieje ponad podziałami ideologicznymi, wyznaniowymi czy politycznymi.

 

Koncerty Festiwalu:

20 października, godz. 19:00: „OBADIAH” – Pokrzywiński & Ensemble Labirhythm, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

23 października, godz. 19:00 – koncert podwójny: „BEZCZAS” – Hashtag Ensemble – oraz „KWARTETY TANSMANA” – Atom String Quartet, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

24 października, godz. 19:00: „MODLITWY WIRUJĄCE” – Zemler / Majidi / Chamoun / Tyciński / Domagalski, Studio S2 Polskiego Radia

25 października, godz. 20:00: „PTAKI SMUTKU, PTAKI CHWAŁY” – DZICZKA / SzaZa, Ursynowskie Centrum Kultury „Alternatywy”

 

Pełen program Festiwalu MUZYKA POKOJU – MUZYKA WIARY dostępny na stronie: https://muzykapokoju.pl/

Tagi: