Piotr Lemańczyk

Jako nauczyciel staram się nie podawać uczniom żadnych informacji. Zadaję im pytania..” - Rafał Sarnecki rozmawia z saksofonistą Walterem Smithem III

Mieszkający w Los Angeles saksofonista Walter Smith III najczęściej kojarzony jest ze współpracy z trębaczem Ambrosem Akinmusire. Lista uznanych muzyków, z którymi Smith występował jest jednak zdecydowanie dłuższa: Roy Haynes, Terence Blanchard, Jason Moran, Eric Harland. Współpracował też z gwiazdami R’n’B, m.in. z Lauryn Hill oraz Destiny’s Child. Jest niewątpliwie uznawany za jednego z najznakomitszych saksofonistów na świecie. Polscy fani jazzu mieli okazję Waltera Smitha III usłyszeć już kilkakrotnie: z zespołem Terence’a Blancharda, Ambrose’a Akinmusire, Piotra Schmidta.

In Simplicity

Fortepian, kontrabas i perkusja - formuła klasycznego jazzowego tria fortepianowego, która prawdopodobnie nigdy się nie znudzi. Tym razem swoich sił w takim składzie postanowił spróbować uznany kontrabasista Piotr Lemańczyk. Do współpracy zaprosił iście gwiazdorską obsadę - pianistę Dominika Wanię oraz perkusistę Michała Miśkiewicza. Śmiało stwierdzić można, że te trzy nazwiska godnie reprezentują polską scenę jazzową w świecie.

“It’s OK not to like everything you hear” - Rafal Sarnecki talks with a New York drummer Colin Stranahan

You were born in Denver, Colorado and actively working on the local jazz scene while still a teenager. Do you miss the scene in Denver? What are the main differences between the jazz scenes in Denver and New York?

“Nie musisz zachwycać się każdą muzyką, którą słyszysz” - Rafał Sarnecki rozmawia z nowojorskim perkusistą Colinem Stranahanem

Colina Stranahana poznałem w 2008 roku, kiedy razem studiowaliśmy na wydziale Jazz & Contemporary Music Program w New School University w Nowym Jorku. Już wtedy był gwiazdą uczelni, wszyscy studenci zachwycali się jego niesamowitym feelingiem oraz kreatywnością i zapraszany był do wielu uznanych projektów muzycznych. Obecnie po dziewięciu latach Colin nadal mieszka w Nowym Jorku i mogę z przekonaniem powiedzieć, że stał się jednym z najważniejszych perkusistów nowojorskiej sceny jazzowej. Znany jest ze współpracy z takimi muzykami jak Kurt Rosenwinkel, Jonathan Kreisberg, Dr.

Optymista – rozmowa z Grzegorzem Nagórskim

Rozmawiamy w pierwszych tygodniach 2018. roku. Jak rozpoczął się on dla Pana, czym Pan przede wszystkim artystycznie obecnie żyje?

Amhran

Piotr Lemańczyk – wiadomo, znakomity kontrabasista, który jednak nie od samego początku grał na kontrabasie. Kiedy się go słucha to trudno uwierzyć, przez długie lata zanim na własną rękę i wbrew sugestiom nauczycieli, po niego sięgnął był gitarzystą basowym. Dzisiaj wydaje się niemal nie do uwierzenia, że kontrabas to nie jego pierwszy instrument, bo prawdę powiedziawszy to jeden z najświetniejszych naszych czterostrunowych mistrzów.

In my approach to teaching I try not to give students anything. I ask them questions’ - Rafal Sarnecki talks to saxophone player Walter Smith III

You are originally from Houston, Texas and you attended the famous High School for the Performing and Visual Arts in Houston. The list of alumni of this high school who became world famous jazz artists is pretty long: Jason Moran, Robert Glasper, Eric Harland, Chris Dave. What is so special about that high school that so many great musicians came out of it? What was your experience there?

Tomasz Łosowski – „jazz daje mi najwięcej wolności.”

Orange Trane – trio Piotra Lemańczyka, Dominika Bukowskiego i Tomasza Łosowskiego w ubiegłym roku nagrało płytę „Interpersonal Lines”. Do współpracy zaprosili znakomitych saksofonistów: Jakuba Skowrońskiego i Soweto Kinch. Właśnie trwa trasa koncertowa promująca ich najnowszy album. Pomiędzy koncertami udało się nam porozmawiać z perkusistą Orange Trane – Tomaszem Łosowskim. Opowiedział o nowym albumie, trasie koncertowej, o zespole Kombi z którym od lat jest mocno związany, a także o muzyce która go inspiruje. 

Quart-er

Pora jesienno-zimowa to czas, kiedy raczej niekoniecznie wybieramy się nad polskie morze. Ale podróż na północ naszego kraju za pośrednictwem powstałej tam muzyki – to już przyjemność, na którą w dowolnym momencie znajdą się chętni. Tam właśnie, w gdańskim klubie Żak, na festiwalu Jazz Jantar zarejestrowano dwa koncerty, których wydania płytowe ujrzały niedawno światło dzienne.

Piotr Lemańczyk– „W swojej grze usłyszałem nowe dźwięki”

Właśnie ukazała się niecodzienna płyta polsko-amerykańskiego kwartetu Piotra Lemańczyka: Piotr Lemańczyk  - QUART-ER „Live in Klub Żak” nagrana podczas tegorocznej wiosennej edycji Jazz Jantaru w Gdańsku. O nowym albumie, wieloletnich współpracach z muzykami, a także o sentymencie do swojego instrumentu opowiedział mi lider projektu – Piotr Lemańczyk.

 

Strony