KJJ: Zlatko Kaučič Solo / Mikrokolektyw + Małgorzata Haduch

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Alchemia, Kraków
Data: 
29.10.2012

Krakowska Jesień Jazzowa

Zlatko Kaučič Solo / Mikrokolektyw + Małgorzata Haduch

Zlatko Kaučič Solo
Otrzymał nagrodę urzędu miasta BRDA w ramach uznania swoich zasług jako kreatywnego muzyka cenionego na całym świecie. W książce „The Masters of Fire” Peter Amalietti umieścił wywiad ze Zlatko obok rozmów z takimi postaciami jak Archie Shepp, Sun Ra, John Cage, Paquito D'Rivero, Pat Metheny, Odeon Pope, Reggie Workman, Dennis Gonzalez i Woddy Shaw.

Urodzony w 1953 roku w Postojna, Słowenia. We wczesnych latach 70-tych wyemigrował do Włoch, nagrywał i koncertował z grupą Hero. W 1975 zaangażowany w liczne kolaborację z muzykami Szwajcarii, współpracował z między innymi z Irene Schweitzer, Radu Malfatti, Duško Goykovich i Allen Blairman. W 1976 przeprowadził się do Barcelony żeby grać w klubach i na festiwalach w kraju zarówno solo jak i z takimi artystami jak Peter Delphinich, Eric Peter, Tete Montoliu, Claude Guillot, Paul Stocker, Mike Osborne, Burton Greene, John Lewis, Steve Lacy czy Kenny Wheeler. W roku 1979 wziął udział w portugalskiej trasie z Paul Stockerem, dołączył do tria portugalskiego basisty Ze Eduardo i pianisty Antonio Pinho, koncertując intensywnie zarówno w kraju jak i w Macau (Chiny), by następnie grać w grupach Don Rendall, Michael Garrik i saksofonisty tenorowego Rao Kyao.
W latach 1981-1983 uczy gry na perkusji w szkole jazzowej „Taller de musicos” jak i uczestniczy w warsztatach wraz z Chuckiem Israels, Ronem McCluer czy Davidem Schnitter. Od 1984 roku mieszka w Amsterdamie. Dwukrotnie wystąpił na North Sea Jazz Festival, regularnie koncertuje w Hiszpanii z własnym trio, prowadzi własny oktet jak i komponuje muzyke dla teatru i grup tanecznych. Jego specjalnością stały się niezwykłe recitale prezentujące jego własny styl ekspresji. Dwukrotnie odwiedził Stany Zjednoczonych. W 1987 w ramach warsztatów muzyczno-teatralnych Itacaca (New York) oraz w 1989 w Atlancie wraz europejskim kwintentem jazzowym.
W Holandi grał z tak różnymi przedstawicielami sceny jak Misha Mandelberg, Toon Rose, Paul Stocker, Sean Bergin, Arnold Dojewerd, Wiebe Wilbers (Skidoo), Frank Graso Big band, Peter Guidi, Paul Bley, Esiet „Okun” Esiet, Michael More, John Patituci, Paolo Fresu, Phone Booth (grupa teatralna), Lisa Pooh (grupa taneczna) etc. W 1992 roku powrócił do Słowenii by wziąć udział w projektach z m.in. Paul Bley (Lent festival; Maribor), Steve Lacy, Thelonius Monk Project (Kontrada fest; Kanal ob Soči) with Enrico Rava, GianluigiTrovesi, Chico Freeman, George Cables, Albert Mangelsdorff, Keeny Wheeler, Alexander Balanescu, DaveBiney, Paul McCandless, Irene Aebi, Trevor Wats, Javier Girotto, Frank Gratkowski, Szilárd Mezei, Marc Ribot,Greg Cohen, Saadet Türköz, Peter Brötzmann, Jean-Luc Cappozzo, Luis Sclavis,Evan Parker, Herb Robertson,Javier Girotto etc stworzył muzykę do dwóch filmów dokumentalnych (Kino atelje Gorica) oraz kontynujać solowe koncerty jak i prace związane z poezją i tańcem.
W 2008 roku otrzymał nagrodę urzędu miasta BRDA w ramach uznania swoich zasług jako kreatywnego muzyka cenionego na całym świecie. W książce „The Masters of Fire” („Panowie Ognia”) Peter Amalietti umieścił wywiad ze Zlatko obok rozmów z takimi postaciami jak Archie Shepp, Sun Ra, John Cage, Paquito D’Rivero, Pat Metheny, Odeon Pope, Reggie Workman, Dennis Gonzalez i Woddy Shaw. W 2011 otrzymał PREŠERN FUND AWARD – najwyższe odznaczenie za zasługi o siągniecia w dziedzinie kultury przyznawane w Słowenii.

Mikrokolektyw + Małgorzata Haduch

Artur Majewski (Polska) trumpet, electronics
Kuba Suchar (Polska) drums, percussion, electronics
Małgorzata Haduch (Polska) dance

MIKROKOLEKTYW narodził się z popiołów supergrupy polskiego jazzu Robotobibok, duet złożony z perkusisty Kuby Suchara i trębacza Artura Majewskiego.Gra akustyczny jazz napędzany elementami elektroniki i znany jest ze swojej energii na scenie zarażając nią słuchaczy od 6 lat. Duet cechuje oszczędny, impresjonistyczny styl w ramach którego kompozycje w organiczny sposób powstają w oparciu o elementy wyimprowizowane. Dzielili scenę z takimi gigantami jazzu jak Fred Anderson, Nicole Mitchell, Rob Mazurek’s Exploding Star Orchestra, nie wspominając o takich artystach międzynarodowej sceny jak Matmos, Fennesz, Zu, Tied and Tickled Trio, i Sao Paulo Underground.

MIKROKOLEKTYW występował na scenach w Europie, Stanach Zjednoczonych i Japonii, biorąc udział w tak prestiżowych festiwalach poświęconych muzyce i sztuce jak Chicago’s World Music Festival, UnSound Festival – Krakow, Cerkno Jazz Festival – Słowenia, Depresja, Off Festival, STIMUL i Eurosonic Festival. Kiedy Raymond Salvatore Herman – procudent wytwórni Delmark i producent filmowy poznał duet jesienią 2007-ego roku, od razu wiedział, że ich specyficzna koncepcja improwizacji doskonale pasuje do tej prestiżowej wytwórni. W 60 letniej historii labelu MIKROKOLEKTYW stała się pierwszą europejską grupą z kręgu awangardowego jazzu, która nagrała dla nich płytę co samo w sobie świadczy o poziomie wykonawczym i kreatywności tych muzyków, których efektem jest debiut w katalogu wytwórni – płyta „REVISIT”. 11 przemyślanych kompozycji zaprezentowanych na REVISIT oddaje w pełni złożoną naturę dźwiękowych pomysłów duetu. Struktury rytmiczne grane na MOOGu uwydatniają wielorakość gatunkowych odniesień i muzycznych form scalając odległe od siebie w struktury w jedną futurystyczną całość.

Małgorzata Haduch – tancerka związana z holenderską sceną free jazzową, gdzie wspolpracowala w ostatniej dekadzie z takimi znakomitymi muzykami jak Ab Baars, Wilbert de Joode, Andy Moor, Arnold de Boer, Colin McLean, Onno Govaert i John Dikeman. Dla Malgorzaty praca z improwizowaną muzyką na żywo wciąga do odkrywania mocnej, idywidualnej ekpresji, wymusza porzucenie kontroli i zamienia dźwięk w nową odchłań ruchu. Małgorzata Haduch jest absolwentką School for New Dance Development w Amsterdamie. Z jej inicjatywy powstała w 2006 roku grupa artystyczna Unfnished Company, która skupia międzynarodowych artystów z różnych dziedzin sztuki (taniec współczesny, muzyka, video-art, fotografia). Grupa realizuje przede wszystkim spektakle improwizowane, w których muzyka i taniec współistnieją jako jedna forma artystyczna a performance to spotkanie silnych osobowości, starcie się doświadczeń, energii i wyobraźni.
Poszukiwania artystyczne Malgorzaty oraz goscinne wystepy, takze solowe, prowadzily ja w ostatnich latach przez Holandie, Cypr, Hiszpanie, Niemcy, Japonie, Brazylie, Chile, Peru, Kostaryke, Izrael, Wegry, Slowacje. Jej oryginalny język sceniczny krystalizował się przez lata, w trakcie których do najważniejszych należą takie projekty jak kilkuletnia wspolpraca z amsterdamskim studioOT301, gościnna choreografia w Royal Scottish Academy of Music and Drama w Glasgow, projekt choreografczny z peruwiańską grupą teatralną Deciertopicante w pustynnym miescie Tacna, międzynarodowy program DanceWeb w Austrii, Solo Projekt w Pozaniu oraz „50 days” – mistrzowski kurs oraz intensywny proces twórczy prowadzony przez kultowego choreografa Davida Zambrano w Kostaryce. Po powrocie do Polski w 2011 roku, Malgorzata rozpoczela współpracę z duetem Mikrokolektyw oraz z członakami zespołu Hera – Ksawerym Wójcińskim i Pawłem Postaremczakiem. Wspolny projekt „5of50″ byl wspierany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Waznym spotkaniem i doswiadczeniem bylo takze przedstawienie w rezyserii Haduch z udzialem legendarnej tancerki Krystyny Mazurownej. Najnowsza inicjatywa Malgorzaty to autorski program Filmowe Wtorki o Improwizacji (Kino Kika w Krakowie) oraz FREE THE DANCE.

Alchemia, godz. 20:00