JiO: Mikołaj Trzaska: IRCHA Clarinet Quartet / David Krakauer and the Madness Orchestra

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Centrum Kultury, Katowice
Data: 
25.11.2012

Jazz i Okolice 2012: Stara i nowa muzyka żydowska: trans i ekstaza

Mikołaj Trzaska: IRCHA Clarinet Quartet / David Krakauer and the Madness Orchestra

Mikołaj Trzaska: IRCHA Clarinet Quartet
Mikołaj Trzaska - klarnet basowy
Wacław Zimpel - klarnet i klarnet basowy, toragato
Michał Górczyński - klarnet basowy
Paweł Szamburski - klarnet i klarnet basowy

IRCHA Clarinet Quartet to instrumentalny kwartet dęty, składający się z czterech znakomitych muzyków - improwizatorów, władających przeróżnymi rodzajami klarnetów, poczynając od klasycznego klarnetu Bb, na rzadziej spotykanym klarnecie basowym kończąc. Można się domyślić iż takie instrumentarium buduje wprost unikalne brzmienie. Projekt powołał do życia Mikołaj Trzaska, gdański saksofonista i klarnecista. Główną ideą stworzenia grupy jest przedstawienie współczesnego spojrzenia na muzykę żydowską w Polsce, która to od kilku lat jest twórczą inspiracją lidera, wystarczy przypomnieć projekt Shofar zrealizowany razem z Raphalem Roginskim. Celem projektu jest także odnalezienie wspólnego mianownika w tradycyjnej muzyce chasydzkiej i muzyce współczesnej. Zespół tworzą jedni z najciekawszych krajowych improwizatorów: Wacław Zimpel, Paweł Szamburski, Michał Górczyński oraz Mikołaj Trzaska. Repertuar to przede wszystkim kompozycje członków kwartetu a także utwory nieznanych chasydzkich kompozytorów, pochodzących z terenów dzisiejszej Ukrainy i Polski. Wszystko to uzupełnione w bogato rozbudowane improwizacje wywodzące się z tradycji jazzu.
Zespół właśnie wydał swój pierwszy album CD Larks Uprising.

Mikołaj Trzaska - urodzony w Gdańsku, saksofonista, klarnecista basowy, kompozytor, w latach 1988- 91 studiował sztuki piękne. Wyrósł na gruncie yassu - artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu krajowego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim i grupą kilku innych wolnych od wszelkiego doktrynerstwa muzyków, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Stał się ojcem bodaj najbardziej kreatywnego zjawiska na polskiej scenie ostatnich 20 lat. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu - legendarnej Miłości oraz (wciąż aktywnego) Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z braćmi Olesiami. Akompaniował także poetom - Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzył projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, międzynarodowego tria Volumen, członkiem m. in. Bassisters Orchestra czy Shofar - wykonujacego muzykę żydowską. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego free jazzu, współpracując z tuzami światowej wolnej improwizacji, m. in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Michaelem Zerangiem, Clementine Gasser, Johnem Tchikai. Nagrał około trzydziestu płyt.

Michał Górczyński - urodził się w 1977 roku. Jeszcze na studiach otrzymał z zespołem Trio wyróżnienie na I Festiwalu Muzyki Folkowej Nowa Tradycja i możliwość nagrań dla Polskiego Radia. W 2003 ukończył klasę klarnetu w warszawskiej Akademii Muzycznej. Rok wcześniej założył wraz z absolwentami uczelni gdańskiej, bydgoskiej oraz warszawskiej kameralny zespół Kwartludium. Jako wykonawca współpracuje z kompozytorami współczesnymi (m. in. Paweł Mykietyn), artystami związanymi z teatrem (m. in. Lech Jankowski, Artur Lisem i jego Teatr Plastyczny Makata), klasycznymi orkiestrami (m. in. pod dyrekcją Jacka Kasprzyka, Rudigera Bohna i Jerzego Maksymiuka), ale i muzykami ludowymi (poezje kurpiowskie na klarnet basowy, skrzypce, dudy, lirę korbową). By przybliżyć możliwości swojego instrumentu, nagrał unikalny katalog brzmień, stylów i efektów, który udostępnia zainteresowanym. Wraz z prowadzonym przez siebie zespołem Kwartludium zamawia i prawykonuje utwory młodych, obiecujących polskich kompozytorów (m. in. Aleksandra Gryka, Aleksander Kościów, Wojciech Ziemowit Zych, Adam Falkiewicz, Jan Duszyński). Kwartludium wystąpiło na wielu prestiżowych festiwalach, a w końcu 2007 roku planuje wydać płytę w oficynie DUX. Sam Górczyński nagrał już cztery albumy, z zespołami: Boys Band Trio Curvatura Grande (2000) i Pink Freud Zawijasy (2000) oraz dwie impowizowane pozycje legendarnym tubistą Zdzisławem Piernikiem, Górczyński / Piernik (2001) i Energa One (2005). Właśnie jako improwizator jest ostatnio najbardziej czynny, mając na swoim koncie występy z m. in. Mikołajem Trzaską, Peterem Kowaldem, Scannerem, Andrzejem Izdebskim, Michałem Gosem, Markiem Rogulskim. Od 1998 roku rozwija swoją koncepcję survival-performance opartą na ciągle rozwijanym, natchnionym Manifeście Energistycznym: jako performer, twórca programu pedagogicznego i autor publikacji.

Paweł Szamburski - klarnecista, ur. 1980. Studiował na wydziale Antropologii Kultury oraz Muzykologii UW. Współtworzy niezależną wytwórnię płytową oraz stowarzyszenie kulturalne Lado Abc. Jest założycielem i liderem zespołu Meritum), od wielu lat prowadzi autorski cykl imprez z muzyką improwizowaną „Djazzpora”. W solowym projekcie „RepeatOne” komponuje muzykę na klarnet przetwarzany i amplifikowany. Udziela się również w takich projektach jak: Tupika, Cukunft, o.Grandier, Sztetlach, SzaZa. Jest członkiem grupy badaczy puszczy dźwiękowej - Horny Tree! Tworzy muzykę dla filmu, teatru, kina niemego (min. „Auto Da Fe” reż. Paweł Miśkiewicz - Stary Teatr, „Wątpliwość” reż. Piotr Cieplak - Teatr Polonia, „Gwiazdy spadają w sierpniu” reż. Marcin Liber - Muzeum Powstania Warszawskiego, „Salamandra” reż. G. Roszal - Święto Kina Niemego). Grał lub współpracował z takimi artystami jak: Raphael Rogiński, Tomasz Duda, Patryk Zakrocki, Macio Moretti, Tomasz Stańko, Mikołaj Trzaska, Noel Akchote, Pavel Fajt, Bartosz Weber, Kuba Kossak, Sebastian Wypych, Michal Gos, Michał Górczyński.

Wacław Zimpel - klarnecista, klarnecista basowy, kompozytor.ław Zimpel - klarnecista, klarnecista basowy, kompozytor. Urodził sie 27 lipca 1983 roku. Na polskiej scenie muzycznej zadebiutował jako współtwórca jazzowej formacji EMERGENCY, poszukując własnych, oryginalnych środków wyrazu, opartych na tradycji jazzu i współczesnej muzyce klasycznej. Jego główną inspiracją jest tworczość takich artystów jak Eric Dolphy, John Coltrane, Ornette Coleman, Jimmy Giuffre, Anton Webern, Igor Strawiński. Poszukiwania muzyczne Wacława Zimpla skupiają się głównie na nowoczesnym podejściu do materiału dźwiękowego w improwizacji, wykorzystując dwudziestowieczne techniki kompozytorskie w prowadzeniu melodii i harmonii. Charakterystyczne dla jego muzyki jest również podejscie do brzmienia zespołu, poprzez oryginalne zestawienia instrumentów. Wacław Zimpel występował w ramach projektow: MIKOŁAJ TRZASKA QUARTET, TRZASKA/ZIMPEL/DYS, ZIMPEL/KUSIOŁEK, CLARINET SUMMIT z Theo Jorgensmannem i braćmi Oleś. Wykonuje również kameralnie i solowo muyzkę klasyczną. Jego najnowszym projektem jest trio współtworzone z kontrabasistą Wojciechem Traczykiem i perkusistą Robertem Raszem ZIMPEL/TRACZYK/RASZ.

David Krakauer and the Madness Orchestra: Ancient Grooves (USA)
David Krakauer - klarnet
Sheryl Bailey - gitara
Keepalive - sampler
Jerome Harris - bass
Todd Isler - perkusja

David Krakauer - pomimo, że uznawany jest za klezmerskiego klarnecistę to sam nie chce być kojarzonym wyłącznie z tradycyjną muzyką żydowską - tak o tym mówi: nie chcę grać muzyki dla twojej babci, chyba, że babcia lubi remiksowane pieśni Chasydów, klezmerskie hołdy dla Jamesa Browna oraz hałaśliwą bitwę rozgrywającą się na jej oczach o powtórnie odkrytą żydowską tożsamość. Zapewne z tych powodów, w muzycznym środowisku Nowego Jorku, określa się go jako „kosmitę” i proroka klarnetu, co bierze się z jego zamiłowania do konfrontacji klezmerki z wszelkimi aktualnymi nurtami muzyki w tym gramofonowo-samplowaną rebelią klubową oraz jazzem, rockiem, funkiem i hip-hopem. Jego zespół: Klezmer Madness! Jest synonimem owego swoistego przymierza zawartego między tym co dobre i sprawdzone a całą innowacyjnością muzyki wielkiego miasta. Z Klezmer Madness! zredefiniował on także sceniczny wizerunek klezmerskiego zespołu, grając pełne pasji, wiary i pozytywnej energii koncerty. Potwierdzają to liczne trasy koncertowe oraz występy w legendarnych dla muzyki miejscach takich jak: Carnegie Hall, San Francisco Performances, the Krakow Jewish Culture Festival (kilkakrotnie wystąpił w finale na ul. Szerokiej), BBC Proms, Saalfelden Jazz Festival, New Morcing, La Cimale, Marlboro Music Festival, Norfolk Chamber Music Festiwal, the Aspen Music Festiwal, San Francisco Performances. Na wiosnę 2003 Krakauer wystąpił w Carnegie's Weill Recital Hall jako solista z Kronos Quartet w ramach odnowionej współpracy z Osvaldo Golijowa The Dreams and Prayers of Isaac the Blind. W 2004 został zaproszony do występu ze swoim zespołem z okazji inauguracji sezonu nowo otwartego teatru Carnegie - Zankel Hall w Nowym Jorku. Program ten obejmował współpracę z uznanym pianistą Uri Cainem oraz recital z wybitną śpiewaczką Dawn Upshaw, (którą polscy melomani mogą pamiętać ze znakomitej interpretacji III Symfonii Henryka Góreckiego nagranej dla Elektra Nonesuch w 1992 roku). Jego instrumentalny kunszt, nieposkromiona muzyczna wyobraźnia, autorytet i charyzma odcisnęły trwały ślad na inicjatywach wielu instrumentalistów - w Polsce niewątpliwie zainspirował: The Cracow Klezmer Band, Kroke, Motion Trio oraz wielu jazzmanów. Krakauer jest też poszukiwanym na całym świecie solistą. Ostatnio współpracował z Tokyo String Quartet, wspomnianym już the Kronos Quartet, the Lark Quartet, Emerson String Quartet, Eiko and Koma, Orquesta Sinfonica del Barcelona, St. Luke’s Chamber Orchestra oraz Brooklyn Philharmonic Orchestra. Piastował 8-letnię posadę zwycięzcy nagrody Naumburg Award w Aspen Wind Quintet. Dyskografia Davida Krakauera: “A New Hot One!” - to jego pierwszy album pod prestiżową marką francuskiego jazzu: Label Bleu, został przez dziennikarzy nazwany „mistrzowskim dziełem”. Kolejny album: “The Twelve Tribes”, wydany na jesień '02, było nominowany w kategorii jazzu do nagrody Preis der deutschen Schallplattenkritik w Niemczech. Bardzo dobre recenzje zebrała jego koncertowa płyta nagrana w Polsce: “David Krakauer Live in Krakow”, wydana w 2004 (Label Bleu/Harmonia Mundi USA). Wcześniejsze ważne nagrania to: "Klezmer, NY" (1988), pod marką Tzadik Rec. wydawcy i producenta Johna Zorna zawiera jego wizjonerską suitę, "A Klezmer Tribute to Sidney Bechet," napisaną w hołdzie na setne urodziny legendarnego klarnecisty jazzowego. Także pod egidą Tzadik Rec. wydano "Klezmer Madness" jeden z najlepiej sprzedających się albumów tej marki. Do ważnych płyt z jego udziałem należy zaliczyć przełomowe nagrania the Klezmatics: "Rhythm and Jews" (Piranha/Flying Fish); "Jews with Horns" (Piranha/Green Linnet); “In the Fiddler's House" ze skrzypkiem Itzhakiem Perlmanem i the Klezmatics; oraz nagrania muzyki kameralnej dla Musical Heritage i New York Philomusica. Jego najnowsze nagranie, zatytułowane: “Bubbemeises: Lies My Gramma Told Me”, pokazuje po raz pierwszy pełną współpracę między Krakauerem i mistrzem samplera - Socalled . Krakauer określa ten album jako “. . .ważne artystycznie spotkanie, które wprowadza nasze eklektyczne wizje na światową scenę muzyczną i otwiera cały nowy rozdział w moim życiu jako kompozytora, muzyka i producent. David Krakauer występował już w Katowicach kilka lat temu wzbudzając entuzjazm wśród publiczności, regularnie koncertuje w Krakowie w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej gdzie porywa publiczność do tańca, w ubiegłym roku dał także koncert w Gdańsku oraz był jedną z gwiazd festiwalu Open'er w Gdyni gdzie wystąpił przed wielotysięczną i rozentuzjazmowaną publicznością.

Centrum Kultury Katowice, godz. 19:00

Bilety: 40/60zł

 

Bilety na koncerty są dostępne w sieci poprzez portal www.ticketportal.pl oraz w punkcie sprzedaży Ticketportal w siedzibie Centrum Kultury Katowice, przy pl. Sejmu Śląskiego 2.

Punkt czynny: poniedziałek - piątek w godz. 9.00 - 17.00

Rezerwacje: 32 609 03 21, info@ticketportal.pl