JERZY MAZZOLL feat. OLGA SZWAJGIER

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Czarna, Warszawa
Data: 
25.06.2013

ART RHYTHMIC DIALOGUES - Jerzy Mazzoll i goście - cykl koncertów w ramach projektu PÓŁKOLONIE WARSZAWSKIE

JERZY MAZZOLL feat. OLGA SZWAJGIER

W nawiązaniu do słynnego dzieła Kandyńskiego „Punkt i linia w przestrzeni” oraz do stwierdzenia Bogusława Schaeffera na temat prac Jerzego Nowosielskiego, iż są one znakomicie zapisanymi partyturami, pragniemy zainicjować dyskusję na temat interpretacji dzieł wizualnych(nie zależnie od tego, w jakiej formie są one dziś prezentowane), jako systemu znaków mających odzwierciedlać DŹWIĘK. Pierwszym z etapów w tej pracy może być seria improwizowanych koncertów, które odbywać się będą w warszawskiej Czarnej. Na przestrzeni kilku tygodni odbędą się cztery koncerty, w których Jerzemu Mazzollowi partnerować będą specjalnie zaproszeni improwizujący muzycy, producenci, mistrzowie elektroniki oraz debiutanci wskazujący kierunek rozwoju współczesnej muzyki improwizowanej. Partyturę będą stanowić dzieła sztuki selekcjonowane przez CZARNA.bar.

Jerzy Mazzoll wirtuoz klarnetu basowego sięgający głęboko do tradycji polskich improwizatorów i twórców muzyki współczesnej połowy XX w. Był jednym z inicjatorów tzw. rewolucji yassowej w polskim jazzie, odciął się jednak od tego nurtu tworząc ideę Arhythmic Perfection i zajął się europejskim aspektem improwizacji w sztuce. Na początku l.90 spotkał Dereka Baileya i na jego osobiste zaproszenie wyjechał do Londynu na legendarny już festiwal Company Weeks. Producentem jego pierwszej płyty Perplex był Tony Oxley. Mazzoll współpracował także z orkiestrą Django Batesa i kwartetem Petera Brotzmana. Wydał serię płyt Diffusion Ensamble, improwizując na scenie z artystami różnych dziedzin sztuki. W czasie tej praktyki spotkał Petera Kowalda i Olgę Szwajgier i poprowadził z nimi warsztaty, które miały wpływ na całe pokolenie muzyków. Tworzy festiwal Art Depot zajmujący się naturą improwizacji w różnych kulturach. Wydał 12 płyt, które zmieniły oblicze polskiej muzyki improwizowanej. Lata 2012 i 2013 są czasem jego powrotu na rynek wydawniczy, na którym ukazały się kolejno jego płyty: Minimalover, Jeden dźwięk i Pan Bóg oraz oczekiwana Responsio Mortifera. Obecnie można go spotkać podczas serii koncertów, które daje wraz ze swoim trio, z którym będzie można tez spotkać się podczas Warsaw Summer Jazz Days, a towarzyszyć mu będzie także gość specjalny: nieoceniony Zdzisław Piernik.

Olga Szwajgier jest pedagogiem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (od 1974 roku), prowadziła wykłady na zaproszenie Internationale Akademie fur Neue Musik w Schwaz w Austrii. Jako jedyna osoba na świecie ćwiczeniami własnego pomysłu rozszerzyła skalę głosu z czterech do sześciu oktaw, pracując nad tym przez kilka lat od chwili ukończenia Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie w 1970 roku. Komponuje dla siebie muzykę, pisze teksty i reżyseruje swoje koncerty (m.in. w 2002 w Carnegie Hall w Nowym Jorku wykonała po raz pierwszy swój utwór „Julius”). Od 1976 roku występuje na najważniejszych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce, Włoszech, Francji, Grecji, Niemczech, Meksyku, Austrii, Szwecji, Korei, Chinach, Izraelu. W swoim dorobku artystycznym posiada kilkaset prawykonań światowych i polskich. Śpiewa m.in. utwory Ivesa, Stockhausena, Risseta, Pendereckiego, Stachowskiego, Łuciuka, Lutosławskiego, Mozarta, Bacha. Dokonała wielu nagrań płytowych, radiowych, telewizyjnych, filmowych i teatralnych.Od 1981 roku jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego „Muzyka Centrum”.Swój pierwszy honorowy doktorat „The Cultural Doctorate in Philosophy” nadany przez World University Roundtable Benson (Arizona) otrzymała w 1989 roku.W 1991 roku jako jedyny śpiewak z Europy Środkowej i Wschodniej wystąpiła w Carnegie Hall w koncercie uświetniającym obchody stulecia tej sceny.W 1991 International Biographical Centre w Cambridge nadał jej tytuł „Woman of the Year 1991/92”.W 1992 American Biographical Institute uhonorował ją tytułem „Woman of the Year 1992”, a w 1993 nadał jej tytuł „Most Admired Woman of the Decade”.
W 1993 The London Institute for Applied Research uhonorował tytułem „Doctor of Music”, a Australian Institute for Co-ordinated Research mianem „Honorary Doctor of Musicology”.W 2000 roku zaproszona na Międzynarodowy Kongres Muzyczny w Stuttgarcie, jako jeden z „Das Phanomen Stimme” („Fenomen Głosu”).W 2005, w Berlinie, w ramach obchodów Roku Einsteina brała udział w operze „The Speed of Light“. Kompozytorów Christiana Steinhäusera i Mathiasa Baumhofa do napisania tego dzieła zainspirowała teoria względności Einsteina i ekstremalne, akrobatyczne możliwości głosowe Olgi Szwajgier.

Czarna, g. 20:00

wstęp: 30 zł