Playback Play startuje 5 października

Autor: 
Redakcja

W dniach 2-5 października w warszawskim Powiększeniu spotkają się Andrea Belfi, Michał Biela, David Grubbs, Miron Grzegorkiewicz, Julia Kubica, DJ Lenar, David Maranha, Małgorzata Penkalla, Pete Simonelli i Agnes Szeląg. Artyści zagrają kompozycje Davida Grubbsa, Harry'ego Partcha Henry'ego Flynta, Jamesa Tenney'a, Amnona Wolmana, a także opracują utwory na  podstawie dzienników etnomuzykologicznych Johna Lomaxa i jego towarzyszy oraz książki o tym jak zniknąć bez śladu w Ameryce "Vanishing Point".

Pomysł na Playback Play wziął się z krótkiej rozmowy z wiolonczelistą, Mikołajem Pałoszem w roku 2008. Od początku opierał się na frustracji związanej z nikłym zainteresowaniem wykonawców interpretacją kompozycji. Muzyka zapisana w postaci nut często zachęca do czegoś dokładnie odwrotnego - redukcji tego procesu do podstawowej instrukcji wykonania zapisanej muzyki niczym prawa, które należy wcielić w życie. Playback Play jest więc nieustająco dedykowany polskiemu systemowi szkolnictwa muzycznego. Podstawowym celem jest stworzenie możliwości pracy młodym muzykom nad kompozycjami współczesnymi w sposób wymagający od nich zaangażowania i wyzbycia się strachu przed własnymi pomysłami. Chodziło o złożoną komunikację między kompozytorem i wykonawcami. Stąd od początku przedmiotem głównego zainteresowania były kompozycje eksperymentalne.

Playback Play od pięciu lat stanowi przestrzeń współpracy muzyków o różnych doświadczeniach i korzeniach muzycznych - z Polski i zagranicy. W roku 2012 tematem są dwa marginesy muzyki minimalistycznej - słowo mówione i blues. Obecne są w niej niemal od zawsze: słowo mówione przynajmniej od czasu słynnej magnetofonowej pętli "It's Gonna Rain" Steve'a Reicha a blues od wczesnych improwizacji La Monte Younga. Październikowe spotkanie ma na celu zwrócenie uwagi na owe peryferia w pierwszej kolejności. Jeśli porzucić encyklopedyczne definicje i poszukać tych wątków w twórczości mniej flagowych kompozytorów minimalizmu od Henry'ego Flynta do Jamesa Tenney'a, nurt ten może okazać się niemal historią społeczną Ameryki. Czy wręcz jej muzyką dokumentalną* obecną w języku mówionym, zredukowanym materiale i uporczywej repetytywności.

W celu przyjrzenia się tej nieco alternatywnej historii, do Warszawy przyjeżdżają Andrea Belfi, David Grubbs, David Maranha i Pete Simonelli. Spotkają się tutaj z lokalnymi muzykami, Michałem Bielą, Mironem Grzegorkiewiczem, Julią Kubicą, Gosią Penkallą, DJ-em Lenarem i Agnes Szeląg. Wspólnie przygotują własne utwory sytuujące się na obrzeżach minimalizmu a także kompozycje m.in. Harry'ego Partcha, Henry'ego Flynta, Jamesa Tenney'a. Opracują także muzyczne wersje tekstów m.in. Susan Burner (Vanishing Point. How to disappear in America without a Trace*) oraz dzienników etnomuzykologicznych Johna A. Lomaxa*.

Program Playback Play

2.10

James Tenney, "Cellogram", Volker Heyn, "Blues in B-Flat" - solo w duecie. Dwie kompozycje na solo wiolonczelę: mikrotonowy klasyk Jamesa Tenney'a z roku 1971 oraz dziesięć lat młodsza kompozycja Heyna, który za blues uznaje wszystko w B-dur... w aranżacji na duet smyczkowy.

 w wykonaniu: Agnes Szelag - wiolonczela i Julia Kubica – skrzypce

Amnon Wolman, "Bandas Sonares" - Otwarta kompozycja minimalistyczna na zespół i perkusistę. Złożona z modułów, przypomina nieco słynne "In C" Terry'ego Riley'a.

w wykonaniu: Andrea Belfi – perkusja,  Michał Biela – bas, David Grubbs – gitara,Miron Grzegorkiewicz – gitara, Julia Kubica – skrzypce, David Maranha - organy, skrzypce Agnes Szelag – wiolonczela

3.10

Henry Flynt, "Graduation"; David Grubbs, fragmenty "An Optimist Notes the Dusk", "Harmless Dust" a także utwory niepublikowane - mericana w wydaniu Henry'ego Flynta z jednym z jego najbardziej niepokojących tekstów a następnie americana w wydaniu Davida Grubbsa - piosenki przeplatane z długimi fragmentami instrumentalnymi.

w wykonaniu: Andrea Belfi – perkusja, Michal Biela - bas, głos,  David Grubbs - gitara, głos, David Maranha - organy, skrzypce

4.10

Susanne Burner, "Vanishing Point. How To Disappear In America Without A Trace" -manual dla zainteresowanych. Burner zgromadziła szereg recept na to jak zgubić się w Stanach Zjednoczonych. Autorami są najbardziej zainteresowani czyli ci, którzy zniknęli. Na Playback Play pierwsze wykonanie na żywo z głosami m.in. Gosi Penkalli, Davida Grubbsa i Pete'a Simonellego.

w wykonaniu: David Grubbs - gitara, głos,  Miron Grzegorkiewicz – gitara, David Maranha - organy, skrzypce, Gosia Penkalla – głos,  Pete Simonelli - głos

Harry Partch*, "Eleven Intrusions"- jeden z najwspanialszych przypadków połączenia muzyki współczesnej i amerykańskiego song-writingu. Mikrotonowe aranżacje Partcha zostaną przepracowane na bardziej otwarte interpretacje jego złowieszczych opowiadań.

w wykonaniu: Andrea Belfi – perkusja, David Grubbs - gitara, głos, David Maranha- organy, skrzypce, Pete Simonelli – głos

5.10

Pete Simonelli Texts - wybór tekstów oraz nowe wiersze Pete'a Simonellego inspirowane jego niedawnymi wycieczkami z Nowego Jorku do Las Vegas i z powrotem.

w wykonaniu: Michał Biela – bas,  Miron Grzegorkiewicz – gitara, DJ Lenar –gramofony, Pete Simonelli – głos, Agnes Szeląg – wiolonczela

John Lomax Dzienniki etnomuzykologiczne - legendarne wspomnienia Lomaxa i jego współpracowników z pierwszej podróży do Południowych Stanów Zjednoczonych, pełne bon motów i tekstów piosenek, których nie udało się nagrać.

w wykonaniu:Michał Biela – bas, Miron Grzegorkiewicz – gitara, DJ Lenar – gramofony, Pete Simonelli - głos

 

Andrea Belfi (Włochy), perkusista i kompozytor, w swych zainteresowania łączy sound art i muzykę rockową, członek Medves.

Michał Biela (Polska), basista, gitarzysta, wokalista i songwriter, znany głównie z zespołu Kristen ale także wielu bardziej efemerycznych składów i działalności solowej.

Susanne Burner (Niemcy), artystka związana ze sztukami wizualnymi, autorka zbioru tekstów będących poradnikiem jak zniknąć bez śladu w Ameryce.

Henry Flynt (USA), kompozytor, teoretyk i skrzypek związany z Fluxus, od lat 60. konsekwentnie łączy muzykę awangardową z głęboką tradycją amerykańskiej muzyki ludowej.

David Grubbs (USA), gitarzysta, teoretyk i wokalista, legendarna postać muzyki post-rockowej, założyciel takich zespołów jak Gastr del Sol czy Bastro.

DJ Lenar (Polska), turntablista zajmujący się tworzeniem ścieżek dźwiękowych do filmów a także zaawansowanymi technikami wykorzystującymi gramofon jako instrument.

J ohn A. Lomax (USA), ojciec założyciel amerykańskiej etnomuzykologii, słynny z pierwszych wypraw terenowych na południe, w trakcie których dokumnetował muzykę czarnej społeczności.

David Maranha (Portugalia), skrzypek, organista i improwizator kojarzony głównie ze sceną muzyki minimalistycznej i industrialnej, członek Osso Exótico.

Harry Partch (USA), jeden z najważniejszych kompozytorów amerykańskich XX wieku, pionier mikrotonowości i konstruktor instrumentów.

Gosia Penkalla (Polska), wokalistka i instrumentalistka, znana głównie z zespołu Enchanted Hunters ale także działalności solowej.

Pete Simonelli (USA), poeta i performer, frontman post-rockowego zespołu The Enablers.

Agnes Szeląg (USA / Polska), wiolonczelistka o klasycznym wykształceniu łącząca muzykę współczesną i rockową. Współtworzy duet Dokuro.

James Tenney (USA), kompozytor już w latach 60. łączący minimalizm z mikrotonowością i muzyką elektroniczną.