Jubileusz 20-lecia Wydziału Jazzu na Bednarskiej

Autor: 
Redakcja

We wrześniu 1992 roku w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie z inicjatywy pianisty Pawła Skrzypka, ówczesnego wicedyrektor  ds. artystycznych, a dziś dyrektora Szkoły powołano Wydział Jazzu. W piątek 21 grudnia odbędzie się koncert jubileuszowy 20-lecia Wydziału Jazzu na Bednarskiej. Na scenie Filharmonii Narodowej wystąpią m.in.: Ewa Bem, Aga Zaryan, Marita Alban Juarez, Zbigniew Namysłowski, Wojciech Majewski, Henryk Miśkiewicz, Andrzej Jagodziński. Koncert poprowadzi Jan Ptaszyn Wróblewski.

W kwietniu 1992 roku Paweł Skrzypek przestawił projekt wprowadzenia kształcenia jazzowego do Szkoły przy Bednarskiej Henrykowi Majewskiemu, wybitnemu trębaczowi, pełniącemu także funkcję prezesa Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego.  Dzięki wsparciu miłośnika muzyki jazzowej Michała Jagiełły, piastującego urząd podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury, a także przychylności Adrianny Ponieckiej-Piekutowskiej i Maksymiliana Celedy z dyrekcji Departamentu Szkolnictwa Artystycznego, oraz dzięki operatywności Danuty Olechnowicz, ówczesnej dyrektorki Szkoły, kwietniowy pomysł został zrealizowany zaledwie w cztery miesiące. Szybko okazało się, że zapotrzebowanie na edukację jazzową jest w Warszawie ogromne.

Od początku istnienia Wydziału do jego popularności przyczyniała się znakomita kadra wykładowców, w skład której weszli najwybitniejsi polscy muzycy jazzowi. W pierwszym składzie pedagogów znaleźli się m.in. Andrzej Trzaskowski, Andrzej Jagodziński, Kazimierz Jonkisz, Jan Ptaszyn Wróblewski, Czesław Bartkowski, Zbigniew Namysłowski, Zbigniew Wegehaupt, Robert Majewski i Henryk Majewski, który objął funkcję kierownika Wydziału. Wydział cieszył się tak dużym zainteresowaniem absolwentów szkół muzycznych II stopnia, że zainspirowało to Henryka Majewskiego do powołania jazzowej szkoły policealnej. Pięć lat później inicjatywa ta została zrealizowana przez następną dyrektor Szkoły Krystynę Bentkowską, która rozszerzając kształcenie jazzowe na Bednarskiej o dwuletnie Policealne Studium Jazzu, stworzyła nową strukturę w postaci zespołu szkół. W kwietniu 1998 roku wicedyrektorem ds. kształcenia jazzowego został Henryk Majewski, a kierownictwo Wydziału objął pełniący tę funkcję do dziś perkusista Czesław Bartkowski. Po śmierci Henryka Majewskiego w 2005 roku Policealne Studium Jazzu otrzymało Jego imię, a funkcję wicedyrektora ds. kształcenia jazzowego objął i nadal pełni kontrabasista Adam Cegielski. W składzie kadry znaleźli się także: Ewa Bem, Iza Zając, Grzegorz Nagórski, Michał Tokaj, Piotr Lemański, Bogdan Hołownia, Michał Kulenty, Wojciech Majewski i Janusz Szrom. Kształceniem w zakresie teorii jazzu zajęli się: Paweł Perliński, Ryszard Borowski, Piotr Rodowicz i Wojciech Zieliński.

Przez Wydział i Studium przewinęło się do dziś ponad 350 uczniów, z czego ponad 160 uzyskało dyplomy. Wielu absolwentów Szkoły odnosi  znaczące sukcesy na estradach jazzowych całego świata. Spośród nich wymienić można Agę Zaryan, Marcina Maseckiego, Łukasza Poprawskiego, Rafała Sarneckiego, Pawła Pańtę, Jakuba Cichockiego, Dominika Gawrońskiego, Wojciecha Pulcyna, Przemysława Raminiaka i Roberta Lutego; uczniowie natomiast koncertują na tak prestiżowych imprezach jazzowych jak np. ostatnio Jazz Rally w Düsseldorfie.  Dzięki przychylności kolejnych Ambasadorów USA oraz zaangażowaniu takich osób jak Chuck Ashley, Andrew B. Paul, Lisa Helling i Izabella Szarek, od początku istnienia Wydziału kontynuowana jest ścisła współpraca z Ambasadą Stanów Zjednoczonych, owocująca kolejnymi grantami w postaci znakomitych warsztatów jazzowych prowadzonych przez wybitnych muzyków amerykańskich, wśród których znaleźli się m.in.: Hal Galper, Wynton Marsalis, Jerry Bergonzi, Mike Richmond, Chuck Loeb, Mitchel Forman, Judy Bady, Wayne Dockery, Dan Tepfer, Kevin Harris, Joel Press, John Wilkins, Victor Mendoza, Eric Marienthal, Paulinho Garcia, Skip Hadden, Ari Roland, Victor Bailey i Richie Barshay. Nieustające wsparcie ze strony Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej oraz Centrum Edukacji Artystycznej sprzyja stałemu rozwojowi kształcenia jazzowego na Bednarskiej i dzisiaj – zarówno kadrą jak i poziomem nauczania – szkoła może z powodzeniem konkurować z wydziałami jazzowymi wyższych uczelni muzycznych.

PROGRAM KONCERTU

Część pierwsza

1. Piotr Zabrodzki Quartet – „Brilliant Corners” – Thelonious Monk

Piotr Zabrodzki – piano, Kamil Szuszkiewicz – trąbka, Wojciech Traczyk – kontrabas, Michał Trela – perkusja

2. Banaszek/Kapczuk/Szydło – „Dark Street” – Marcin Banaszek

Marcin Banaszek – fortepian, Michał Kapczuk – kontrabas, Jakub Szydło – perkusja

3. Marita Alban Juarez QT – „Toro Mata” – ludowa melodia peruwiańska

Marita Alban Juarez – vocal, Manolo Alban Juarez – congas, Maciej Szczyciński – kontrabas, Kuba Cichocki – fortepian

4. Woodside Trio – „Chico malo”

Rafał Sarnecki – gitara, Kuba Cichocki – fortepian, Bogna Kicińska – vocal

5. Łukasz Ojdana Band – „Cubism” – Kurt Rosenwinkel

Łukasz Ojdana – fortepian, Dominik Gawroński – trąbka, Przemysław Florczak – saksofon, Maciej Matysiak – kontrabas, Karol Domański – perkusja

6. Energy Quintet – „EJ Blues” – Elvin Jones

Kazimierz Jonkisz – perkusja, Radosław Nowicki – saksofon sopranowy, Jarosław Bothur – saksofon tenorowy, Tomasz Dąbrowski – trąbka, Wojciech Pulcyn – kontrabas

7. Namysłowski SuperBand – „Oriental Food” – Z. Namysłowski

Zbigniew Namysłowski – saksofon, Agnieszka Derlak – flet, Damian Pińkowski – saksofon tenorowy, Dariusz Stanisławski – saksofon altowy, Bartosz Tkacz – saksofon tenorowy, Daniel Szczepański – trąbka, Adrian Pieńkos – puzon, Jakub Paulski – gitara, Tomasz Sołtys – fortepian, Zbigniew Chojnacki – akordeon, Radek Łukaszewicz – kontrabas, Wojciech Kostrzewa – perkusja, Maciej Wojcieszuk – perkusja

Częśc druga

1. Big-band – Sweet Georgia Brown – arr. H. Majewski, dyr. R. Borowski

sekcja : Majewski W/ Kapczuk / Dąbrówka; solo: Wojciech Majewski, Przemysław Florczak

2. Aga Zaryan – voc, big-band, smyczki Ulice Miast, arr. M Tokaj, dyr. W. Zieliński

sekcja: Tokaj/Kapczuk/Bartkowski

3. Stretchin’ – (inspiracja – Preludium e-moll op. 28 nr 4) – komp. dyr. W. Zieliński – big-band, smyczki

sekcja: Lukaszewicz/Perliński/Gradziuk; sola: trąbka – Robert Majewski, saksofon – Henryk Miśkiewicz, fortepian – Paweł Perliński

4. Majewski & Majewski  Medley - JJ Dixie - H. Majewski, You go to my head - J. F. Coots - duet fortepian + trąbka

5. Caravana, arr. A. Jagodziński, dyr. R. Borowski

sekcja: Kukuła / Kapczuk / Ułanowski; sola: puzon – Michał Tomaszczyk, saksofon – Radek Nowicki

6. All of Me – Ewa Bem voc, big-band, dyr. R. Borowski

sekcja: Jagodziński / Kapczuk / Ułanowski; solo: Ewa Bem – voc, Andrzej Jagodziński – fortepian

7. Finał – Chopin – Etiuda E-dur, Izabela Kłosińska – voc, arr. A. Jagodziński, dyr. Zieliński/Borowski

sextet wokalny – Olga Boczar, Ola Trzaska, Anna Frączek, Ola Błachno, Gabriela Stańdo, Sabina Myrczek; sekcja: Jagodzinski/Bartkowski/Cegielski