JAZZ Od Nowa Festival: THE BRAG PACK / RIVERLOAM TRIO

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Od Nowa, Toruń
Data: 
23.02.2012

XII JAZZ Od Nowa Festival 

THE BRAG PACK

Sri “Aga” Hanuraga (Indonezja) – fortepian, keyboard

Dániel Mester (Węgry) – saksofon tenorowy i sopranowy

Paul Rutschka (Niemcy) – gitara basowa

Roald Becher (Holandia) – perkusja

Oto pierwszy stricte międzynarodowy, a zarazem dość egzotyczny zespół na afiszu tegorocznego „Jazz Od Nowa Festival” – jego pianista pochodzi bowiem z Indonezji i gdyby nie fakt, że będzie to już drugi występ tej grupy w Polsce, toruńskiej „Od Nowie” przypadłaby w udziale rola pierwszego propagatora jazzu z tego odległego kraju na gruncie rodzimym. Inna rzecz, że ów pianista, Sri „Aga” Hanuraga, zacząwszy swą jazzową edukację jako siedemnastolatek w kraju ojczystym i wystąpiwszy na najważniejszych indonezyjskich festiwalach, z „Java Jazz Festival” AD 2005 na czele, już w wieku lat dziewiętnastu przeniósł się do Amsterdamu (gdzie przed wyjazdem do Indonezji grywał w zespołach jazz - a nawet progresywno-rockowych), by studiować fortepian w tamtejszym konserwatorium. Obecnie, po sukcesach na „East of Eastern Jazz Festival” w Nijmegen i Konkursie Pianistów Jazzowych YPF, występuje głównie w Europie (Francja, Monako, Belgia, Węgry, Niemcy, Rumunia) – choć otrzymał też prestiżowe zaproszenie od telewizji indonezyjskiej do programu z udziałem Herbie'go Hancocka (jako jedyny pianista).

W konserwatorium amsterdamskim kształcił się też, jako saksofonista, Węgier Daniel Mester, by wkrótce po ukończeniu kursu mistrzowskiego tego instrumentu z powodzeniem występować w całej Europie z zespołem OLAH Szabolcs Quartet, zdobywając nagrodę dla najlepszego solisty na „Barga Jazz Festival” we Włoszech w 2007 roku. Inny jego zespół, Daniel Mester Quartet, cztery lata później okazał się głównym laureatem konkursu „European Keep An Eye On Jazz Award”.

Inny absolwent konserwatorium w Amsterdamie to lider zespołu, wychowany w Hamburgu basista Paul Rutschka, zwycięzca niemieckiego „Youth National Jazz Competition” w 2005 roku. Trzy lata później założył on własne studio nagraniowe w stolicy Holandii, by wyprodukować tam... na przykład prezentowany na ubiegłorocznym „Jazz Od Nowa Festival” album Secretly Krystyny Stańko.

Składu dopełnia perkusista Roald Becher, Holender z domieszką krwi arubiańskiej, wykształcony w konserwatoriach w Arnhem i w Amsterdamie. Razem grają od początku 2011 roku, choć sekcja ukonstytuowała się sześć lat wcześniej. Repertuar zespołu obejmuje głównie autorskie tematy jego członków, odznaczające się wyrazistą, urozmaiconą pulsacją rytmiczną, liryczną melodyką, niebanalną harmonią oraz dyscypliną partii improwizowanych (czasem w manierze free). Toruński koncert The Brag Pack będzie de facto promocją debiutanckiego albumu Just Bragin, wydanego na początku bieżącego roku, a zawierającego, między innymi, jazzowe opracowania indonezyjskich oraz polskich [sic!] pieśni tradycyjnych – co, jak wolno mieć nadzieję, wywoła żywą i życzliwą reakcję publiczności „Od Nowy”.

RIVERLOAM TRIO – Trzaska / Brice / Sanders  

Mikołaj Trzaska (Polska) – saksofon altowy, klarnet basowy

Olie Brice (Wlk. Brytania) – kontrabas

Mark Sanders (Wlk. Brytania) – perkusja

Tak zwana awangarda jazzowa – przez którą rozumieć można albo free jazz o genezie Colemanowsko-Coltrane'owskiej albo bliższą „poważnemu” aleatoryzmowi „nową muzykę improwizowaną” alias „muzykę swobodnie improwizowaną” (free improv) – zawsze była lepiej (Wojtek Mazolewski Quintet), czy gorzej (różne mutacje Tymański Yass Ensemble) reprezentowana na „Jazz Od Nowa Festival”. Jego historia zdążyła wszakże odnotować kilka rzeczywistych wydarzeń z tego obszaru artystycznego – a wśród nich przede wszystkim koncerty z francuskim mistrzem trąbki Jean-Luc Cappozzo i niemieckim mocarzem saksofonu Peterem Brötzmannem w rolach głównych. I nie jest może dziełem przypadku, że w obu wypadkach w pierwszej linii instrumentalnej wystąpił uzdolniony saksofonista rodzimy Mikołaj Trzaska, konsekwentnie i udanie podążający tym niełatwym szlakiem artystycznym.

Szlak ów zaprowadził go od trochę jeszcze niezdecydowanych eksperymentów free jazzowych pod szyldem macierzystej Miłości do statusu cenionego w świecie „muzyka swobodnie improwizującego”. Na „Jazz Od Nowa Festival” kolejnym na to dowodem będzie występ tegoroczny, z udziałem dwóch muzyków brytyjskich – pamiętać zaś trzeba, że na światowej mapie free improv Zjednoczone Królestwo zawsze stanowiło jeden z najmocniejszych punktów. Tutaj przecież działał przez całe długie życie dość szeroko, mimo hermetyczności swego przekazu, uznany gitarzysta Derek Bailey, tutaj nadal ma bazę wypadową wybitny eksperymentator saksofonu Evan Parker, tutaj wreszcie funkcjonuje London Improvisers Orchestra, swoiste laboratorium form „nowej muzyki improwizowanej” i kuźnia niezbędnych dla jej dalszego rozwoju talentów.

Nie jest więc chyba, powtórzmy, dziełem przypadku, że towarzyszący Trzasce na perkusji Mark Sanders, jeden z najbardziej wszechstronnych muzyków brytyjskich w swej dziedzinie, od połowy lat 90-tych minionego stulecia udziela się we wspomnianym laboratorium – a także w godnym towarzystwie Evana Parkera. Grono jego współpracowników obejmuje poza tym, między innymi, słynnego amerykańskiego basistę i producenta Billa Laswella oraz wywodzącego się z RPA saksofonistę Dudu Pukwanę, jednego z pionierów free jazzu na gruncie Albionu (w ramach nader w tym względzie zasłużonego Brotherhood of Breath pod wodzą ś. p. Chrisa Mc Gregora). Wymownym dodatkiem do muzycznych poczynań Sandersa jest jego praca w charakterze wykładowcy improwizacji w Royal Academy of Arts.

Z Parkerem współpracował też kontrabasista Olie Brice, który obok free improv, grywa też muzykę klezmerską i bałkańską (obecnie współpracuje z zespołami Oi Va Voi, Shekoyakh i The Magic Trombolinos). Zważywszy na tak szeroką paletę koneksji i zainteresowań muzyków festiwalowi słuchacze mogą liczyć na podróż muzyczną tyleż kształcącą, co ekscytującą (jeśli nie wręcz karkołomną).

Od Nowa, godz. 20:00

Bilety: 40 zł - przedsprzedaż; 50 zł - w dniu koncertu