Jazz nad Odrą: Darek Oleszkiewicz / John Abercrombie / Marc Copland / Joey Baron / Nik Bärtsch’s Ronin / Murray - Allen - Carrington Power Trio / Dmitry Baevsky Quartet

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Impart, Wrocław
Data: 
27.04.2016
Godzina: 
18:30

Drugiego dnia 52. edycji festiwalu Jazz nad Odrą, 27-go kwietnia, w Centrum Kultury Impart, jako pierwsi na scenie pojawią się Darek Oleszkiewicz, John Abercrombie, Marc Copland i Joey Baron. Po nich usłyszymy grupę Nik Bärtsch’s Ronin. Jako kolejne wystąpi Murray-Allen-Carrington Power Trio. Wieczór zakończy występ Dmitry Baevsky Quartet.

Darek „Oles” Oleszkiewicz (1963) –Zaczynał swoją karierę we Wrocławiu,  a po sukcesach na konkursach jazzowych grał w zespołach  Namysłowskiego i Ptaszyna Wróblewskiego. W 1988 wyjechał na studia do Los Angeles. Obecnie jest członkiem Wydziału Jazzu na Uniwersytecie Kalifornijskim w Irvine. W USA wziął udział w realizacji ponad 100 albumów. Dzięki Darkowi na festiwalu pojawiło się wielu znakomitych artystów amerykańskich, dla których jest wymarzonym partnerem (w ubiegłym roku zagrał w  trio z Lee Konitzem i  Joe LaBarbera)

Marc Copland (1948), pozostaje wzorem lirycznej szkoły pianistyki jazzowej. Jego muzyka, choć znana z innowacyjnego języka harmonii, jest mimo wszystko przystępna dla słuchacza. 35 wydanych płyt czyni z niego jednego z najbardziej płodnych  pianistów jazzowego nowego tysiąclecia.

John Abercrombie (1944), którego kariera obejmuje ponad 40 lat i prawie 50 płyt, uznawany jest za jednego z mistrzów jazzowej gitary . Jako miłośnik nietypowych dźwięków (grał na elektronicznej mandolinie na albumie McCoy Tynera  4×4) pozostaje nieustannym eksperymentatorem, osadzonym mocno w tradycji jazzowej. Jego związek z wytwórnią ECM trwa już ponad 30 lat: „Chciałbym być postrzegany, jako ktoś, kto ma bezpośredni  związek z historią gitary jazzowej, ale ciągle rozszerza muzyczne granice.”

Joey Baron (1955) Przez wszystkie lata swojej działalności wypracował unikalne, mistrzowskie podejście do tworzenia muzyki na perkusji, dowodem czego jest jego długa współpraca z takimi ikonami jazzu, jak Jim Hall, Steve Kuhn , Bill Frisell. Oprócz solowych występów współtworzy projekty m.in. z  J. Zornem, G. Peacockiem i M. Coplandem.

Ronin –Nik Bärtsch  wraz z założonym w roku 2001 kwartetem Ronin, nieustannie pracuje nad projektem Ritual Groove Music. Ich muzyka konsekwentnie podąża za jedną wizją artystyczną, realizowaną za pomocą różnego instrumentarium, dając maksymalny efekt przy minimalnych środkach. Składa się z niewielu fraz i motywów, stale łączonych  i układanych  w nowy sposób. Ostatecznie, te dźwięki i rytmy są bardzo osobliwe. Ronin w ten sposób tworzy spójną estetykę na wszystkich poziomach ekspresji muzycznej. Pomimo różnorodności wpływów, pod którymi pozostaje grupa, ich muzyka posiada silną własną osobowość. Ronin łączy elementy osobnych muzycznych światów: od funka, przez nową muzykę klasyczną, po japońską muzykę rytualną.

Terri Lyne Carrington  perkusistka, kompozytorka. Już jej debiutancka płyta  Real Life Story( 1989) otrzymała  nominację do nagrody Grammy, a The Mosaic Project (2011) Grammy otrzymała  w kat. Best Jazz Vocal Album  -na płycie tej pojawiły się uznane  artystki : Esperanza Spalding, Dianne Reeves, Dee Dee Bridgewater, Sheila E., Cassandra Wilson, Geri Allen. Koncertowała z takimi sławami, jak Herbie Hancock, Wayne Shorter, Al Jarreau, Stan Getz, David Sanborn, Joe Sample, Clark Terry ,Pharoah Sanders…  Jest  profesorem  Berklee College of Music.

Geri Allen  to kwintesencja tego, jaka powinna być współczesna popularna pianistka jazzowa. Nagrała kilkadziesiąt plyt  m.in. z Charlie Hadenem, Paulem Motianem, Dave Hollandem , Jack de Johnettem, również z Agą Zaryan  nagrała Remembering Nina & Abbey(2014) 

Niewielu muzyków w historii jazzu było tak produktywnych i przedsiębiorczych, jak David Murray. Przez ostatnie 35 lat, od momentu gdy po raz pierwszy odwiedził Nowy Jork jako 20-
letni student, David parł naprzód w przemyślany, ale niepowstrzymany sposób. Pod swoim nazwiskiem wydał ponad 150 płyt ( gościnnie na około 100 albumach), jako saksofoniście udało mu się perfekcyjnie wypracować rozpoznawalne styl improwizacji, który nawet podczas najbardziej swobodnych fragmentów oddaje hołd tradycji.

Dmitry Baevsky dorastał w Petersburgu (wówczas był  to jeszcze Leningrad). Jego pradziadek, Moisei Bieriegowski, był jednym z najsłynniejszych  żydowskich etnomuzykologów, który poświęcił życie na zbieranie  melodii i tekstów ludowych piosenek w Jidysz oraz tańców Żydów ze wschodniej Europy.
Dmitry (1976) naukę gry na fortepianie zaczął w wieku 6 lat. Pasję i poważne zainteresowanie muzyką odkrył, gdy jako nastolatek wziął do ręki saksofon altowy. Naukę rozpoczął w Petersburskiej szkole muzycznej im. Musorgskiego w wieku 15 lat , a 4 lata później dostał się na Wydział Jazzu w New School University w Nowym Jorku.
Jako leader swój pierwszy album Introducing Dmitry Baevky( 2005) nagrał z takimi mistrzami jak  Cedar Walton i Jimmy Cobb.
Od tamtej pory występował  i nagrywał  z wieloma znakomitościami.  Album Down With It (gościnnie trębacz Jeremy Pelt) utrzymywał się ponad  4 miesiące wśród najlepszych pięćdziesięciu nagrań jazzowych  w stacjach radiowych w USA i Kanadzie(2006). W  2015 w wytwórni Jazz Family nagrał ze swoim trio ( basista David Wong i perkusista Joe Strasser)  album Over and Out.  Jest wirtuozem saksofonu z ogromnym szacunkiem dl a jazzowej tradycji  (Charlie Parker, Julian Adderley)

CO? – 52. Jazz nad Odrą: Darek Oleszkiewicz / John Abercrombie / Marc Copland / Joey Baron / Nik Bärtsch’s Ronin / Murray / Allen / Carrington Power Trio / Dmitry Baevsky Quartet
KTO? – Darek Oleszkiewicz, John Abercrombie, Marc Copland, Joey Baron / Nik Bärtsch’s Ronin: Nik Bärtsch, Kaspar Rast, Thomy Jordi, Sha / David Murray, Geri Allen, Terri Lyne Carrington / Dmitry Baevsky Quartet: Dmitry Baevsky, Jeb Patton, Mike Karn, Joe Strasser
GDZIE? – Impart, Wrocław
KIEDY? – 27/04/2016, 18:30
BILETY? – 120 zł / 100 zł / 70 zł