GANIA / ZIMPEL / SZPURA

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Centrum Kultury Zamek, Poznań
Data: 
14.05.2013

GANIA / ZIMPEL / SZPURA

Zaczyna się od rytmicznych i stałych uderzeń w najniższą z pośród trzech strun świętego instrumentu gimbri, dwie pozostałe wygrywają prostą melodie, stale powtarzaną. Potem Maallem zaczyna śpiewać modlitwy do opiekuńczych duchów. Schemat powtarza się wciąż od nowa, zapętla i krąży, tak jak krąży energia. Muzyczny trans powoli ogarnia wszystko dookoła.

Pochodzący z Maroka Maallem Mokhtar Gania wywodzi się z długiej linii Maallemów, czyli mistrzów gry na rytualnym instrumencie gimbri. Tradycyjna muzyka Gnawa, szczególnie obrzęd lila derdeba, ma oczyszczać oraz chronić przed złymi duchami. W tej ceremonii najważniejszym elementem jest hipnotyczna muzyka, która wprowadza w głęboki taneczny trans o leczniczych właściwościach. Z niego nagle wyłania się osobna myśl, rozwija się w przeciwnym kierunku, żeby niespodziewanie zawrócić, zanurzyć się w rytmie i znów wzbić ponad. Pojawia się dialog, jeden głos podąża za drugim, nie wiadomo który za którym. Wtedy właśnie odnajdują moment, gdzie nie ma już początku, ani końca.

W spotkaniu Gani ze Szpurą i Zimplem nie będzie chodziło o odtwarzanie rytuału, ale o wykorzystanie jego przestrzeni do improwizacji tej dwójki. Improwizacja jednak nie będzie celem ostatecznym, będzie stanowiła podstawę do poszukiwań wspólnych płaszczyzn, a także współczesnych kontekstów dla tradycyjnych pieśni Gnawa.

Maallem Mokhtar Gania - marokański maallem czyli mistrz, grający na gimbri, rytmiczno-basowym instrumencie, charakterystycznym dla mniejszości etnicznej Gnawa. Wywodzi się z długiej linii Maallemów, czyli mistrzów gry na rytualnym instrumencie gimbri. Gania cieszy się wielkim szacunkiem w swojej ojczyźnie jako mistrz sufickich rytuałów Lila derdeba. W 2003 roku wydał podwójny album CD Gnawa Sufi Trance i zagrał na Roskilde Festival z Suan Deyhim, Jah Wobble i Billem Laswellem, z którym pracuje obecnie nad nowym albumem, który ukaże się nakładem nowej wytwórni Laswella M.O.D. Współpracował m.in. z Peterem Brotzmannem, Hamidem Drakiem czy Joe McPhee.

Paweł Szpura – perkusista, którego styl jest kompilacją wielu tradycji. W jego grze można usłyszeć inspiracje perkusją czarnej i arabskiej Afryki, tradycje tureckie, a także nawiązania do amerykańskich perkusistów rockowych z lat 60-tych i 70-tych. Szpura operuje tymi stylistykami z niezwykłą lekkością, zaskakując słuchacza rozwiązaniami rytmicznymi lub wprowadzając go w głęboki trans, to sprawia, że jest kontynuatorem tradycji Eda Blackwella i Hamida Drake’a. Współpracuje m.in. z Mikołajem Trzaską, Raphaelem Rogińskim, Hamidem Drakiem.

Wacław Zimpel – klasycznie wykształcony klarnecista oraz kompozytor, obecnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich muzyków na światowej scenie muzyki improwizowanej. Największe inspiracje czerpie z sakralnej i rytualnej muzyki różnych kultur. W swoich kompozycjach często odnosi się do dawnych kompozytorów tworząc swoiste, współczesne polemiki lub komentarze muzycznych tradycji. Współpracuje m.in. z Kenem Vandermarkiem, Joe McPhee, Michaelem Zerangiem, Klausem Kugelem, Stevem Swellem, Hamidem Drakiem, Bobbym Few, Marsem Williamsem, Perrym Robinsonem czy Mikołajem Trzaską. Jest laureatem Nagrody Artystycznej Miasta Poznania.

Centrum Kultury Zamek, g. 19:00