Znamy program 17. Jazzowej Jesieni w Bielsku-Białej

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

Jazzowa Jesień w Biesku-Białej 2019 to już 17. edycja festiwalu. Od zeszłego roku nosi imię Tomasza Stańko, który był jej Dyrektorem Artystycznym i który, wraz z Bielskim Centrum Kultury, stworzył ten festiwal. Polski trębacz i kompozytor pozostaje duchem Jazzowej Jesieni. Tomasz Stańko kochał bielską publiczność tak, jak ona kocha jazz. Jego wpływ na światowy jazz zostawił swój mocny znak właśnie tu, na Jazzowej Jesieni w Bielsku-Białej. Coroczne listopadowe spotkania i premierowe projekty pozostawiły masę wspomnień. Mimo, że patrona festiwalu nie ma już z nami, podążamy jego artystyczną drogą, w przyszłość pełną niesamowitej muzyki.

Program 17. Jazzowej Jesieni w Bielsku-Białej:

12 listopada 2019 /wtorek/

Otwarcie festiwalu fragmentem filmu “Droga do Mistrzostwa”, z udziałem Tomasza Stańko, oraz otworzeniem video z nagraniem kompozycji na solo trąbkę przez Wadadę Leo Smith.

***

Django Bates’ Belovèd

„The Study of Touch” (wytwórnia ECM, 2017)

Django Bates - fortepian
Petter Eldh - kontrabas
Peter Bruun - perkusja

Pianista Django Bates to jeden z najbardziej utalentowanych muzyków Wielkiej Brytanii. Jego twórczość obejmuje całe spektrum jazzu, od jazzu tradycyjnego, poprzez bebop i free jazz po jazz-rock fusion. Jego sztuka i postać często są określana mianem „kultowej” i „niepokornej”. Wydany w 2017 roku album „The Study of Touch”  to powrót Bates’a do legendarnej wytwórni ECM w jednym z najbardziej cenionych jego składów, czyli wraz z Triem „Belovèd”, w którego skład wchodzą szwedzki basista Petter Eldh oraz duński perkusista Peter Bruun. Wszyscy trzej muzycy to wielcy indywidualiści próbujący swoją muzyką uciec od konwencji standardowego, jazzowego trio.

 

13 listopada 2019 /środa/

Giovanni Guidi Quintet

“Avec le Temps” (wydawnictwo ECM, marzec 2019)

Giovanni Guidi - fortepian
Francesco Bearzatti - saksofon tenorowy
Roberto Cecchetto - gitara
Thomas Morgan lub Joe Rehmer - kontrabas
João Lobo - prekusja

Premiera autorskiego albumu Giovanniego Guidi, wydanego przez ECM na wiosnę tego roku. Utwór, który zamyka płytę, “Tomasz”, dedykowany jest Tomaszowi Stańko. Guidi i Stańko grali razem prawie miesięczną trasę koncertową, w lipcu 2017, w ramach projektu „Tomasz Stańko Enrico Rava Quintet”. Giovanni Guidi, urodzony w 1985 roku, został odkryty właśnie przez Enrico Ravę, wybitnego włoskiego trębacza. Zaczął grać w jego zespole mając jedynie 17 lat.Obecnie jest uznawany za jednego najbardziej kreatywnych pianistów europejskiej sceny jazzowej, a “Avec Le Temps” jest już jego czwartym autorski albumem dla wydanictwa ECM.

***

Ambrose Akinmusire Quartet

Ambrose Akinmusire - trąbka
Sam Harris - fortepian
Harish Raghavan - kontrabas
Justin Brown - perkusja

Ambrose Akinmusire to obecnie chyba jeden z najciekawszych i najbardziej docenianych trębaczy współczesnego jazzu. W ostatniej ankiecie krytyków amerykańskiego magazynu „Downbeat”, która wiarygodnie oddaje trendy na jazzowej scenie, Ambrose Akinmusire zdodbył pierwsze miejsce.

Jego niekonwencjonalne podejście do dźwięku i kompozycji sprawia, że ​​regularnie jest notowany właśnie w „Downbeat’cie”,  zdobył granty i stypendia od Fundacji Doris Duke, Funduszu MAP, Kennedy Center i Monterey Jazz Festiwal. Oczywiście wszystkie nagrody są tylko pochodną jego muzyki. Celem Ambrose Akinmusire jest ciągły rozwój, wykraczanie poza granice gatunku i ograniczeń trąbki, jako instrumentu.  Motywowany przede wszystkim duchową i praktyczną wartością sztuki, Akinmusire chce usunąć ścianę erudycji otaczającą jego muzykę. Dąży do tworzenia teksturalnych, bogatych, bogato emocjonalnych krajobrazów, które opowiadają historie społeczności, rejestrują czas i wprowadzają nowe wzory, kultury, myślenia.


14 listopada 2019 /czwartek/

Brad Mehldau

Recital Fortepian Solo

Brad Mehldau - fortepian

Jeden z najbardziej lirycznych i intymnych głosów współczesnego fortepianu jazzowego, Brad Mehldau, wytyczył unikalną ścieżkę, która uosabia istotę eksploracji jazzu, klasycznego romantyzmu i popowego uroku. Zarówno jego autorskie projekty, jak i kolaboracje, z takimi sławami, jak  Pat Metheny, czy Renee Fleming, mają ogromne uznanie krytyków. Z jego samozwańczym uczuciem do muzyki popularnej i klasycznego wykształcenia "Mehldau jest najbardziej wpływowym pianistą jazzowym ostatnich 20 lat" (The New York Times). Jego recitale solo to wyjątkowe, metafizyczne wręcz wydarzenia.


15 listopada 2019 /piątek/

Tigran Hamasyan feat. Mathias Eick & Camerata Silesia

Tigran Hamasyan - fortepian
Mathias Eick  - trąbka
Chór Camerata Silesia

Urodzony w Armenii w 1987 roku, Tigran Hamasyan jest jednym z najciekawszych pianistów młodego pokolenia. Jego kariera zaczęła się bardzo wcześnie. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w 3. roku życia, a w wieku 16 lat wygrał Montreux Jazz Festival. Nagrał już osiem autorskich albumów, w tym trzy ostatnie dla tak prestiżowych wytwórni jak Nonesuch Records czy ECM. Tigran Hamasyan gra przede wszystkim własne kompozycje, a inspiracje czerpie z wielu źródeł, wśród których dominuje ormiański folk lecz także rock, beatbox, poezja. Jego najbardziej jazzowe utworach słychać ornamenty wywodzące się ze skal tradycji blisko i środkowowschodnich. Wg „Guardiana”, Hamasyan podąża za jedną z najważniejszych lekcji [mentora i fana, Herbie Hancocka]: „jest możliwe być jednocześnie multi-stylistycznym wirtuozem w jazzie i napędzanym groovem gwiazdorem-wymiataczem i mieć z tego niesamowitą frajdę”

W Bielsku-Białej usłyszymy Tigrana Hamsyana aż w trzech odsłonach: w repertuarze solowym, w duecie z norweskim trębaczem Mathiasem Eick’iem, oraz w repertuarze z albumu „Luys i Luso” (ECM, 2015), który wykona z towarzyszeniem Chóru Camerata Silesia.

 

16 listopada 2019 /sobota/

David Torn

„Sun of Goldfinger” (wydawnictwo ECM, marzec 2019)

David Torn - gitara, instrumenty elektroniczne
Tim Berne - saksofon
Ches Smith - perkusja

Premiera najnowszego albumu Davida Torna, nowojorskiego kompozytora, multiinstrumentalisty, producenta, gitarzysty. Jako kompozytor był laureatem wielu nagród za swoją pracę, w tym nagrań filmowych, kompozycji i produkcji nagrań. Oprócz autorskich projektów, ma na swoim koncie wiele kolaboracji, z takimi muzykami, jak Jan Garbarek, Don Cherry, David Bowie, Jeff Beck, czy Tori Amos. Torn określa sam siebie mianem „gitarzysty -teksturalisty”, co odnosi się do jego unikatowego muzycznego języka, który łączy różne style - tekstury, jest nieoczywisty i zaskakujący. Po doskonale przyjętym solowym albumie „Only Sky” (ECM, 2015) „Sun of Goldfinger” to kolejna ostatnio wydana płyta dla wydawnictwa ECM, nagrana w Trio z saksofonistą Timem Berne’em i perkusista Chesem Smithem. Cytując recenzję jednego z ich londyńskich koncertów: „To niebezpieczna muzyka - czasami gniewna, czasem rozkoszna i oświecająca, jak grzmoty burzy.”

***

Tomasz Stańko, Muzyka Ilustracyjna i Filmowa

Kwartet  Jazzowy + Orkiestra Smyczkowa
Marcin Wasilewski Trio
Orkiestra Kameralna AUKSO
Soliści

Tomasz Stanko był mistrzem atmosfery. Napisana przez niego muzyka do takich filmów, jak „Reich”, „Pożegnanie z Marią”, „Egzekutor, Mała Matura”, licznych spektakli teatralnych, m.in. „Przejście’ Leszka Mądzika, muzyka wykorzystana w serialu „Homeland” - przepięknie wypełniała obraz, ilustrowała emocje. Tomasz Stańko lubił swoją muzykę ilustracyjną, lubił też jej brzmienie ze smyczkami. Ten premierowy koncert będzie wyjątkową i bardzo liryczną dokumentacją tej części twórczości trębacza.

 

17 listopada 2019 /niedziela/

Koncert Jazzu Tradycyjnego

Mauro Ottolini & Fabrizio Bosso

„Storyville Story”

Mauro Ottolini – puzon
Fabrizio Bosso – trąbka
Vanessa Tagliabue Yorke – wokal
Glauco Benedetti – suzafon
Paolo Birro – fortepian
Paolo Mappa – perkusja

***

Jason Moran

The Bandwagon

Jason Moran - fortepian
Tarus Mateen - kontrabas
Nasheet Waits - perkusja

Od czasu błyskotliwego debiutu w latach 90-tych zeszłego wieku, amerykański pianista Jason Moran wciąż potwierdza swój muzyczny geniusz. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień, w tym prestiżowej MacArthur Fellowship  „za geniusz roku 2010."  Jest artystą niezwykle pracowitym, oprócz realizowania własnych projektów - zarówno tych płytowych, koncertowych, jak i muzyki do filmów, spektakli tanecznych i sztuk wizualnych (między innymi dla Museum of Modern Art w Nowym Jorku),  Moran regularnie gra z takimi artystami, jak Steve Coleman, Charles Lloyd, Cassandra Wilson, Joe Lovano, Wayne Shorter, czy Dave Holland. Jako artysta i muzyk, zasłynął swoją „skłonnością do ryzyka” i byciem innowatorem nowych kierunków dla jazzu jako całości. W niemal każdej ważnej kategorii - improwizacji, kompozycji, koncepcji grupy, repertuarze, technice i eksperymentowaniu - Moran i jego grupa The Bandwagon - z basistą Tarusem Mateenem i perkusistą Nasheet Waits - zakwestionowali status quo i zdobyli reputację „ Przyszłości jazzu”.  W tym roku będą świętować 20-lecie swojej scenicznej obecności.

Tagi: