Wrocław - miasto jazzem oblężone: Bona i Metheny na EthnoJazz Festiaval...

Autor: 
Redakcja

Za tydzień jazz fan zrobi wiele by być we Wrocławiu! Najlepiej na kilka dni, a jeszcze lepiej w dwóch wcieleniach - 5 listopada w ramach festiwalu EthnoJazz wystąpi w Synagodze pod Białym Bocianem Richard Bona. Dzień późnej organizatorzy zapraszają na koncert Pata Metheny w trio z Larrym Grenadierem i Billem Stewartem. W tym samym czasie - 6 listopada Festiwal Jazztopad zainauguruje Sonny Rollins!!!

Richard Bona - 5 listopada, godzina 20:30 Synagoga pod Białym Bocianem

Choć Richard Bona, gościł w Polsce na tyle często, że dość powszechnie nazywany jest u nas Rysiem, ten koncert będzie szczególny - kameruński charyzmatyczny i przebojowy basista i wokalista zagra bowiem SOLO!!

Urodzony w Kamerunie Richard Bona, nazywany też “afrykańskim Stingiem”, już od piętnastu lat uwodzi słuchaczy na całym świecie swoim talentem i humorem.

Pochodzi z rodziny muzyków, śpiewakami byli m.in. jego dziadek i matka. Już jako pięciolatek śpiewał wraz z nią w kościelnym chórze. W wieku 11 lat rozpoczął naukę gry na gitarze, a w 1980 roku po raz pierwszy wystąpił w jazzowym klubie w Douala. Jazzowe albumy, które dostał od właściciela klubu, ukształtowały jego zainteresowania muzyczne. Duży wpływ wywarły na niego nagrania Jaco Pastoriusa, które spowodowały, że skoncentrował się na grze na gitarze basowej.

W 1989 wyemigrował do Niemiec, a następnie przeniósł się do Francji, gdzie podjął studia muzyczne, a także grywał w klubach współpracując z takimi muzykami jak: Jacques Higelin, Didier Lockwood, Manu Dibango i Salif Keita. W 1995 roku brał udział w nagraniu płyty My People Joe Zawinula, po czy wyruszył wraz z nim na światowe tournée.

W 1995 przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie brał udział jako sideman w nagraniach takich wykonawców jak: Larry Coryell, Mike Stern, Pat Metheny, Herbie Hancock, Chick Corea, Jacky Terrasson, Bob James, Sadao Watanabe, Branford Marsalis, David Sanborn, Regina Carter, Bobby McFerrin.

Oprócz listy gwiazd , z którymi współpracował, może pochwalić się własnymi nagraniami, gdzie ujawnia talent opowiadania historii, zaskakuje jako muzyk, wokalista oraz “jeden z najlepszych basistów na świecie”. Jego styl sytuuje się na przecięciu jazzu, bossa novy, popu, afro-beatu, tradycyjnych songów i funku.

Ethno Jazz Festival – Muzyka Świata w Synagodze pod Białym Bocianem

bilety: 150 zł – I miejsca, 120 zł – II miejsca, 90 zł – balkon, 50 zł – wejściówki (studenci i uczniowie)

rezerwacje: bilety@o2.pl

 

Pat Metheny, 6 listopada, godzina 19:00, Hala Orbita

Pat Metheny - właściwie nic nie trzeba dodawać. Choćby przyjechał do nas tylko po oscypki albo pewien przeźroczysty trunek - wiadomość ta zelektryzowałaby tysiące jego fanów od Odry po Bug. Tym razem zawita do nas w trio z Larrym Grenadierem i Billem Stewartem. Dla Pata to nieco powrót do przeszłości - dla fanów okazja by znów usłyszeć brzmienie znane z płyty “Trio 99 → 00” oraz “Trio → Live”, nagranej właśnie w tym składzie.

Pat Metheny urodził się 12 sierpnia 1954 roku w Kansas i pochodzi z muzycznej rodziny. Mając 8 lat zaczął grać na trąbce a cztery lata później wybrał gitarę. Wkrótce rozpoczął regularną współpracę z najlepszymi zespołami jazzowymi w swoim stanie, zdobywając cenne doświadczenie w niezwykle młodym wieku. Profesjonalny debiut artysty na międzynarodowej scenie jazzowej nastąpił w roku 1974.

Pat Metheny swoją technikę doskonalił na Uniwersytecie w Miami oraz w słynnej Berklee College of Music w Bostonie. Tam właśnie na zdolności studenta zwrócił uwagę wykładowca oraz wibrafonista Gary Burton, który zaproponował Metheny’emu współpracę. W zespole Gary’ego Burtona Metheny spędził trzy lata, przejawiając charakterystyczny styl będący mieszanką swobodnej artykulacji oraz zaawansowanej rytmicznej i harmonicznej wrażliwości. Ten sposób improwizacji był z założenia nowatorski, jednak głęboko zakorzeniony w tradycji jazzowej.

Wraz z wydaniem pierwszego albumu „ Bright Size Life” w 1975 roku, Pat Metheny odkrył na nowo brzmienie tradycyjnej gitary jazzowej dla nowego pokolenia muzyków. Przez całą karierę artysta pracował nad udoskonalaniem improwizacyjnego i dźwiękowego potencjału tego instrumentu. W dorobku artysty znajdują się kompozycje na gitary solo, małe zespoły, instrumenty elektryczne i akustyczne, duże orkiestry jak również utwory baletowe. O wszechstronności Methenego świadczyć może współpraca jaką nawiązał z największymi gwiadami, takimi jak: Steve Reich, Ornette Coleman, Herbie Hancock, Jim Hall, Milton Nascimento i David Bowie. Warto dodać, że już od ponad dwudziestu lat Pat Metheny współpracuje z pianistą jazzowym Lyle Maysem, a ich kooperacja porównywana jest zarówno przez krytyków jak i słuchaczy do tak wybitnych duetów jak Lennon/McCartney czy Ellington/Strayhorn

Pat Metheny jest nie tylko znakomitym muzykiem, ale również aktywnie działa na polu akademickim. W wieku 18 lat został najmłodszym nauczycielem muzyki na Uniwersytecie w Miami, a rok później na amerykańskiej wyższej uczelni muzycznej – Berklee College of Music, gdzie w roku 1996 otrzymał tytuł doktora. Co więcej, Pat Metheny prowadzi liczne warsztaty muzyczne na całym świecie od Dutch Royal Conservatory do Thelonius Monk Institute of Jazz i sal wykładowych Azji i Południowej Ameryki. Jest też prawdziwym muzycznym pionierem w dziedzinie muzyki elektronicznej i jednym z pierwszych muzyków jazzowych, który potraktował syntezator jako poważny instrument muzyczny. Na wiele lat przed wynalezieniem technologii MIDI, Metheny uzywał Synclavier jako narzędzia kompozytorskiego. Był również kluczową postacią przy opracowywaniu kilku nowych rodzajów gitar takich jak: akustycznej gitary sopranowej, 42- strunowej gitary Pikasso, gitary Ibanez PM-100 oraz różnorodnych innych typowych instrumentów.

Jedną rzeczą jest osiągnąć popularność jako muzyk, lecz zupełnie czymś innym jest otrzymywać tego rodzaju uznanie, jakie zdobył wśród krytyków i rówieśników. W ciągu lat wygrał niezliczone ankiety na „Najlepszego Jazzowego Gitarzystę” i nagrody w tym Złote Płyty za „(Still Life) Talking”, „Letter from Home” oraz „Secret Story”. Zdobył też sześciokrotnie nagrody Grammy w różnorodnych kategoriach muzycznych w tym Najlepszą Rockową Instrumentację, Najlepsze Współczesne Nagrania Jazzowe, Najlepsze Jazzowe Solo Instrumentalne, Najlepszą Kompozycję Instrumentalną. Pat Metheny Group zdobyła bezprecedensowo po kolei siedem Grammy za siedem kolejnych albumów.

Metheny spędza większość swojego życia w podróży, dając średnio 120-240 koncertów rocznie od 1974 roku. Nadal jest najjaśniejszą gwiazdą jazzowej społeczności, poświęcając czas zarówno na swoje własne projekty, pojawiających się artystów jak i stałych weteranów, pomagają im dotrzeć do ich publiczności jak też zrealizować ich własne artystyczne wizje.

Ethno Jazz Festival prezentuje:

PAT METHENY TRIO Hala Orbita, ul. Wejherowska 34

bilety: 200 zł – I miejsca, 160 zł – II miejsca, 130 – III miejsca, 100 zł – IV miejsca, 50 zł – wejściówki dla uczestników Gitarowego Rekordu Guinnessa 2011 ważne wyłącznie z Certyfikatem Uczestnika.

rezerwacje: bilety@o2.pl

Tagi: