Taka jest wiosna w Trójmieście – czas na 22 edycję Festiwalu Jazz Jantar

Autor: 
Redakcja (materiały organizatora)
Autor zdjęcia: 
materiały promocyjne

Już od 22 lat Klub Żak realizuje Festiwal Jazz Jantar i – jak w latach ubiegłych – marcowa odsłona Festiwalu upłynie pod znakiem polskiego jazzu. Przed nami 5 dni, 10 koncertów, w tym 5 premier i 1 prapremiera.

Chłopaki z Naszego Miasta czyli premiery Trójmiejskiej Sceny Jazzowej

Maciej Krawiec w naszym marcowym katalogu Jazz Jantar pisze, że ciągłych powodów do zainteresowania jazzem dostarcza scena trójmiejska – prawdopodobnie najbardziej energetyczna i progresywna w skali całego kraju. I trzeba przyznać, że z dużą niecierpliwością wyczekujemy premier Chłopaków z Naszego Miasta.

Awatair czyli Tomasz Gadecki, Michał Gos i pochodzący z Ukrainy Mark Tokar zaprezentują  muzykę inspirowaną Coltranem. Tomasz Gadecki mówi, że będą grać „dosyć jasno, w sposób oczywisty. Będą też tematy z późniejszych lat Coltrane'a, które nie są aż tak bardzo znane. Wydaje mi się, że nie był wtedy dobrze zrozumiany. Mówił o miłości i nagrywał utwory typu „Ojciec, syn i duch święty” [„The Father and the Son and the Holy Ghost”], i właśnie taki temat zamierzam zagrać, ale zagramy też jeden utwór Komedy, bo tak się składa, że mamy akurat sprzyjający ku temu rok. Ustaliliśmy już nawet, co to będzie – „Prawo i pięść”.”

Muzycy tworzący zespół Algorhythm przedstawią materiał z nowego albumuTermomix”. Jak mówią: Na nowej płycie znajdzie się jazz, elektronika, elementy math-rockowości, sample – ciężko to jednoznacznie uprościć przez pryzmat jednej stylistyki, chociaż to nieuniknione. Czujemy się z tym trochę jak outsiderzy. Nie do końca związani z mainstreamowym światkiem, nie zabiegamy o „jazzowego odbiorcę”. Czasem nawet czujemy opór z jego czy jej strony. Bo nie gramy standardowego jazzu.

Dominik Bukowski mówi: Jest we mnie głód smakowania wszystkiego, począwszy od stylów muzycznych, skończywszy na podejściu do muzyki jako takiej. Dobrze czuję się tam, gdzie lider ma konkretną ideę i chce, żeby dany projekt brzmiał tak a nie inaczej, jak i w luźnych formach. A o „Transatlantyku”, że jest zainspirowany problemem emigracji. Po płycie „Sufia” miałem poczucie, że nie do końca wypowiedziałem się w sferze muzyki ludowej, sądziłem, że kolejny album pójdzie również w tym kierunku. Zmieniło się to po wizycie w Muzeum Emigracji w Gdyni, które zrobiło na mnie ogromne wrażenie. Zastałem tam duży bagaż emocji. Historie ludzi, którzy musieli albo chcieli wyjeżdżać, strach, nadzieja, radość ze zmiany otoczenia – znalazłem w tym wielką inspirację dla nowego projektu. Na naszą muzykę wpływają głównie emocje, a poznając te wszystkie historie, melodie same układały mi się w głowie. Prawdę mówiąc, pierwszy raz w życiu zdarzyło mi się, że coś totalnie nie muzycznego zainspirowało mnie do rozpoczęcia nowego projektu. Dla mnie to było świeże doświadczenie.

Nowości i premiery

Łukasz Ojdana na co dzień współtworzy najlepsze polskie trio jazzowe czyli RGG. A w  pierwszym w karierze przedsięwzięciu solowym – „Kurpian Songs & Meditations” – muzyk bierze na warsztat słowiańskie pieśni ludowe i melodie sakralne, zapisane w oryginalnej ruskiej notacji muzycznej zwanej kriukami, poddając je autorskim aranżacjom oraz rozwijając na ich podstawie współczesne fortepianowe improwizacje. Gdańska publiczność jako pierwsza usłyszy ten materiał.

Silberman Quartet tworzą utalentowani muzycy: dwoje pianistów Dorota Zaziąbło i Mateusza Gawęda oraz kontrabasista Jakub Mielcarek i perkusista Łukasz Stworzewicz. O swoim najnowszym albumie mówią: Ten tytuł zaczerpnięty z "8 i pół" Federico Felliniego to zaklęcie, które odczarowuje przeszłość i przenosi w świat dzieciństwa. Naszym marzeniem jest żeby ta muzyka jak zaklęcie, budziła ukryte wspomnienia i obrazy, które każdy z nas nosi w sobie głęboko w pamięci i w sercu, a które tak trudno wydobyć w zgiełku dnia i codzienności. Grając nie kłamiemy, w tej muzyce jest wszystko najlepsze co mamy do dania i może stanie się ona tą Asanisimasą...naszym dla Was zaklęciem?

Lounge Ryszards do Gdańska przyjadą z najnowszym, jeszcze nie prezentowanym materiałem „Blaze It”. Ich poprzednie dokonania Bartek Chaciński oceniał: Momentami to sam ogień, dzika kolektywna improwizacja ubarwiana nieartykułowanymi okrzykami, wsparta ironicznym wstępem i czarnym humorem, zupełnie ignorująca pytania o to, czym jest jazz. (…) Nie ma żadnej wątpliwości, że tych swobodnych i przekornych muzyków z tendencją do sarkazmu krytyka ich dzieła może tylko rozbawić.

Polska Scena Jazzowa

Wojciech Jachna i Zbigniew Chojnacki spotkali się w listopadzie 2016 r. aby pograć i poimprowizować. Efektem jest album „JaCho”, który zdaniem Jakuba Krukowskiego z JazzPress zaskoczy nawet najbardziej otwartych słuchaczy. Panowie skonstruowali niezwykły dźwiękowy kolaż, w którym poszczególne elementy wydają się być całkowicie od siebie odległe, a jednak idealnie do siebie pasują.

O „Ensemble Tuning” współtworzonym z Tomaszem Pawlickim i Jakubem Ziołkiem Rafał Gorzycki mówi: W kontekście tryptyku wiedziałem, że chcę nagrać trzy płyty z rożnymi obsadami, z rożnymi brzmieniami, z eksplorowaniem różnych elementów dzieła muzycznego i wiedziałem, że połączenie fletu, perkusji i elektroniki dla mnie jest czymś intrygującym i przynajmniej jeżeli chodzi o rynek europejski rzeczą może nie tyle nowatorską, co dosyć pomysłową. Z Tomkiem Pawlickim nagrywałem już ponad dwadzieścia lat temu z Maestro Trytonami, a Kubę Ziołka poznałem kilka lat temu i byłem na kilku jego koncertach, gdzie grał właśnie elektronikę i to nie tę laptopową, tylko analogową. Robił to w sposób bardzo ciekawy, wyrafinowany i niebanalny.

Jerry & The Pelican System to zespół, którego liderem jest saksofonista i kompozytor Jerzy Mączyński. Uczestniczą w nim muzycy z różnych środowisk, grający na co dzień w odmiennych formacjach. Głównym założeniem zespołu jest wykreowanie własnej muzyki, bazując na multigatunkowych kompozycjach lidera. Enigmatyczna nazwa pozwala odbiorcy na poczucie klimatu absurdu, który jest nieodłącznym elementem projektu. Podczas Jazz Jantar z zespołem zagra specjalny gość, skrzypaczka Apoorva Krishna.

Henryka Miśkiewicza nikomu chyba przedstawiać nie trzeba. Bez udziału jego saksofonu altowego zupełnie inaczej brzmiałyby dziesiątki polskich płyt jazzowych, jak również tych z muzyką filmową, teatralną i rozrywkową – i taki dorobek pozwala nazwać Miśkiewicza prawdziwą instytucją polskiej sceny muzycznej.

W Sali Suwnicowej Żaka saksofonista wystąpi w towarzystwie muzyków jednej z najbardziej znanych na świecie polskich grup jazzowych - Marcin Wasilewski Trio: Sławomirem Kurkiewiczem oraz Michałem Miśkiewiczem.

Festiwal jest realizowany ze środków Miasta Gdańska, przy wsparciu Grupy Żywiec, Firmy Ziaja i Toyota Carter. Nasza strona: www.jazzjantar.pl

A tu pełny program festiwalu:

 

13.03.2019 / G.19.00

Wojciech Jachna & Zbigniew Chojnacki / JaCho / Avant Days

Wojciech Jachna – trąbka, electronics / Zbigniew Chojnacki – akordeon, live electronics

Rafał Gorzycki, Tomasz Pawlicki & Kuba Ziołek / Ensemble Tuning / Polska Scena Jazzowa

Tomasz Pawlicki -  flet, electronics / Jakub Ziołek  - gitara, electronics / Rafał Gorzycki – perkusja, fortepian, electronics

 

14.03.2019 / G.19.00

Łukasz Ojdana Solo / Kurpian Songs & Meditations / Polska Scena Jazzowa / prapremiera

Łukasz Ojdana - fortepian

Silberman Quartet / Asanisimasa / Młoda Polska / premiera 

Dorota Zaziąbło - fortepian, electronics / Mateusz Gawęda - fortepian / Jakub Mielcarek - kontrabas / Łukasz Stworzewicz - perkusja

 

15.03.2019 / G.20.00

Awatair / Awatair Plays Coltrane / Avant Days / premiera

Mark Tokar – kontrabas / Michał Gos – perkusja / Tomasz Gadecki - saksofon tenorowy, barytonowy

Algorhythm / Termomix / Młoda Polska /  premiera

Emil Miszk - trąbka / Piotr Chęcki - saksofony, fx / Szymon Burnos - fortepian, moog, fx / Sławek Koryzno – perkusja

 

16.03.2019 / G.20.00

Jerry And The Pelican System Feat. Apoorva Krishna / Młoda Polska / premiera 

Jerzy Mączyński - saksofon / Marcin Elszkowski - trąbka / Marcel Baliński - fortepian / Franciszek Pospieszalski - kontrabas / Wiktoria Jakubowska - perkusja / Apoorva Krishna - skrzypce


Henryk Miśkiewicz Trio / Polska Scena Jazzowa

Henryk Miśkiewicz – saksofony / Sławomir Kurkiewicz - kontrabas / Michał Miśkiewicz – perkusja

 

17.03.2019 / G.19.00

Lounge Ryszards / BLAZE IT / Młoda Polska / premiera

Michał Małota - saksofon tenorowy / Anatol Malinowski - gitara / Jakub Tyro-Niezgoda - bas / Michał Kasperek - perkusja 

Dominik Bukowski Quartet / Transatlantyk / Polska Scena Jazzowa / premiera

Dominik Bukowski – wibrafon, kalimba / Emil Miszk – trąbka / Adam Żuchowski – kontrabas / Patryk Dobosz- perkusja

 

Tagi: