Saalfelden Jazz Festival po raz 36 - znamy prawie cały program

Autor: 
Redakcja
Autor zdjęcia: 
mat. promocyjne

Po raz 36 u podnóża austriackich Alp i jak zwykle w ostatnie dni sierpnia odbędzie się kolejna edycja Jazzfestival Saalfelden. Nie jest tajemnicą, że to jeden z tych festiwali, który jak niemal żaden inny, jest niepowtarzalną okazją, by przysłuchać się i podpatrzeć z bliska to, co szczególnie wartościowego dzieje się dziś na amerykańskiej scenie jazzowej.

To tu po 25 latach przerwy, reaktywowany został Experimental Band Muhala Richarda Abramsa, tutaj mogliśmy posłuchać w pełnej składzie projektu Ten Freedom Years Wadady Leo Smitha, w końcu też na tej festiwalowej scenie objawił nam się Henry Threadgill prezentujący muzykę zadedykowaną swojemu przyjacielowi i wielkiemu czarodziejowi orkiestry Lawerence’owi D. „Butch” Morrisowi i to w dokładnie w takiej obsadzie, na jaką cały projekt został pomyślany i premierowo wykonany za Oceanem.

W tym roku będzie podobnie ekscytująco. Przed wczoraj biuro festiwalowe ogłosiło program 36 edycji festiwalu i dziś już możemy śmiało oznajmić, że wydarzenia muzyczne w znacznej mierze kręcić będą się wokół dwóch jazzowych znakomitości nowojorskiej sceny.

 

Oto więc na wszystkich, którzy wybiorą się w tym roku do Saalfelden czekać będzie w sobotni wieczór Steve Coleman i jego 14 osobowy ansambl Council of Balance z repertuarem z niedawno wydanej płyty „Synovial Joint”. Album anonsowaliśmy w Jazzarium, przyznajemy się też, że trafił już w nasze ręce i niedługo możecie spodziewać się jego recenzji. I tylko po cichu zdradzimy, że niezależnie od tego jakie noty otrzyma, jest to znakomity przykład, że jeśli ktokolwiek chciałby zasmakować czym może być jazz XXI wieku to z płytą Colemana zapoznać się musi koniecznie.

Dzień później na tej samej scenie odbędzie się koncert – gratka dla wszystkich miłośników muzyki harmolodycznej. Już wiecie o kim mowa? O ile harmolodic jazz wymyślił wielki Ornette Coleman, a za jej rytmiczny żar odpowiedzialny był Ronald Shannon Jackson, to uporządkował i skodyfikował nowy styl muzykowania nie kto inny jak James „Blood” Ulmer.

 

W toku swojej kariery, zanim tak bardzo oddał się czystemu bluesowi, Ulmer nagrał kilka fundamentalnych płyt, ten harmolodyczny styl definiujących. Wśród nich, tę najsłynniejszą „Are You Glad To Bee In America?” – album kultowy wznawiany od 1980 roku wielokrotnie, m.in. przez słynną japońską oficynę wydawniczą DIW. 35 lat temu w nagraniu płyty wzięli udział, poza Umerem inni wielcy muzycy i sporą ich cześć zobaczymy w Saalfelden. Będzie zatem okazja znowu na jednej scenie Ronny’ego Draytona – gitara, Calvina Jonesa – gitara basowa, podwójną obsadę perkusyjną z  Calvinem Westonem i Aubrey Daylem no i z zapierającą dech w piersiach pierwszą linią; David Murray – saksofon tenorowy, Oliver Lake – saksofon altowy i Hamiet Bluiett – saksofon barytonowy.

 

Na tym rzecz jasna nie koniec, choć przeczuwamy, że to właśnie te dwa bandy ogniskować będą szczególne zainteresowanie. Skoro jesteśmy przy Amerykańskich jazzmanach, z recitalem solowym „I’ve been to many places” wystąpi Matthew Shpipp. Ucieszy z pewnością wielu obecność tria Georg Graewe – fortepian, Ernst Reijseger – wiolonczela i Gerry Hemingway – perkusja, kwintet Angelici Sanchez z Markiem Ducretem, Tomem Raineyem i Drew Gressem, Mosty Rother People Do The Kipling już bez Petera Evansa, ale za to Ronem Stabinskim na fortepianie oraz dwa projekty Roba Mazurka, Sao Paulo Underground oraz zadedykowany muzyce z płyt „Ascension” i „Holy Ghost” projekt Rob Mazurek and Black Cube SP.

 

Nie zabraknie znakomitości z Europy. Bo jak inaczej określić nowe wcielenie formacji ATOMIC, The Bureau of Atomic Tourism z muzyką z płyty „Spinning Jenny“ i co szczególnie warte podkreślenia słynnej i brawurowej Fire! Matsa Gustafssona.

Będzie więc się działo sporo i jest jeszcze czas te ostatnie trzy dni wakacji zaplanować właśnie w Saalfelden.

Cały program co prawda nie został jeszcze ogłoszony. Wciąż nie odkryte są niektóre pozycje cyklu Short Cuts, który jak wiadomo od lat jest oddzielnie biletowany i to właśnie na niego bilety sprzedają się najszybciej, ale i bez tego wiadomo, że będzie się działo dużo i dobrze.

Całość zaczyna się 27 sierpnia a kończy 30 sierpnia, a w sprawie kolejnych aktualizacji programu najlepiej sprawdzać stronę

http://www.jazzsaalfelden.com/en/