Real Enemies - nowa płyta Darcy'ego Jamesa Argue

Autor: 
Redakcja

Jeden z najciekawszych kompozytorów i aranżerów na amerykańskiej scenie jazzowej - Darcy James Argue pracuje nad nową płytą. Tym razem, wraz ze swoją orkiestrą Secret Society zaprezentują nam projekt „Real Enemies”.

Podobnie jak poprzedni album, także „Real Enemies” będzie efektem synergii różnych  osobowości i form sztuki. Nominowany do Grammy "Brooklyn Babylon” był opowiedzianą muzyką i obrazem historią Lwa Bezdomnego - stolarza, który po przybyciu do Nowego Jorku otrzymuje od burmistrza Brooklynu niezwykłe zamówienie: ma skonstruować najwyższy budynek na świecie. Dzieło powstało dzięki współpracy z rysownikiem i artystą wizualnym Danijelem Zezeljem. Teraz Darcy James Argue postanowił działać w trójkącie - z pisarzem i reżyserem Isaaciem Butlerem oraz artystą mutlimedialnym Peterem Nigirini.

Inspiracją dla libretta „Real Enemies” stały się badania nad niezwykle popularnymi w USA teoriami spiskowymi. Prace nad muzyką - a także towarzyszącym jej filmem i wszelkimi innymi elementami tego multimedialnego dzieła - poprzedziły szczegółowe badania nad historią, ikonografia, psychologią oraz językiem związanym z działaniami konspiracyjnymi czy spiskami - realnymi i fikcyjnymi. Wody na młyn naszym artystom dostarczyły teorie spiskowe okresu powojennego: od operacji COINTELPRO - czyli nielegalnego namierzania przez FBI amerykańskich organizacji politycznych i społecznych - po legendy o zdolnych przyjmować różne kształty reptylianach z innego świata, którym udało się umocować na szczytach władz w krajach całego świata.

Zaintrygowani?

Kiedy rozpoczęliśmy pracę nad tym projektem - mówi w wywiadzie dla Jazz Gallery Darcy James Argue - szybko stało się jasne, że naszą opowieść podzielimy na 12 rozdziału - jak 12 godzin na tarczy zegara. Tykający zegar i upływający czas, który przybliża nas do nieuchronnej zagłady to bardzo ważne czynniki składowe wielu teorii spiskowych. A skoro historię pisać będziemy w 12 częściach, stało się dla mnie jasne, że najlepszą muzyczną formą opowieści o paranoi jest muzyka 12-tonowa. Po II wojnie światowej z miejsca zrodziły się teorie spiskowe dotyczące związków między koncepcją Schoenberga i kabałą. Nie mogłem się więc temu oprzeć.

Choć pisałem wcześniej utwory w tej technice, nigdy wcześniej nie robiłem tego na taką skalę tak rygorystycznie. A do tego, mówiąc szczerze, nie przepadam za taką muzyką. Niektóre uwielbiam, np. niewiarygodny „Inscape” Aarona Coplanda czy „Agon” Igora Strawińskiego. W każdym razie ostatecznie postanowiłem użyć muzyki dodekafonicznej jak skrzynki z narzędziami. Zamiast jednak budować przy ich pomocy modernistyczny drapacz chmur, postanowiłem wznieść coś bardziej podobnego do post-modernistycznej jurty, czy cokolwiek będziesz chciał w tej muzyce dosłyszeć.

Innym źródłem inspiracji były dla kompozytora ścieżki dźwiękowe do filmów poruszających wątki spisku czy paranoi, takie jak: „Syndykat zbrodni”, „Trzy dni kondora” czy „Wszyscy ludzie prezydenta”. W filmie „Długi postój na Park Avenue” (The Taking of Pelham 123) Jamesa Sargenta, kompozytor - David Shire - także sięgną po muzykę 12-tonową, ale stworzył kompozycje bardzo rozrywkowe, funkowe. To było dla mnie szczególnie cenne - dodaje Argue.

Przy okazji, warto wspomnieć, że Darcy James Argue wyróżniony został niedawno prestiżowymi stypendiami Guggenheim Foundation i Doris Duke Performing Artist Awards.

Koncertowa premiera „Real Enemies” odbyła się w listopadzie, podczas BAM Next Wave Festival w Nowym Jorku. Na płycie materiał ten ukaże się na płycie na jesieni, nakładem New Amsterdam Records. 

Tagi: