Program VII edycji Made in Chicago czas ogłosić!

Autor: 
Redakcja

Taylor Ho Bynum, Harrison Bankhead, Edward Wilkerson, Joshua Abrams, Tomeka Reid, Mary Halvorson, Jason Adasiewicz to jedynie wyimek z listy nazwisk muzyków, którzy wystąpią podczas tegorocznej, siódmej edycji poznańskiego festiwalu MADE IN CHICAGO, który odbędzie się w dniach 22-25 listopada.

Tegoroczny festiwal  zainauguruje koncert autorskiego  trio Jasona Adasiewicza Sun Rooms. Debiutancki album  zespołu trafił na listę “10 najlepszych nagrań jazzu i popu” 2010 roku New YorkTimesa. Wydarzeniem festiwalu, będzie pierwszy w Europie, po premierze w Chicago w 2011 roku koncert formacji Living By Lanterns, perkusisty Mike'a Reeda i wibrafonisty  Jasona Adasiewicza, z udziałem zespołu Loose Assembly, poszerzonego o muzyków związanych z sceną jazzowej awangardy Nowego Jorku: korncistę Taylora Ho Bynuma, gitarzystkę Mary Halvorson, perkusistę Tomasa Fujiwarę oraz urodzoną w Niemczech, grającą na saksofonie tenorowym Ingrid Laubrock. Artyści spotkali by wspólnie tworzyć  muzykę zainspirowaną nieznanym wcześniej nagraniem Sun Ra. Z niecierpliwością oczekujemy pierwszego w Europie koncertu, pierwszego w karierze autorskiego sekstetu, ulubieńca poznańskiego festiwalu, basisty  Harrisona Bankheada. Muzyka sekstetu jest powrotem do estetyki wczesnego AACM – nie brak w niej świetnych melodii i charakterystycznego dla Bankheada basowego groove a przede wszystkim magii dawnych nagrań Art Ensemble of Chicago.         

Podczas festiwalu usłyszymy także legendarną grupę funky fusion sceny Chicago lat 70tych The Awekening, która po latach hucznie powróciła na scenę. Dwa jedyne albumy zespołu "Hear Sense and Feel" oraz "Mirage" - wydała kultowa chicagowska wytwórnia  Black Jazz Records – specjalizująca się w „czarnej” muzyce soul, funk i fusion. Oba przeszły do historii jazzu  z Chicago, jako najlepszy przykłady uduchowionego jazz-funk.

Nowe, zaskakujące brzmienie jazzowej gitary zabrzmi w Poznaniu za sprawą znakomitej gitarzystki i uczennicy Anthony Braxtona i Joe Morrisa  -  Mary Halvorson.  Na festiwalu MADE IN CHICAGO zaprezentuje własny kwartet a zarazem silną reprezentację sceny nowojorskiej z Taylor Ho Bynumem na kornecie,   Tomasem Fujiwarą na perkusji oraz jedynym ambasadorem Chicago w tym składzie  -  Natem McBride na kontrabasie.

Na finał festiwalu zabrzmi ”Blowing In Form Chicago”,  nowa wersja legendarnej sesji chicagowskich tenorzystów, zarejestrowanej dla Blue Note w 1957 roku. Będzie to powrót do brzmienia wielkich  saksofonistów sceny Chicago lat 50tych, ale bez sentymentów i z bagażem doświadczeń kolejnych 50 lat w historii jazzu. Projekt powstał dla Jazz Institute of Chicago i miał swoją premierę na koncertach Jazz City Series 2011, później  Made in Chicago: Word Class Jazz w lipcu tego roku. Clifforda Jordana i Johna Gilmore’a zastąpią Ed Wilkerson i Ari  Brown, na fortepianie zagra Ken Chaney, na perkusji  Ernie Adams, na kontrabasie Harrison Bankhead.

W ramach tegorocznego festiwalu, codziennie w Pawilonie Nowej Gazowni muzycy z Chicago poprowadzą otwarte dla wszystkich  –  także nie muzyków  – masterclass, podczas których zdradzą tajniki swojego warsztatu. Najodważniejsi uczestnicy będą mieli szanse zmierzyć się z gośćmi z Chicago podczas kończącego festiwal jam session.

MADE IN CHICAGO  to nietypowy festiwal  -  bo samo Chicago jest miastem niezwykłym, przyjaznym muzyce. Historyczne postaci chicagowskiej sceny, otoczone szacunkiem, współtworzą dzisiejszy jazz wspólnie z młodymi twórcami. Jazz w Chicago ma status zjawiska w światowej kulturze. Nie czerpie sił z intelektualnego snobizmu publiczności ale wprost z krwioobiegu miasta, którego jest  żywą częścią. Jest zawsze tworzony  z publicznością i dla publiczności. Mimo, że zdobył status legendy, wciąż zaskakuje oryginalnością. Objawia pełnię afro-amerykańskiej kultury, tkwiąc korzeniami w stale obecnym w Chicago bluesie, nawiązuje do afrykańskiej tradycji ale zarazem do współczesnego jazzu.

Koncerty muzyków z Chicago wykraczają poza tradycyjnie pojmowany jazz i mają niepowtarzalny charakter muzycznego misterium - szczególnie silny od lat 60tych, kiedy Muhal Richard Abrams powołał działające do dziś AACM (Association for the Advencement of Creative Musicians - Stowarzyszenia Na Rzecz Rozwoju Kreatywnych Muzyków), najważniejszy jazzowy uniwersytet na świecie. Naucza się w nim nie tylko muzyki, lecz kreuje postawy twórcze, budzi świadomość dziedzictwa kulturowego Afro-amerykanów oraz naucza związków tradycji z nowoczesnością. Nie ma w nim klasycznych wykładowców, ani zwyczajnych studentów, nie ma ocen, egzaminów i akademickich struktur. Jest za to jazz tworzony i objaśniany w żywym kontakcie twórców z  odbiorcami. Lista muzyków związanych z AACM, pełna znakomitych nazwisk,  nie ma końca i co roku się powiększa.

Na koncertach  MADE IN CHICAGO  poznajemy zarazem historię chicagowskiego jazzu, jak i jego przyszłość, spoczywającą w rękach młodego pokolenia twórców. Ideą koncertów MADE IN CHICAGO jest prezentacja chicagowskiej sceny jazzowej, od tradycji po awangardę. Co roku grupa innych, kilkunastu muzyków, odwiedza Poznań i grając różnorodny jazz, w ramach zmieniających się składów  i grup, tworzy niepowtarzalną atmosferę chicagowskiej sceny muzycznej.  Panująca wśród muzyków, atmosfera wzajemnego szacunku, otwartość i radość wspólnego grania udziela się publiczności, która wypełnia sale koncertowe i z ciekawością oczekuje kolejnego festiwalu.

Podczas sześciu festiwalowych edycji, na koncertach w Poznaniu wystąpiła czołówka jazzu z Chicago, młodzi utalentowani muzycy i legendy jazzu, razem Poznań gościł już ponad 100 muzyków. By uchwycić puls jazzu z Chicago, do Poznania przyjeżdżają przedstawiciele najważniejszych, europejskich festiwalu jazzowych, by potem zaprezentować muzyków na swoich scenach. Dla TVP Kultura powstały reportaże i rejestracje koncertów z kolejnych festiwali. Nagrania z poznańskich koncertów były retransmitowane na antenie programu II Polskiego Radia. Koncerty  MADE IN CHICAGO  są prezentowane także w innych miastach w Polsce, w Krakowie, Wrocławiu i Toruniu, w ramach tras koncertowych muzyków z Chicago. 

Poznańscy fani jazzu mają wyjątkową okazję być na bieżąco z tym co dzieje się na scenie Chicago jak i poznawać jej bogatą historię. Wiele festiwalowych projektów pojawia się w Poznaniu zaraz po swojej premierze w Chicago, na jedynym koncercie w Europie. Koncertom towarzyszy otwarty program edukacyjny, masterclass adresowane dla profesjonalistów i warsztaty kolektywnej improwizacji dla każdego. Trwałym śladem, który pozostawiają po sobie kolejne festiwale, są  wspólne projekty polskich i amerykańskich muzyków. W roku 2008 w koncercie amerykańskiej wokalistki Dee Alexander ”Sirens of Song” wziął udział poznański Gospel Choir, rok później trębacz i kompozytor Orbert Davis poprowadził Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Poznaniu podczas wspólnego wykonania ”Collective Creativity Suite”,  w roku 2010 europejską premierę kompozycji ”Arc of O” Nicole Mitchell wykonała kompozytorka i poznański zespół an_ARCHE NewMusicEnsemble a nagranie z koncertu ukazało się w tym roku na płycie wydane przez wytwórnię RogueArt z Francji. Polsko amerykańskim – projektem ubiegłorocznego festiwalu były wspólne koncerty polskiego tria The Light /Zimpel, Traczyk, Rasz/ oraz pianisty z Chicago Jima Bakera. Każdy festiwal MADE IN CHICAGO jest dla młodych muzyków z Polski okazją do nawiązywania kontaktów i zdobywania doświadczeń. Tym bardziej, że zadomowieni w Poznaniu artyści chętnie spotykają się po koncertach z publicznością. 

Co roku, na finał festiwalu, jeden z muzyków przygotowuje premierowy program i staje na czele ad hoc powołanej orkiestry, złożonej ze wszystkich gości MADE IN CHICAGO. Do historii festiwali MADE IN CHCAGO przejdą z pewnością koncerty  –  HARAMBEE PROJECT Nicole Mitchell  -  finał z roku 2006  i CARDS FOR ORCHESTRA Roscoe Mitchella  - koncert finałowy z roku 2009, POZNAN RHAPSODY Edwarda Wilkersona i CHICAGO JAZZ PHILHARMONIC Orberta Davisa z roku 2009 czy GREAT BLACK MUSIC ENSEMBLE  z roku 2010 i ubiegłoroczne TRIBUTE TO VON FREEMAN . Niezapomniany koncert Fred Anderson Trio zainaugurował serię płyt CD z koncertami z poznańskiego festiwalu. 

 

PROGRAM FESTIWALU

22.11 - Pawilon Nowej Gazowni   20.30

Inauguracja Festiwalu -  wstęp wolny

SUN ROOMS TRIO

Jason Adasiewicz  - wibrafon

Mike Reed  - perkusja

Nate McBride –  kontrabas

23.11 - Scena na Piętrze 20.30

HARRISON BANKHEAD SEXTET

Harrison Bankhead  - kontrabas

Mars Williams – saksofony, klarnety

Edward Wilkerson - saksofon tenorowy, klarnety

James Anders - skrzypce

Ernie Adams - instrumenty perkusyjne

Avreeayl Ra – perkusja, instrumenty perkusyjne, flet

Pawilon Nowej Gazowni   22.30

MARY HALVORSON GROUP

Mary Halvorson  - gitara

Nate McBride - kontrabas

Tomas Fujiwara - perkusja

Taylor Ho Bynum – kornet

24.11 - Scena na Piętrze 20.00

LIVING BY LANTERNS

New Myth/Old Science

Mike Reed – perkusja

Tomas Fujiwara - perkusja

Tomeka Reid - wiolonczela

Joshua Abrams - kontrabas

Greg Ward – saksofon altowy

Ingrid Laubrock - saksofony

Taylor Ho Bynum - kornet

Mary Halvorson - gitara

Jason Adasiewicz - wibrafon

Bule Note lub Pawilon Nowej Gazowni   22.30

THE AWEKENING

Ken Chaney - fortepian

Ari Brown – saksofon tenorowy

T.S. Galloway – puzon

Ernie Adams - perkusja

Harrison Bankhead - kontrabs

25.11 - Scena na Piętrze 20.00

Koncert Finałowy

BLOWIN’ IN FROM CHICAGO

Edward Wilkerson - saksofon tenorowy

Ari Brown - saksofon tenorowy

Ken Chaney - fortepian

Ernie Adams - perkusja

Harrison Bankhead - kontrabas

Pawilon Nowej Gazowni   22.30

wstęp wolny

JAM SESSION

 

Program warsztatów / materclass

Pawilon Nowej Gazowni

23.11

Ingrid Laubrock – saksofon  10.00 - 12.00

Greg Ward – saksofon  13.00 - 16.00

24.11

James Sanders – skrzypce  10.00 - 12.00

Avreeayl Ra – perkusja  13.00 - 16.00

25.11

Joshua Abrams – kontrabas  10.00 - 12.00

Tomeka Reid – wiolonczela 13.00 - 16.00

wstęp wolny / rejestracja