Program 14. Krakowskiej Jesieni Jazzowej

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

„Jazz to nie styl. To sposób myślenia” – powiedział kiedyś Ken Vandermark. To najlepsze motto 14. edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej, na której zabrzmią echa dokonań muzyki współczesnej, rocka i noise’u, ale zawsze przefiltrowane przez specyficzną wrażliwość muzyka improwizującego.

Festiwal otworzy 7 października dyskusja na temat współczesnej muzyki improwizowanej z udziałem muzyków: Steve’a Swella, Per- ke Holmlandera, Pauliny Owczarek i Rafała Mazura oraz dyrektora artystycznego KJJ, Marka Winiarskiego. Pierwsza rezydencja tej Jesieni będzie należeć do dużego składu. W brzmieniu puzonu Steve’a Swella zawiera się cała historia jazzu, nie tylko awangardowego. Muzyk karierę zaczynał w big-bandach Lionela Hamptona i Buddy’ego Richa, swoją myśl orkiestrową – radykalnie różną od muzyki swingowych mistrzów – rozwijając między innymi w zespole Steve Swell's Nation Of We. W Krakowie zaprezentuje nowy, dwunastoosobowy projekt, m.in. z Mikołajem Trzaską oraz dawno niewidzianymi w Krakowie Carlosem Zingaro i Gebhardem Ullmanem (koncerty małych składów 7 i 8 października, finał w wykonaniu całego zespołu w Radiu Kraków 9 października).

Odmienne, ale równie interesujące spojrzenie na to, jak może brzmieć współczesny jazz przedstawią 22 października muzycy polsko-berlińsko-amerykańskiego kwintetu, w którym najciekawszych jazzmanów młodego pokolenia (Kuba Więcek, Mateusz Gawęda, Max Mucha, Moritz Baumgärtner), łączących nienaganny warsztat ze świeżymi pomysłami na brzmienie swojej muzyki i poszukiwaniami formalnymi sięgającymi po klasyczne (ale nie tylko) inspiracje poprowadzi nowojorski filozof trąbki, Ralph Alessi.

Etos pracy, odpowiedzialność i szacunek Kena Vandermarka dla publiczności, współpracowników i samej muzyki są już w środowisku muzyków niemal legendarne. Ale sam tytaniczny wysiłek byłby niczym bez talentu – a w umiejętności pisania błyskotliwych kompozycji i wykorzystania całego bogactwa możliwości, jakie oferują duże składy Vandermark ma niewielką konkurencję. Konstruowane z wielką wyobraźnią muzyczne plany i starannie przemyślana dramaturgia przykuwają uwagę słuchacza od początku do końca, wydobywając z solistów to, co w nich najlepsze. Podczas pięciodniowej rezydencji (23-27 października) prezentowanego po raz pierwszy w Polsce projektu Entr'Acte w roli wykonawców crème de la crème sceny muzyki improwizowanej z sześciu krajów: Nate Wooley, Mette Rasmussen, Jasper Stadhouders, Terrie Hessels, Elisabeth Harnik, Joe Williamson, Dieb 13, Christof Kurzmann, Steve Heather i Didi Kern.

Zespół Ballister (28 października) można nazwać freejazzowym power triem – z zastrzeżeniem, że jego członkowie sięgają po znacznie bardziej różnorodne środki ekspresji, bez ostrzeżenia przechodząc od noise’owej ściany dźwięku po cieniowanie balansujące na krawędzi ciszy. W zgodnej opinii krytyków tworzący trio wiolonczelista Fred Lonberg-Holm i perkusista Paal Nilssen-Love przedefiniowali rolę swoich instrumentów w muzyce improwizowanej, zaś Dave Rempis rozmachem i potęgą brzmienia dołączył do plejady największych tytanów freejazzowego saksofonu.

Nie sposób przewidzieć, czy na występie The Young Mothers (4 listopada) więcej będzie free jazzu czy może hip hopu i ciężkiego, grindcore’owego rocka. Można by powiedzieć, że tak brzmiałby dziś John Zorn, gdyby był Ingebrigtem Håker Flatenem, zorganizował teksańsko-norweski zespół przekraczający wszelkie gatunkowe granice i nazwał go Młode Matki. Koncert The Young Mothers zdecydowanie godny polecenie nie tylko dla fanów jazzu, podobnie jak występy Joëlle Léandre (6-7 listopada). Francuska kontrabasistka jest fenomenem niczym Rolling Stones – trzeba ją zobaczyć choć raz w życiu. Charyzma bijąca od Léandre jest tak oczywista, że artystka nie musiałaby nawet wchodzić na scenę. Przy niezwykłej muzycznej wrażliwości i rzadko spotykanym wyczuciu formy Joëlle jest jak żywioł wyrywający z korzeniami słabsze drzewa – nie każdy towarzyszący jej muzyk wyjdzie z takiego spotkania obronną ręką. Tym ciekawiej zapowiadają się jej występy z udziałem improwizatorów z Polski (6 listopada kwartet z Mateuszem Rybickim, Zbigniewem Kozerą i Zlatko Kaučičem, 7 listopada duet z Rafałem Mazurem po secie solowym Léandre).

Satoko Fuji, pianistka ceniona za swoje projekty orkiestrowe, nie stroniąca też od estetyki z pogranicza rocka i jazzu, tym razem wystąpi w Krakowie w duecie z jednym z największych z niedocenionych amerykańskiej sceny freejazzowej ostatnich czterech dekad, kontrabasistą Joe Fondą (17 listopada) oraz w międzynarodowym Wandering The Sound Quintet (18 listopada), w którego składzie – obok Natsuki Tamury, Rafała Mazura i Ramóna Lópeza wystąpi legenda argentyńskiego jazzu i muzyki improwizowanej, Guillermo Gregorio. Grupa wykona „komprowizację” (kompozycję dla improwizatorów) Rafała Mazura na bazie poematu mistrza zen z XV wieku, Ikkyu Sojuna.

Na Krakowskiej Jesieni Jazzowej nie zabraknie przeglądu najbardziej twórczych przedstawicieli polskiej sceny muzyki improwizowanej prezentowanych w serii Polish Improart. A w niej – telepatycznie szybkie słuchanie tria Olbrzym i Kurdupel + Willi Hanne (17 października), prawdziwa supergrupa polskiej sceny muzycznej Dominik Strycharski/Artur Majewski/Ksawery Wójciński (21 listopada), zyskujący wreszcie uznanie, na jakie od dawna zasługuje pianista Witold Oleszak z Tomaszem Jacobsonem i Peterem Ole Jørgensenem (11 listopada), dyrygowana improwizacja na dwanaście instrumentów, głos i obraz malowany na żywo (Krakow Improvisers Orchestra i Bartosz Nalepa – 28 listopada) oraz psychodeliczny free-folk tria Polonka (29 listopada).

Ruszyła sprzedaż biletów na pierwsze tegoroczne projekty KJJ – za pośrednictwem strony klubu Alchemia: www.alchemia.com.pl

Krakowska Jesień Jazzowa 2019 // PROGRAM

OTWARCIE FESTIWALU
CONTEMPORARY MUSIC AGENDA
Spotkanie poświęcone muzyce improwizowanej z udziałem:
Steve’a Swella, Perke Holmlandera, Pauliny Owczarek, Rafała Mazura oraz Marka Winiarskiego
Prowadzenie: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk

DATA: 7.10.2019
BAZA
ul. Floriańska 15


SWELL PROJECT // rezydencja: 3 dni
Niklas Brano (NO) – trumpet
Steve Swell (US) – trombone
Per-- ke Holmlander (SE) – tuba
Julie Kjaer (NO) – alto sax, flute
Hanne de Backer (BE) – baritone sax
Mikołaj Trzaska (PL) – baritone sax
Gebhard Ullmann (DE) – tenor sax & bass clarinet
Carlos Zingaro (PT) – violin
Elisabeth Coudoux (DE) – cello
Elisabeth Harnik (AT) – piano
Jon Rune Strøm (NO) – bass
Paal Nilssen-Love (NO) – drums

DATA: 7-8.10.2019
ALCHEMIA
ul. Estery 5
GODZINA: 20.00

DATA: 9.10.2019 (FINAŁ REZYDENCJI)
RADIO KRAKÓW – STUDIO S-5
al. Słowackiego 22
GODZINA: 20.00


RALPH ALESSI QUINTET
Ralph Alessi (US) – trumpet
Kuba Więcek (PL) – sax
Mateusz Gawęda (PL) – piano
Max Mucha (PL) – bass
Moritz Baumgärtner (DE) – drums

DATA: 22.10.2019
ALCHEMIA
ul. Estery 5
GODZINA: 20.00


ENTR’ACTE (KEN VANDERMARK 2019 KRAKÓW JAZZ PROJECT) // rezydencja: 5 dni

Ken Vandermark (US) – reeds
Nate Wooley (US) – trumpet
Mette Rasmussen (DK) – reeds
Jasper Stadhouders (NL) – el. guitar
Terrie Hessels (NL) – el. guitar
Elisabeth Harnik (AT) – piano
Joe Williamson (CA) – bass
Dieb 13 (AT) – turntables
Christof Kurzmann (AT) – voice
Steve Heather (AU) – drums
Didi Kern (AT) – drums

DATA: 23–26.10.2019
ALCHEMIA
ul. Estery 5
GODZINA: 20.00

DATA: 27.10.2019 (FINAŁ REZYDENCJI)
MUZEUM MANGGHA
ul. Marii Konopnickiej 26
GODZINA: 20.00


BALLISTER
Dave Rempis (US) – saxes
Fred Lonberg-Holm (US) – cello
Paal Nilssen-Love (NO) – drums

28.10.2019
ALCHEMIA
ul. Estery 5
GODZINA: 20.00


THE YOUNG MOTHER
Ingebrigt Håker Flaten (US) – bass
Jason Jackson (US) – alto, tenor & baritone sax
Jawwaad Taylor (US) – vocals, trumpet & electronics
Jonathan F. Horne (US) – guitar, vocals
Stefan Gonzalez (US) – vibraphone, drums, vocals
Frank Rosaly (US) – drums

DATA: 4.11.2019
ALCHEMIA
ul. Estery 5
GODZINA: 20.00


JOËLLE LÉANDRE QUARTET // rezydencja: 2 dni
Joëlle Léandre (FR) – bass   
Zlatko Kaučič (SI) – drums, percussion
Mateusz Rybicki (PL) – clarinets
Zbigniew Kozera (PL) – bass

DATA: 6.11.2019
ALCHEMIA
ul. Estery 5
GODZINA: 20.00


KAUČIČ
Zlatko Kaučič (SI) – percussion solo

LÉANDRE / MAZUR
Joëlle Léandre (FR) – bass  
Rafał Mazur (PL) – acoustic bass guitar

DATA: 7.11.2019
ALCHEMIA
ul. Estery 5
GODZINA: 20.00


SATOKO FUJI / JOE FONDA // rezydencja: 2 dni
Satoko Fujii (JP) – piano 
Joe Fonda (US) – bass

DATA: 17.11.2019
ALCHEMIA
ul. Estery 5
GODZINA: 20.00


WANDERING THE SOUND QUINTET 
Satoko Fuji (JP) – piano  
Natsuki Tamura (JP) – trumpet
Guillermo Gregorio (AR/US) – clarinet
Rafał Mazur (PL) – acoustic bass guitar
Ramón López (ES) – drums

DATA: 18.11.2019
ALCHEMIA
ul. Estery 5
GODZINA: 20.00


POLISH IMPROART (POLSKA SCENA IMPROWIZOWANA)
OLBRZYM I KURDUPEL + WILLI HANNE
Tomek Gadecki (PL) – saksofony
Marcin Bożek (PL) – akustyczna gitara basowa
Willi Hanne (DE) – perkusja

DATA: 17.10.2019
ALCHEMIA
ul. Estery 5
GODZINA: 20.00


OLESZAK / JACOBSON / JØRGENSEN
Witold Oleszak (PL) – fortepian
Tomasz Jacobson (PL/DK) – kontrabas
Peter Ole Jørgensen (DK) – perkusja

DATA: 11.11.2019
ALCHEMIA
ul. Estery 5
GODZINA: 20.00


STRYCHARSKI / MAJEWSKI / WÓJCIŃSKI
Dominik Strycharski (PL) – flety
Artur Majewski (PL) – kornet
Ksawery Wójciński (PL) – kontrabas

DATA: 21.11.2019
ALCHEMIA
ul. Estery 5
GODZINA: 20.00


KIO & BARTOSZ NALEPA
Krakow Improvisers Orchestra
Marcin Bożek (PL) – French horn
Tomek Chołoniewski (PL) – percussion Brianne Curran (AU) – violin
Marta Dramowicz (PL) – piano
Sebastian Mac (PL) – guitar
Adam Nyk (PL) – vocals
Ernest Ogórek (PL) – double bass
Paulina Owczarek (PL) – conducting, alto sax Aleksander Wnuk (PL) – percussion
Malwina Kołodziejczyk (PL) – tenor sax
Anna Bogdanowicz (PL) – voclas
Wiktor Krzak (PL) – bassoon
Liliana Zieniawa (PL) – vibraphone
Bartosz Nalepa (PL) – obrazy malowane na żywo

DATA: 28.11.2019
MUZEUM MANGGHA
ul. Marii Konopnickiej 26
GODZINA: 20.00


POLONKA
Piotr Zabrodzki (PL) – pozytyw organowy, klawikord
Michał Górczyński (PL) – klarnet kontrabasowy
Jan Emil Młynarski (PL) – perkusja, instrumenty perkusyjne

DATA: 29.11.2019
ALCHEMIA
ul. Estery 5
GODZINA: 20.00
   

 

Tagi: