Petera Sextet to zespół powołany do życia przez polskiego pianistę i kompozytora Dariusza Peterę. W skład formacji wchodzą Emil Miszk, Maciej „Kocin” Kociński, Krzysztof Lenczowski, Andrzej Święs oraz Krzysztof Szmańda, a więc topowe nazwiska polskiej sceny jazzowej i improwizowanej. Ten skład zadebiutował w 2019 roku albumem Flashover [Requiem Records], kto ry został bardzo dobrze przyjęty przez słuchaczy i recenzento w w Polsce, jak ro wniez zagranicą – m.in. w Japonii (Jazz Live) czy Wielkiej Brytanii.
Na drugim albumie zatytułowanym Władza Algorytmów stały skład sekstetu został poszerzony o gościa specjalnego w postaci Mateusza Smoczyn skiego na skrzypcach, a swoją dz więkową cegiełkę dołoz ył takz e odpowiedzialny za realizację nagran Jan Smoczyński. Aktualny, nieco niepokojąco brzmiący tytuł krążka nie odnosi się jednak bezpośrednio do zawartej na nim muzyki. Dariusz Petera wyjaśnia: Tytuł dotyczy czasów w których przyszło nam żyć. Zaczerpnąłem go z książki opisującej mechanizmy kierujące relacjami, technologią i polityką w XXI wieku. To też pytanie o granicę postępu technologicznego, który z jednej strony usprawnia nasze codzienne funkcjonowanie, a z drugiej coraz bardziej oddala nas od emocji i czynnika ludzkiego. Jak zatem przebiegała praca na Władzą Algorytmów i jaki pomysł na brzmienie poszerzonego składu miał Dariusz Petera?
W samym procesie twórczym celowo umniejszyłem rolę „wartości estetycznych” czy też bezpośredniej „komunikatywności brzmienia” na rzecz zaistnienia nowych struktur czasoprzestrzennych. Struktury te z jednej strony łączą się z samą materią dźwiękową i sposobami jej organizacji, a z drugiej stwarzają każdemu z muzyków stosunkowo szeroki ambitus możliwości artystycznoekspresyjnych i rozległe pole do swobodnej improwizacji, w której akt twórczy jest tak dalece nieskrępowany, jak to tylko było możliwe podczas sesji nagraniowej – wyjas nia lider. Zawartos c albumu Władza Algorytmów buduje zatem swego rodzaju suita, kto rej poszczego lne elementy utrzymane są w estetyce wspo łczesnej kameralistyki, tzw. formy otwartej oraz brzmienia akustycznego podbitego elektroniką.
Tworzywo dźwiękowe każdego ogniwa stanowi swoisty pomost łączący czystą wolnos c improwizacji z wpływami dwudziestowiecznej muzyki powaz nej. Zaro wno gos c specjalny, jak kaz dy z muzyko w sekstetu jest indywidualnos cią poruszającą się we własnym muzycznym świecie, na własnych zasadach, razem tworząc zaskakująco naturalny, muzyczny konglomerat, z fundamentami wzniesionymi na wypracowanych, dojrzałych umiejętnos ciach oraz bogatym dos wiadczeniu – tak studyjnym, jak i scenicznym.
Nieco inne niż dotychczas podejście, pozwoliło mi mocno odświeżyć i spojrzeć pod innym kątem na kryteria własnego przeżycia estetycznego i emocjonalnego, nadając mu twórczy, poszukujący charakter – podsumowuje Petera.
Skład: Dariusz Petera – fortepian, Fender Rhodes Emil Miszk – trąbka Maciej „Kocin” Kociński – saksofon tenorowy Krzysztof Lenczowski – wiolonczela, gitara Andrzej Święs – kontrabas Krzysztof Szmańda - perkusja, wibrafon, Mateusz Smoczyński – gość specjalny, skrzypce, Jan Smoczyński – gos c , syntezatory, elektronika, efekty.