Nowości wydawnicze Trybuny Muzyki Spontanicznej

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

Odrobinę w cieniu ubiegłotygodniowych wydarzeń trzeciej edycji Spontaneous Music Festival – New Wafe Of Impromptu, miały miejsce światowe premiery aż czterech nowych wydawnictw płytowych Trybuny Muzyki Spontanicznej. Dwie z nich kontynuują iberyjską serię, realizowaną wspólnie z Multikulti Project, dwie kolejne, to nowe pozycje w ramach Spontaneous Live Series, inicjatywy wydawniczej prowadzonej już przez Trybunę samodzielnie.

Zaczynamy od serii iberyjskiej i płyty nr 015, nieparzystej, zatem w czerwonej okładce. Quartett Non Locality, to kolejna inicjatywa wspólnego muzykowania katalońsko-polskiego, którą zaaranżował Maciej Lewenstein, wielki miłośnik muzyki improwizowanej, jej mecenas, światowej sławy polski fizyk, mieszkający w Barcelonie. Rok temu muzycy zagrali na Festiwalu w Vic, niedaleko Barcelony, potem spotkali się jeszcze, by pomuzykować w samej stolicy Katalonii, a dziś trafia w nasze ręce efekt ich swobodnych improwizacji. W składzie, ze strony gospodarzy - skrzypaczka Sarah Claman (pochodząca z Nowej Zelandii, mieszkająca od dawna w Barcelonie) i perkusista Ramon Prats (to już czwarta płyta z jego udziałem w Serii), ze strony polskiej – Dominik Strycharski na fletach i Zbigniew Chojnacki na akordeonie oraz live electronics.

Płyta nr 016 - parzysta, czyli czarna - poszerza udział muzyków Portugalskich w Spontanicznej Serii, a także stwarza możliwość debiutu pierwszego muzyka z Francji. Kwartet Points, bo tak zwie się formacja, to jakby brakujące ogniwo dla dwóch innych kwartetów z udziałem trębacza Luisa Vicente i wiolonczelisty Valentina Ceccaldiego – Chamber 4 oraz Deux Maisons. Każdy z tych składów różni się jednym nazwiskiem. A zatem Points, to Marcelo Dos Reis na gitarze, Marco Franco na perkusji i wspomniani wyżej - Vicente i Ceccaldi. Liner notes do płyty koncertowej, zarejestrowanej w Coimbrze napisał, wspomniany wcześniej Maciej Lewenstein. Czytamy w nim m.in.

„Prawdziwy super-kwartet portugalskich i francuskich muzyków, związanych z wytwórnią Clean Feed, proponuje fenomenalne nagranie koncertowe w serii Spontaneous Music Tribune. Dla Luisa Vicente, jednego ze światowych liderów awangardowej trąbki, jest to trzeci album w tej serii. Marcelo Dos Reis, wspaniały gitarzysta, współpracuje z Luisem w niesamowitym The Frame Trio. Francuski wiolonczelista, Valentin Ceccaldi, jest współpracownikiem Joëlle Léandre w przełomowym „Can You Hear Me?”, a także Luísa Lopesa w epokowej „Guillotine”. Wreszcie, Marco Franco, to godny uwagi członek tria „The Attic” z Gonçalo Almeidą i Rodrigo Amado (…) Kwartet koncertuje w Casa das Artes da Fundação Bissaya Barreto w Coimbrze i czyni to naprawdę fantastycznie. To współczesna post-awangarda z Półwyspu Iberyjskiego w najlepszym wydaniu: muzyka, która łączy i nakłada na siebie wolną improwizację, free jazz, współczesną muzykę kameralną i estetykę minimal. Jak zwykle w produkcjach SMT, mamy mnóstwo efektów specjalnych, dźwięków generowanych przez preparowane instrumenty i „fałszywą muzykę”: trąbka może brzmieć jak wiolonczela, wiolonczela jak gitara, gitara jak trąbka, a bębny jak wszystko, co tylko można sobie wyobrazić (…)”.

Wiosną bieżącego roku swoje edytorskie życie rozpoczęła Spontaneous Live Series, kolekcja płyt, które dokumentują koncerty, jakie miały miejsce w trakcie kolejnych edycji Spontaneous Music Festival w poznańskim Klubie Dragon. Numer katalogowy 001, to płyta, która prezentowała dwa duety Witolda Oleszaka (fortepian) – z Luisem Vicente (trąbka) i z Vasco Trillą (perkusja).
Obecnie premierę światową mają dwie płyty. Pierwsza z nich, to Spontaneous Live Series 002, a na niej dwa wspólne występy Colina Webstera (saksofon altowy) i Vasco Trilli, ten drugi także z udziałem Michała Dymnego na gitarze elektrycznej. Kolejna, to Spontaneous Live Series 003, a na niej duet Witolda Oleszaka i legendy gatunku, mistrza improwizującej perkusji z Londynu – Rogera Turnera.

Materiał zamieszczony na obu płytach zarejestrowany został w trakcie drugiej edycji Spontaneous Music Festival, która nazywała się Drumming Now!, a odbyła się w listopadzie ubiegłego roku.

Tagi: