Nikola Kołodziejczyk - nasz człowiek u Vince'a Mendozy, Richarda Bony i Metropole Orchestra

Autor: 
Redakcja

Metropole Orkestra to światowej sławy holenderska orkiestra jazzowo-popowa pod dyrekcją Vince'a Mendozy. Od osiemnastu lat organizuje kursy mistrzowskie, na które zgłasza się co roku ponad setka młodych aranżerów z całego świata. Wybranych osiem osób pracuje z orkiestrą przez tydzień nad nowym materiałem. Co roku zapraszana jest inna gwiazda muzyki jazzowej, a jej utwory są aranżowane przez zakwalifikowane osoby, by wykonać je wspólnie na galowym koncercie pod koniec tygodnia. W tym roku zaproszoną gwiazdą był kameruński multiinstrumentalista Richard Bona. Po raz pierwszy do finałowej ósemki zakwalifikował się Polak - Nikola Kołodziejczyk.


"Otrzymaliśmy miesiąc na zaaranżowanie jednego utworu Richarda Bony na pełny skład orkiestry Metropole. Utwór, który przypadł mi w udziale to "Bisso Baba" - Zawsze Razem. Richard Bona okazał się bardzo otwarty na nasze pomysły, dzięki czemu mieliśmy trochę miejsca na pokazanie indywidualnego podejścia do jego muzyki. Koncert odbył się w sobotę 23 lutego w pełnej sali koncertowej Lantaren/Venster w Rotterdamie.
Możliwość pracy z tak unikalną formacją jaką jest Metropole Orkest była niesamowitym przeżyciem. Profesjonalizm i skupienie na detalach w pracy tej orkiestry jest trudny do prostego opisania. Instrumentaliści są wtajemniczeni w specyficzną artykulację różnych współczesnych stylów muzycznych i dostosowują sposób smyczkowania i wydobycia dźwięku w zasadzie automatycznie. To bardzo rzadko spotykane, aby instrumenty smyczkowe myślały podobnie o artykulacji jak sekcja instrumentów dętych czy sekcja rytmiczna - a tutaj jest to naturalne i następuje automatycznie w odpowiednich momentach. Próby odbywają się we w pełni omikrofonowanym pomieszczeniach, od razu gotowych do nagrań. Realizatorzy nagrań otrzymują partytury i miksują brzmienie w czasie rzeczywistym, mają również własny system odsłuchowy, który jest zabierany na wszelkie koncerty orkiestry - także próby odbywają się w bardzo podobnych warunkach co koncerty. Orkiestra pracuje nad 40toma projektami w roku, w większości złożonymi z całkiem nowej muzyki. Co za tym idzie biblioteka orkiestry liczy kilkanaście tysięcy pozycji.

Jako zadanie warsztatowe na powitalnej kolacji otrzymaliśmy koperty z tematami muzycznymi o różnej stylistyce. Wylosowałem temat Johna Williamsa z filmu o Harrym Potterze. Naszym zadaniem było jak najszybsze zaaranżowanie tego materiału na całą orkiestrę. Należało tak napisać partie, aby można było je nagrać po pierwszym czytaniu. Podczas tygodnia uczestniczyliśmy w kursach mistrzowskich, pracowaliśmy nad zadanymi fragmentami, oraz uczestniczyliśmy w próbach orkiestry, trzymając rękę na pulsie w razie jakichkolwiek pytań".

Kursy mistrzowskie prowadził rzecz jasna Vince Mendoza - legenda wśród aranżerów i znakomity kompozytor i jednocześnie wykładowca kompozycji w Los Angeles i przewodzi europejskiej orkiestrze Metropole. Zdobywca sześciu nagród Grammy.

Nikola Kołodziejczyk urodzony w 1986 roku w Krakowie - pianista, kompozytor i dyrygent. Uczył się pod kierunkiem znakomitych pedagogów – Ireny Rolanowskiej, Andrzeja Jagodzińskiego, Emiliana Madeya, Edwarda Anthony'ego Partyki, Wojciecha Niedzieli.

Półfinalista Bosendorfer Solo Piano Competition na Montreux Jazz Festival 2007, stypendysta Berklee College of Music, zdobywca wielu nagród, wyróżnień, m.in.na Bielskiej Zadymce Jazzowej, Krokus Jazz Festival, Jazz Juniors, Festiwalu Pianistów Jazzowych "Debiuty", Nadzieje Warszawy i innych. Studiował kompozycję pod okiem prof. Eda Partyki (USA) i fortepian jazzowy dr. hab. W. Niedzieli na Akademii Muzycznej w Katowicach.
Jego muzyka była zamawiana między innymi: przez Filharmonię Wrocławską i Jazztopad Festival (suita Chord Nation na orkiestrę jazzową, kwartet smyczkowy i elektronikę), Jazz Orchester Regensburg (w ramach cyklu koncertów „Next Generation – Young European Jazz Composers”), Amine et Hamza M'Raihi (kwartet smyczkowy oud,kanun, fortepian. Nagranie płytowe tego materiału – „Perpetual Motion” uzyskało tytuł „Top of the World” wg. Songlines), Concept Art Orchestra (utwór alikwotowy „Over Tonne” na big-band zarejestrowany na płycie Live in Prague wydanej nakładem czeskiego radia), Michał Polcyn „Cuiaviana” (kujawiaki na kwintet jazzowy z koncertującym puzonem)
Jego utwory kameralne były wykonywane przez: Composer's Ensemble, Stryjo (trio jazzowe), Bartek Pieszka Quartet, duet wibrafonowy Snub Cube, Kid Brown, Jarosław Bothur Quartet, kwartet wiolonczelowy Cello Girls, Łukasz Borowiecki, Adam Bałdych Storyboard (utwory na orkiestrę smyczkową i trio jazzowe z koncertującymi skrzypcami elektrycznymi), Mateusz Pliniewicz Quartet, duet muzyki elektronicznej Wejście Ewakuacyjne, kwartet smyczkowy Fusion Strings i innych. Koncertował z autorskim materiałem w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Francji i w Polsce.

Nikola ma na swoim koncie obszerną rejestrację studyjną swoich kompozycji we własnych aranżacjach zagranych przez orkiestrę. Materiał wciąż czeka na swojego wydawcę. Podczas ostatniego pobytu w Polsce z muzyką Nikoli zapoznała się sama Maria Schneider, zdobywczyni dwóch nagród Grammy i niekwestionowana wielka gwiazda światowego jazzu.  Zapytana co sądzi o muzyce młodego polskiego kompozytora i aranżera odpowiedziała tak: „Jestem pod głębokim wrażeniem jego muzyki. To muzyka potężna, twórcza, dopracowana do najmniejszych szczegółów, z duszą - dość niezwykła. Jego muzyczne przestrzenie są wspaniałe, a pomysły są bardzo oryginalne. Niesamowity twórca.”