Makaya McCraven oraz Medeski's Mad Skillet na Jazz Jantar 2017

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

Makaya McCraven, z zespołem, pojawi się w klubie Żak 8 listopada, w ramach 20. Festiwalu Jazz Jantar. Drugim koncertem wieczoru będzie występ grupy Medeski's Mad Skillet.

W erze gatunkowego naginania muzyki, Makaya McCraven przesuwa granice dźwięku i rytmu, aby stworzyć własne kategorie. McCraven jest bitowym naukowcem - niezależnie od tego czy siada za perkusją lub za samplerami, porusza się pomiędzy gatunkami z prędkością światła. Jego przełomowy album "In the Moment" zdobył międzynarodową uwagę, zyskując uznanie krytyków z The New York Times, The Los Angeles Times, BBC i NPR. Brytyjski magazyn The Wire napisał o nim "O ile współpraca Teo Macero z Milesem Davisem może wydawać się oczywistym punktem odniesienia do tej płyty, o tyle bliżej jej do nagrań Madlib i J Dilla”.

Makaya McCraven urodził się w Paryżu w 1983 roku i wychował w Pioneer Valley of Massachusetts w rodzinie perkusisty Stephena McCravena (Sam Rivers, Archie Shepp) i węgierskiej piosenkarki folk Agnes Zsigmondi, więc był pod wpływem szerokich wpływów muzyki od najmłodszych lat. Makaya formułuje swoją muzyczną tożsamość wywodząc się od legend jazzu takich jak Archie Shepp, Marion Brown i Yusef Lateef. W liceum stworzył hiphopowo-jazzowy skład Cold Duck Complex, którego twórczość kontunuował także podczas studiowania jazzu w UMASS Amherst. Grał przed Wu-Tang Clan, Rhazel, Digable Planet, Pharcyde, 50 Cent, Mixmaster Mike i The Wailers. W 2007 przeniósł się do Chicago i szybko zadomowił w bogatej miejskiej scenie muzycznej, grając z takimi personami jak Bobby Broom, Corey Wilkes, Willie Pickens, Occidental Brothers, Marquis Hill, Jeff Parker i inni. 2012 okazał się wydał swój debiutancki album i prowadził 13-osobowy zespół All-Star. Dzielił scenę z Charlesem Neville, Lionelem Louke, Soulive, Marcusem Stricklandem i Bernie Worrellem. W swojej twórczości łączy bogate doświadczenie z zespołów hip-hopowych, afrykańskich zespołów tanecznych, węgierskiej muzyki ludowej i indie rocka z jazzem, improwizacją, samplami, awangardą i elektroniką, tworząc unikalną formę ekspresji.

John Medeski to jeden z najbardziej światłych i otwartych na wyzwania umysłów współczesnego jazzu, który kojarzony jest przede wszystkim z projektem Medeski Martin & Wood. Lista jego współpracowników jest znacznie dłuższa, z znajdują się na niej między innymi Iggy Pop, prog rockowy zespół Coheed and Cambria czy John Zorn. W ubiegłym roku pianista zaskoczył jednak nawet swoich najbardziej oddanych fanów, tworząc supergrupę wraz z Chino Moreno – wokalistą Deftones oraz Dr. Know (Bad Brains) i Mackiem Jaysonem (Cro-Mags). Zespół Saudade opublikował dotąd tylko jeden utwór, ale tyle wystarczyło, by zwrócić uwagę całego świata.

Innym stosunkowo młodym przedsięwzięciem jest Mad Skillet, które narodziło się w 2015 roku podczas JazzFest w Nowym Orleanie – mieście, gdzie według słów Medeskiego jazz został poczęty. John Madeski jest jednym z najbardziej uzdolnionych alchemików organów żyjących we współczesnych czasach. Bardzo funkowy muzyk posiadający zdolność do wyciągania zróżnicowanych i dobrze dobranych dźwięków ze swojego instrumentu niczym z kapelusza – tymi słowami Michael Gallant z DiscMakers.com skomentował jeden z koncertów Mad Skillet. Grupą zachwycają się nie tylko fani jazzu i dziennikarze, ale także inni muzycy. W grudniu 2016 roku na Twitterze Snarky Puppy pojawił się krótki wpis: John Medeski zawsze popycha muzykę naprzód, a niedługo później Mad Skillet znalazło się w programie pierwszej edycji festiwalu organizowanego przez grupę Michaela League'a – GroundUP Music Festival w Miami.

Mad Skillet nie jest jednak projektem wyłącznie jednego człowieka. Jednym ze współtwórców zespołu jest Kirk Joseph nazwany przez Kathleen Rippey z Blues Access pionierem współczesnego suzafonu. Jego historia to jedna z wielu klasycznych opowieści o wielopokoleniowych rodzinach muzyków pochodzących z Nowego Orleanu, niemniej innowacyjne podejście do gry na mało popularnym instrumencie sprawiło, że stał się przypadkowym rewolucjonistą, którego dzisiaj naśladuje wielu młodych muzyków. W oczywisty sposób jest gwiazdą, ponieważ bardzo rzadko zdarza się, żeby ktoś był tak biegły w grze na instrumencie, który z definicji nie pozwala na biegłość. Taki muzyk zdarza się raz na milion – to nie jest opinia dziennikarska, lecz pogląd Elvisa Costello wygłoszony w rozmowie z Tomem Waitsem na łamach Option Magazine z 1989 roku.

Kolejnym, równie utytułowanym członkiem Mad Skillet jest Will Bernard, o którym Dan Ouellette z tygodnika Billboard napisał: Jedna z najlepiej strzeżonych tajemnic jazzowej gitary na tej planecie, z kolei John Kelman z serwisu All About Jazz dodał: Muzyk, który ewidentnie zasługuje na szerszą publiczność ze względu na swoją wymyślną, przekraczającą bariery gatunkowe estetykę. Ostatnią postacią zasilającą kwartet jest kolejny Nowoorleańczyk pochodzący z rodziny z muzycznymi tradycjami. Terence Higgins (podobnie jak Kirk Joseph) przez wiele lat występował wraz z Dirty Dozen Brass Band, które okazało się być jego przepustką do nawiązania współpracy z muzykami z całych Stanów Zjednoczonych, w tym z między innymi Johnem Scofieldem. Podoba mi się to, gdzie umieszcza bity i jak bardzo umuzykalnionym jest perkusistą. Może zagrać wszystko, co chcę zrobić, więc jest idealny - zachwalał Higginsa wybitny gitarzysta.

Medeski's Mad Skillet wciąż nie ma na koncie wydawnictwa płytowego, ale zdążyło już ugruntować sobie pozycję rewelacyjnego zespołu koncertowego, o czym mogli się przekonać między innymi uczestnicy Warsaw Summer Jazz Days 2016. W Trójmieście grupa wystąpi po raz pierwszy.

CO? – 20. Jazz Jantar: Makaya McCraven / Medeski's Mad Skillet
KTO? – Marquis Hill, Junius Paul, Makaya McCraven, Joel Ross, Matt Gold / Medeski's Mad Skillet: John Medeski, Will Bernard, Kirk Joseph, Terence Higgins
GDZIE? – Klub Żak, Gdańsk
KIEDY? – 08/11/2017, 20:00
BILETY? – 90 pln / 75 pln / 55 pln
KARNET? - 300 pln / 200 pln

Tagi: