LXMP, Małgorzata Sarbak i Cukunft czyli premiery w LADO ABC

Autor: 
Redakcja

Równo 30 lat po ukazaniu się oryginału, LXMP dzieli się ze światem swoim spojrzeniem na Hancockowski "Future Shock" – płytę, z której każdy zna i hołubi utwór "Rockit" i nie kojarzy nic więcej. Płytę, która teoretycznie miała być jutrzenką XXI wieku i takie tam. W odpowiedzi na zaproszenie festiwalu Unsound, którego hasło przewodnie w roku 2011 brzmiało właśnie "Future Shock" (odnosząc się oczywiście do książki Alvina Tofflera), Piotrek i Maciek postanowili pójść na łatwiznę i zagłębić się w świat syntezatorów, wszechobecnego MIDI, cyfrowych pogłosów, koszmarnych dłużyzn i Billa Laswella. W pracy nad własną interpretacją zrobili wszystko by z powyższej listy zostały tylko syntezatory. I perkusja. I szeroko pojęty vocoder. I Thymme Jones z Cheer-Accident, który w tytułowym utworze zagrał gościnnie na perkusji.

Jeszcze przed wydaniem płyty zespół zdążył zaprezentować rzeczony materiał na koncertach w Polsce, Europie oraz kolebce fjuczerszokizmu – USA, ku ogólnemu zrozumieniu i szacunkowi MIDIludzi.
"Back To The Future Shock" ukazuje się w dwóch formatach: CD i LP, przy czym by zachować zgodność z prawdą historyczną, płyta CD wzbogacona jest o bonus track – remix utworu "Rockit", stworzony przez brazylijskiego artystę Mauricio Takarę.

Tracklista:
1. Rockit
2. Future Shock
3. TFS
4. Earth Beat
5. Autodrive
6. Rough
7. Rockit (Mega Mix)*
* CD bonus track

Skład:
Piotr Zabrodzki – Korg Mono/Poly, Korg Delta, Korg MS-20, Alesis QS6, Akai VX-73, Minimoog, Talkbox, Programming
Macio Moretti – drums, Korg MS-20, MicroKorg, Vocoder, Dutch Hardcore
gościnnie: Thymme Jones – drums (track 2)

Komplet Partit klawesynowych Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Małgorzaty Sarbak, klawesynistki i pedagog młodego pokolenia,  wyda warszawskie Lado ABC przy wsparciu Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA). Będzie to pierwsze polskie kompletne wydanie Partit wykonanych na klawesynie. Premierę płyty zaplanowano na 17 czerwca, zaś premierę koncertową na 26 czerwca.

„Partity klawesynowe“ Jana Sebastiana Bacha to kunsztowny zbiór afektów ubranych w tańce, lamenty i popisy - zwiewne menuety, namiętne sarabandy, skoczne gigi i przekorne couranty. Wszystkie poukładane, bez przypadku i błędu w wyliczeniach, bo Bach był też naukowcem. Wszystkie rewolucyjne, wyznaczające nową jakość, bo Bach był też wynalazcą.- mówi Małgorzata Sarbak.  

Bach skomponował Partity na przestrzeni kilku lat, uszeregował według tonacyjnego klucza i wydał jako Clavier Übung. Opus I powstał w 1731 roku w Lipsku, gdzie był kantorem u św. Tomasza. Tam właśnie co niedzielę komponował kantaty i animował życie kulturalne, koncertując z prowadzonym przez siebie Collegium Musicum w kawiarni Zimmermanna. Tam też słuchacze cotygodniowych koncertów mieli szczęście podziwiać Partity w wykonaniu samego autora.  

Partity klawesynowe Bacha w wykonaniu Małgorzaty Sarbak zarejestrowane zostały w niewielkim kościółku w podwarszawskich Urlach. Wyjątkowa akustyka tego miejsca pozwoliła na uzyskanie nagrania przejrzystego, bogatego w niuanse i detale, charakteryzującego się jednak wyczuwalnym dystansem. 

Partity, będące poważnym wyzwaniem dla każdego klawesynisty, to muzyczny traktat podsumowujący osiągnięcia Bacha w dziedzinie formy suitowej. Niezwykle wymagające, różnorodne i nade wszystko nowatorskie, zostały wydane przez samego kompozytora
i oznaczone jako opus 1 - pierwsze wydane dzieło. Ich ukazanie się w 1731 roku, jako pierwsza część cyklu Clavier Übung, wywołało sensację w świecie muzycznym. Nikolaus Forkel (pierwszy biograf Bacha) opisywał je następująco: Nigdy dotąd nie widziano i nie słyszano tak znakomitych kompozycji klawesynowch. I każdy, kto nauczył się dobrze kilku takich utworów, mógł z ich pomocą zrobić w świecie karierę.

26 czerwca o godz. 21.00 w Barze Studio w Warszawie odbędzie się koncert promujący wydawnictwo. Wstęp wolny.

Małgorzata Sarbak, klawesynistka, pedagog, absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina, studiowała również w Bostonie (New England Conservatory, J. Gibbons). Uczestniczyła w rozmaitych kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich muzyków, jak H. Dreyfus, B. van Asperen, J. Van Imerseel, K. Haugsand, J. Ogg, M. van Delft, R. Hill, W. Kłosiewicz. Dokonała nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, które wytypowało ją do reprezentowania Polski na międzynarodowym konkursie EBU „New Talent” 2005 w Bratysławie. Jako solistka koncertowała i nagrywała z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Morphing Chamber Orchestra (współpraca z Andreasem Schollem) podczas wielu festiwali w Polsce i za granicą (m.in. Nantes, Bilbao, Tokio, Berlin). Oprócz typowego dla klawesynu repertuaru z XVII i XVIII wieku interpretuje również dzieła klawesynowej muzyki współczesnej. W 2010 roku dokonała światowej prapremiery utworu Pawła Szymańskiego na klawesyn solo “Les Poiriers en Pologne ou une Suite de Pieces Sentimentales de Clavecin faites par Mr Szymanski”. Tworzy rówież muzykę do spektakli teatralnych i pracuje podczas Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie. Uwielbia koncertować także w miejscach nietypowych dla muzyki klasycznej, docierając w ten sposób do zupełnie innej publiczności i przekonując ją jednocześnie, że muzyka ta nie musi być poważna i nudna.

"Wilde Blumen" to osiem wyjątkowych kompozycji na gitarę, perkusję, klarnety oraz saksofon. W skład grupy wchodzą Raphael Rogiński, Paweł Szamburski, Michał Górczyński oraz Paweł Szpura. Większość utworów została napisana przez gitarzystę Raphaela Rogińskiego oraz zaaranżowana wspólnie z kwartetem.

Cukunft w swojej działalności niejednokrotnie odnosił się do tradycyjnej muzyki żydowskiej. Ma na koncie m. in. opracowanie utworów kompozytora i poety żydowskiego Mordechaja Gebirtiga, wykonania dzieł polskich kompozytorów i poetów żydowskich (Icyk Manger, Mosche Shneur), a także współczesne przetworzenia weselnej muzyki żydowskiej z terenów Galicji. Album "Wilde Blumen" to poszerzenie tego kontekstu o autorski, indywidualny język i unikatowe brzmienie kwartetu Cukunft.

Oficjalna koncertowa premiera najnowszej płyty będzie miała miejsce w dniach 2-4 lipca w ramach Międzynarodowego Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie. Cukunft wystąpi na wspólnym koncercie wraz z wybitną wokalistką Marią Raducanu.
Jesienna trasa promocyjna rozpocznie się 1 września koncertem finałowym Festiwalu Warszawa Singera, na którym zespół poszerzy skład o muzyków związanych z Orkiestrą Klezmerską Teatru Sejneńskiego.

Data premiery płyty Cukunft "Wilde Blumen" – 2 lipca 2013 roku.

W nagraniu udział wzięli:
Raphael Rogiński - Gitara
Paweł Szamburski - Klarnet
Michał Górczyński - Klarnet
Paweł Szpura - Perkusja

Produkcja muzyczna: Błażej Domański, Raphael Rogiński

Tagi: