Laurie Anderson na Artloop Festival w Sopocie!

Autor: 
Redakcja

Laurie Anderson zagra za tydzień w Sopocie! Znakomita artystka zaprezentuje najnowszy, solowy program „DIRTDAY!” w ramach sekcji Soundspace podczas 02 ARTLOOP Festival. Koncert odbędzie się Sopocie 6 września o godz. 20.00 w Columbus Audiohall hotelu Sheraton.

Program Dirtday powstał w 2012 roku. Laurie Anderson z wnikliwością przygląda się polityce, teorii ewolucji, rodzinom, historii, zwierzętom i ich rytuałom, zdumiewającej kolekcji piosenek i opowieści. Po raz kolejny wciela się w rolę hipnotyzującej opowiadaczki, która snuje swoją opowieść, wykorzystując do tego dopracowany w każdym detalu krajobraz muzyczny powstały z połączenia elektroniki i skrzypiec. Narracja + muzyka kreują halucynogenny świat na styku jawy i snu. „Dirtday!” to trzecia część z tryptyku, na który składają się inne solowe występy Laurie Anderson – „Happiness” i „The End of the Moon”. „Dirtday!” to kumulacja i podsumowanie działań artystki w zakresie solowych performansów, które bazują na jej niezwykłej umiejętności muzyczno-werbalnego opowiadania.

ARTLOOP FESTIVAL jest artystycznym festiwalowym laboratorium, opartym na starannie wyselekcjonowanych programach kuratorskich, podejmujących tematy za zakresu współczesnych sztuk wizualnych, designu i muzyki, łączącym młodą sztukę ze sztuką uznaną, otwierającym miasto na sztukę i sztukę na miasto w przestrzeni Sopotu.

LAURIE ANDERSON
Oto jedna z najbardziej zdumiewających i wszechstronnych artystek naszych czasów - eksperymentalna performerka, opowiadaczka historii, reżyserka, pisarka, autorka instalacji, rzeźb, fotografka. Laurie Anderson cały czas zaskakuje, przemieszczając się pomiędzy różnymi gatunkami, formami sztuki, konsekwentnie komentując otaczającą rzeczywistość z zaangażowaniem i niespotykaną pasją. Anderson to artystka wybitna i bezkompromisowa. Traktuje siebie przede wszystkim jako opowiadaczkę historii, uważnego i czujnego obserwatora. Jest również autorką wielu elektronicznych urządzeń, która używa podczas swoich koncertów-performensów, aby tworzyć własną rzeczywistość na pograniczu jawy i snu. Występy Anderson są zawsze niesamowitym przeżyciem.

Anderson rozpoczęła karierę w 1980 roku nagraniem „O Superman”. Singiel znalazł się na drugim miejscu brytyjskiej listy przebojów, a następnie pojawił się na jej pierwszym solowym albumie „Big Science”. Był to pierwszy z jej siedmiu albumów, powstałych w wytwórni Warner Brothers.

Prace wizualne Laurie Anderon  były prezentowane w najważniejszych muzeach w Stanach Zjednoczonych i Europie. W 2003 roku w Musée Art Contemporain w Lyon we Francji wystawiono zbiór przedstawiający retrospektywę jej prac: „The Record of the Time: Sound in the Work of Laurie Anderson”. Wystawa ta zawierała instalacje, nagrania, instrumenty, video, obiekty sztuki, które obejmowały twórczość od 1970 do najnowszych dokonań. Prace Anderson z zakresu sztuki wizualnej są prezentowane w Sean Kelly Gallery w Nowym Yorku na wystawie zatytułowanej: „The Waters Reglitterized” (otwartej we wrześniu 2005 roku).

Anderson jest kompozytorką muzyki do filmów Wima Wendersa i Jonathana Demme; muzyki do spektakli tańca Billa T.Jones’a, Trishi Brown, Molissy Fenley i utworu do produkcji teatralnej Roberta LePage „Far Side of the Moon”. Tworzyła utwory dla National Public Radio, The BBC i Expo ’92 w Sewilli. W 1997 była kuratorką dwutygodniowego Meltdown Festival w Royal Festival Hall w Londynie. Jej ostatnia kompozycja orkiestralna „Songs for A.E” miała premierę w Carnegie Hall w lutym 2000 i była zaprezentowana przez American Composers Orchestra, a następnie na tournee w Europie z The Stuttgart Chamber Orchestra, dyrygowaną przez Dennisa Russella Daviesa.

Znana światu jako innowatorka używania technologii w sztuce, Anderson współpracowała z International Research Corporation, laboratorium badań i rozwoju,  założonym przez Paula Allena i Davida Liddle, gdzie uczestniczyla w odkrywaniu nowych kreatywnych narzędzi, takich jak Talking Stick. Stworzyła wstęp dla pierwszej części PBS Art 21, serii o sztuce w XXI wieku. Za swoje osiągnięcia otrzymała wiele nagród, m.in.: Tenco Prize for Songwriting w San Remo we Włoszech (2001) i Deutsche Schallplatten prize za Life On A String (2001), jak również nagrodę od Guggenheim Foundation I  the National Endowment for the Arts.

W 2002 roku Andreson została wyznaczona na pierwszą artystkę-rezydentkę, pracującą dla NASA, co przyczyniło się do  powstania spektaklu „The End of the Moon”. Wśród jej ostatnich projektów jest seria audio-wizualnych instalacji i wysokiej klasy filmu, „Hidden Inside Mountains”, powstały ldla potrzeb Word Expo 2005 w Aichi w Japoni oraz seria programów do Francuskiego Radia, nazwanych  “Rien dans les Poches/Nothing in my Pockets”. Anderson również pośród innych skomponowała muzykę na ceremonię otwarcia Igrzysk Olimpijskich w Antenach w 2004 roku.
Anderson mieszka w Nowym Jorku. Prywatnie żona Lou Reeda.

Tagi: