KONKURS: Nowa Muzyka Żydowska - Maciej Fortuna Etno Quartet

Autor: 
Redakcja
Autor zdjęcia: 
Paweł Łabuńko

W czwartek w Synagodze im. Nożyków w Warszawie rozpocznie się piąta edycja Nowa Muzyka Żydowska. Festiwal otworzy koncert Macieja Fortuny i jego nowej formacji Etno Quartet. Mamy dla Was 5 podwójnych zaproszeń na to wydarzenie. Otrzyma je pierwsze 5 osób, które napisze do nas na adres jazzarium@jazzarium.pl

Maciej Fortuna to niezwykle uzdolniony trębacz, kompozytor i aranżer jazzowy młodego pokolenia. Ukończył Akademię Muzyczną w Poznaniu, na której obecnie jest wykładowcą. Konsekwentnie kreuje własny język muzycznej wypowiedzi, ustawicznie poszerzając paletę brzmieniową swojego instrumentu. Eksperymentuje z innymi gatunkami muzycznymi np. elektroniką. Z różnymi formacjami którymi kieruje występuje na całym świecie, współpracując z największymi nazwiskami polskiego jazzu oraz wieloma artystami z Ameryki.

Fortuna Etno Quartet to najnowszy projekt muzyczny Macieja Fortuny, w którym obok lidera występują: Jakub Skowroński – klarnet basowy i saksofony, Piotr Banyś – puzon i akordeon oraz Bartłomiej Oleś – perkusja i instrumenty perkusyjne. Założeniem artystycznym Quartetu jest granie muzyki improwizowanej czerpiącej z szeroko pojętej tradycji żydowskiej. Ta inspiracja wyznacza przestrzeń odniesień stylistycznych, a także ewidentnie daje muzykom energię i siłę emocjonalną. Można tu odnaleźć echa pieśni sefardyjskich, ale przede wszystkim niezwykle czytelne inspiracje aszkenazyjskie: żywiołowa i taneczna muzyka klezmerska, mistyczne i transowe chasydzkie niguny, czy liryczno-świąteczne szabasowe zmirosy. W ich programie znajdują się zarówno znakomicie zaaranżowane utwory tradycyjne, jak i kompozycje lidera które są jego autorskim odniesieniem do tradycji.

Projekt ten w niezwykły sposób łączy w sobie kilkusetletnią tradycję muzyczną i ogromne dziedzictwo żydowskiej kultury ze współczesnymi brzmieniami. Stanowi platformę, na której spotykają się dawne z nowym, a tradycja konfrontuje się z nowoczesnością dając unikalny efekt.

Tagi: