Koncerty tria Gania / Zimpel / Szpura. Pierwszy już dzisiaj we Wrocławiu!

Autor: 
Redakcja

Dwie, wydawałoby się różne energie – muzyczny rytuał Gnawa oraz europejska improwizacja, spotykają się aby poprzez dialog poszukiwać wspólnego mianownika. Mistrz gimbri Maallem Mokhtar Gania ponownie zawitał do Polski. Tym razem zagra w trio z Wacławem Zimplem i Pawłem Szpurą. Pierwszy koncert odbędzie się dzisiejszego wieczora we wrocławskiej Art Café Kalambur, w niedzielę w warszawskim Pardon To Tu, a we wtorek przyjemność wysłuchania transowego koncertu będzie miała publiczność poznańska.

Zaczyna się od rytmicznych i stałych uderzeń w najniższą z pośród trzech strun świętego instrumentu gimbri, dwie pozostałe wygrywają prostą melodie, stale powtarzaną. Potem Maallem zaczyna śpiewać modlitwy do opiekuńczych duchów. Schemat powtarza się wciąż od nowa, zapętla i krąży, tak jak krąży energia. Muzyczny trans powoli ogarnia wszystko dookoła.

Pochodzący z Maroka Maallem Mokhtar Gania wywodzi się z długiej linii Maallemów, czyli mistrzów gry na rytualnym instrumencie gimbri. Tradycyjna muzyka Gnawa, szczególnie obrzęd lila derdeba, ma oczyszczać oraz chronić przed złymi duchami. W tej ceremonii najważniejszym elementem jest hipnotyczna muzyka, która wprowadza w głęboki taneczny trans o leczniczych właściwościach. Z niego nagle wyłania się osobna myśl, rozwija się w przeciwnym kierunku, żeby niespodziewanie zawrócić, zanurzyć się w rytmie i znów wzbić ponad. Pojawia się dialog, jeden głos podąża za drugim, nie wiadomo który za którym. Wtedy właśnie odnajdują moment, gdzie nie ma już początku, ani końca.

W spotkaniu Gani ze Szpurą i Zimplem nie będzie chodziło o odtwarzanie rytuału, ale o wykorzystanie jego przestrzeni do improwizacji tej dwójki. Improwizacja jednak nie będzie celem ostatecznym, będzie stanowiła podstawę do poszukiwań wspólnych płaszczyzn, a także współczesnych kontekstów dla tradycyjnych pieśni Gnawa.

Maallem Mokhtar Gania - marokański maallem czyli mistrz, grający na gimbri, rytmiczno-basowym instrumencie, charakterystycznym dla mniejszości etnicznej Gnawa. Wywodzi się z długiej linii Maallemów, czyli mistrzów gry na rytualnym instrumencie gimbri. Gania cieszy się wielkim szacunkiem w swojej ojczyźnie jako mistrz sufickich rytuałów Lila derdeba. W 2003 roku wydał podwójny album CD Gnawa Sufi Trance i zagrał na Roskilde Festival z Suan Deyhim, Jah Wobble i Billem Laswellem, z którym pracuje obecnie nad nowym albumem, który ukaże się nakładem nowej wytwórni Laswella M.O.D. Współpracował m.in. z Peterem Brotzmannem, Hamidem Drakiem czy Joe McPhee.

Paweł Szpura – perkusista, którego styl jest kompilacją wielu tradycji. W jego grze można usłyszeć inspiracje perkusją czarnej i arabskiej Afryki, tradycje tureckie, a także nawiązania do amerykańskich perkusistów rockowych z lat 60-tych i 70-tych. Szpura operuje tymi stylistykami z niezwykłą lekkością, zaskakując słuchacza rozwiązaniami rytmicznymi lub wprowadzając go w głęboki trans, to sprawia, że jest kontynuatorem tradycji Eda Blackwella i Hamida Drake’a. Współpracuje m.in. z Mikołajem Trzaską, Raphaelem Rogińskim, Hamidem Drakiem.

Wacław Zimpel – klasycznie wykształcony klarnecista oraz kompozytor, obecnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich muzyków na światowej scenie muzyki improwizowanej. Największe inspiracje czerpie z sakralnej i rytualnej muzyki różnych kultur. W swoich kompozycjach często odnosi się do dawnych kompozytorów tworząc swoiste, współczesne polemiki lub komentarze muzycznych tradycji. Współpracuje m.in. z Kenem Vandermarkiem, Joe McPhee, Michaelem Zerangiem, Klausem Kugelem, Stevem Swellem, Hamidem Drakiem, Bobbym Few, Marsem Williamsem, Perrym Robinsonem czy Mikołajem Trzaską. Jest laureatem Nagrody Artystycznej Miasta Poznania.

11.5 g. 21:00 Art Café Kalambur, Wrocław

12.5 g. 22:00 Pardon To Tu, Warszawa

14.5 g. 19:00 Centrum Kultury Zamek,  Poznań