Jutro ruszają Dni Muzyki Nowej

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

W najbliższy czwartek, 15-go stycznia, w Gdańskim Klubie Żak, startuje 5. edycji Dni Muzyki Nowej. W tym roku motywem przewodnim festiwalu jest głos i jego wykorzystanie we współczesnych kompozycjach. Koncertem otwierającym będzie występ Alessandro Bosetti, a zaraz po nim na scenie pojawi się Michał Jacaszek w towarzystwie zespołu Kwartludium.

Alessandro Bosetti - włoski kompozytor, którego twórczość związana jest z eksploatacją możliwości ludzkiego głosu, a także z językiem, jako narzędziem służącym komunikacji. Poszukiwania w obszarze tych dwóch aspektów zmusiły go, by w 2010 roku uznać na łamach chorwackiego „Frakcija Magazine”, że właściwie nie wie, czym jest głos. W uproszczeniu można by powiedzieć, że głos to wyartykułowane dźwięki wydobywające się z ust człowieka. Niestety nie jest to aż tak łatwe. Mówimy: „głos morza”, „głos stradivariusa”, „głos społeczności”, czasem nawet odnosimy się do głosów przedmiotów albo głosów zmarłych. Wszystko to są jednak zaledwie figury retoryczne, zazwyczaj język może ujawnić, że coś ma miejsce także na głębszym poziomie - stwierdził, lecz nie pozostawił swoich rozważań bez próby udzielenia odpowiedzi. W jego opinii rozróżnienie werbalnych komunikatów i wszystkich pozostałych dźwięków rozgrywa się wyłącznie w sferze percepcji - głos ludzki odstaje od otoczenia, zawsze jest wyrazisty, skontrastowany i samowolny. Idealną sytuacją byłoby natomiast posiadanie wehikułu czasu, dzięki któremu można by poznać wszystkie słowa wypowiedziane w przyszłości, nauczyć się ich na pamięć, a następnie wymawiać zarówno swoje kwestie, jak i kwestie każdej innej osoby razem z nią.

Pomiędzy rokiem 2007 a 2009 Bosetti wraz z amsterdamskim studiem STEIM (specjalizującym się w tworzeniu nowych instrumentów) oraz Harvestworks (nowojorską organizacją pozarządową działającą w obszarach nowych technologii) stworzył oprogramowanie o nazwie Mask/Mirror. Narzędzie to wyposażone jest w bazę setek zarejestrowanych słów podzielonych na kilka kategorii, które użytkownik może odtwarzać za pomocą klawiatury. Nigdy jednak nie wie, jaki wyraz zostanie wylosowany, jego wybór ogranicza się do klawisza oznaczającego konkretną część mowy. Stworzenie Mask/Mirror zostało nagrodzone podczas Improvisation and Digital Arts Festival organizowanym przez Uniwersytet Kingston w Londynie w 2013, a sam instrument towarzyszył Bosettiemu na przeszło czterdziestu występach w Stanach Zjednoczonych i w Europie. Kiedy gram na Mask/Mirror, zawsze improwizuję. Używam zarówno mojego głosu, jaki i Mask/Mirror, które także używa mojego głosu. Ustawiam głośnik mono blisko mnie, na równi z głową, jakby był drugimi ustami i balansuję prawdziwym i nagranym głosem tak, aby jeden był nie do odróżnienia od drugiego. Czasem ze sobą współgrają, dają miejsce dla spójnej narracji, czasem jest to konwersacja albo walka. Jest nieskończenie wiele możliwości interakcji pomiędzy mną a Mask/Mirror - tłumaczy artysta.

Alessandro Bosetti współpracował z między innymi Peterem Kowaldem (free-jazzowym kontrabasistą, członkiem Globe Unity Orchestra), pianistą Chrisem Abrahamsem, czołowym przedstawicielem londyńskiej szkoły redukcjonistów muzyki improwizowanej - Rhodrim Daviesem, a nawet wziął udział w nagraniach do albumu, na którym można usłyszeć trójmiejskich twórców - skrzypaczkę Julię Ziętek oraz Macieja Cieślaka, założyciela zespołu Ścianka. Poza duetami oraz twórczością solową udziela się również w projekcie Trophies współtworzonym przez gitarzystę Kentę Nagai oraz perkusistę Tony'ego Bucka. W ostatnim czasie komponował natomiast dla Neue Vocalsolisten, które także wystąpi podczas tegorocznych Dni Muzyki Nowej. Innym obszarem zainteresowań artysty jest radio - w minionych latach realizował projekty dla Studio Akustische Kunst w Kolonii oraz Deutschland Radio Kultur w Berlinie, a w 2012 roku otrzymał nagrodę Phonurgia Nova przyznawaną dla kreatywnych jednostek tworzących sztukę z myślą o emisji radiowej.

Michał Jacaszek - kompozytor, producent muzyki elektro-akustycznej, łączącej dźwięki preparowane elektronicznie z żywym instrumentarium. Ma na swoim koncie cztery autorskie albumy, ilustracje muzyczne do poezji i prozy, muzykę teatralną i filmową, słuchowiska. Współpracuje z muzykami, choreografami, artystami tworzącymi nowe media i performerami, a także z malarzami, poetami, pisarzami. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Mieszka w Gdańsku.

Ważną rolę w twórczości kompozytora pełni współpraca z twórcami filmowymi i teatralnymi. Za muzykę skomponowaną do spektaklu Teatru Telewizji Golgota Wrocławska w reżyserii Jana Komasy otrzymał Grand Prix Festiwalu Dwa Teatry w 2009 roku. Skomponował muzykę do spektakli 2084 i Showtime w reżyserii Michała Siegoczyńskiego. Jest autorem ścieżki muzycznej do filmu Marca Silvera There is no others there is only us, filmu dokumentalnego Jolanty Krysowatej Nigdy nie wrócisz do domu oraz filmu pełnometrażowego Sala samobójców Jana Komasy.

Kwartludium - zespół powstał w 2002 roku, współtworzą go Dagna Sadkowska (skrzypce), Michał Górczyński (klarnet, karnet basowy), Paweł Nowicki (instrumenty perkusyjne) oraz Piotr Nowicki (fortepian). Zespól od początku swojej działalności skupia się na wykonywaniu muzyki najnowszej, stworzonej specjalnie na ten unikalny skład instrumentalny. Istotne miejsce w działalności zespołu zajmuje również współczesna muzyka improwizowana. Kwartludium w swoim repertuarze posiada kompozycje graficzne i intuitywne najwybitniejszych przedstawicieli muzyki najnowszej jak: Stockhausen, Bergstroem-Nielsen, Haubenstock-Ramati, Cardew, Wolf czy Detoni. Kwartludium w swoim dorobku artystycznym posiada kilkadziesiąt prawykonań polskich i światowych.

Zespół posiada w swoim dorobku trzy płyty zrealizowane przez wydawnictwo fonograficzne DUX. Najnowsze wydawnictwo, które ukazało się w styczniu 2013 roku zawiera wyłącznie kompozycje graficzne nagrane wspólnie ze Scannerem, cenionym brytyjskim twórcą muzyki elektronicznej. W 2009 roku Kwartludium obok 21 najciekawszych obecnie zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej wzięło udział w prestiżowym europejskim projekcie Re:New Music propagującym wyróżnionych kompozytorów europejskich. W 2012 roku zespół ponownie zaproszono do nowego europejskiego programu New Music:New Audiences, który zaplanowany jest na lata 2013 - 2014. Jest to kontynuacja projektu Re:New Music, a zarazem kolejny etap współpracy Kwartludium z europejskimi zespołami wykonującymi muzykę współczesną. W ciągu najbliższych dwóch lat zespoły będą współpracować nad praktycznym rozwojem nowych koncepcji koncertowych. Poszukiwanie nowej publiczności, otwarcie na nowe formy przedstawiania sztuki współczesnej, działania edukacyjne to cele, które postawiła sobie grupa liderująca. Kwartludium zostało zaproszone do tego elitarnego zespołu, którego zadaniem będzie nadzorowanie prac w projekcie.

CO? – V Dni Muzyki Nowej - dzień 1
KTO? – Alessandro Bosetti / Michał Jacaszek / Kwartludium: Michał Górczyński, Paweł Nowicki, Piotr Nowicki, Dagna Sadkowska,
GDZIE? – Klub Żak, Gdańsk
KIEDY? – 15/01/2015, 20:00
BILETY? – 20,- zniżka na Kartę Dużej Rodziny / 25,- ulgowe dla studentów, uczniów, seniorów / 35,- super zniżka na Kartę Do Kultury / 45,- bez zniżek / 110,- karnet 4 dniowy

Tagi: