EMPiK Jazz Club vol. 10: John Scofield

Autor: 
Redakcja (Dionizy Piątkowski)
Autor zdjęcia: 
mat. promocyjne

Pisaliśmy o Johnie Scofieldzie nie dawno z okazji jego urodzin. Dzisiaj piszemy ręką Dionizego Piątkowskiego z innej okazji. Dziś John Scofield gra w EMPiK Jazz Club.

JOHN SCOFIELD – należy dzisiaj do najważniejszych i najbardziej kreatywnych gitarzystów jazzu. Będąc jednym z najbardziej oryginalnych i utalentowanych współczesnych instrumentalistów lansuje własną, charakterystyczną stylistykę i wirtuozerię. Objawił się jako jazzowy innowator w formacjach Milesa Davisa. Jako solista współtworzył sukcesy zespołów Billy’ego Cobhama, George’a Duke'a, Gary’ego Burtona, Charlesa Mingusa, Rona Cartera, Zbigniewa Seiferta, Joe Lovano, Jacka De Johnette’a, Larryego Coryell’a, Mike’a Sterna i Pata Metheny’ego.

Jest liderem ważnych, autorskich formacji dzisiejszego jazzu. Zawsze otoczony plejadą gwiazd buduje pozycję jednego z najwybitniejszych współczesnych artystów jazzowych, którego krytycy i publiczność nagradzają od lat najznamienitszymi laurami i nagrodami.

Zadebiutował jako student Berklee School Of Music, nagrywając albumy z Gerry’m Mulliganem i Chetem Bakerem. Na jazzowym firmamencie zaistniał w formacjach Milesa Davisa, to właśnie albumy „Decoy”, „Star People” i „You're Under Arrest” stały się ważnymi i przełomowymi nie tylko dla fusion jazzu Milesa, ale przede wszystkim dla młodego gitarzysty.

Scofield otaczał się zawsze znamienitymi artystami: z jednej strony koncertował i nagrywał z McCoy Tynerem, Markiem Johnsonem oraz Francuską Orkiestrą Państwową, z drugiej - realizował własne koncepcje w autorskich formacjach. Do współpracy pozyskiwał najlepszych: od George’a Mraza i Steve’a Swallowa, po Petera Erskine'a i Billa Frisella. To wtedy wypracował swoje specyficzne, bogate i soczyste brzmienie oraz sięgnął szczytów swej kreatywności i artystycznej konsekwencji.

Wspaniale rozwijał się jego talent kompozytorski, a wspólna gra z Charliem Hadenem i Jack’iem DeJohnette pełna była inwencji i kreatywnego polotu oraz dowodem, że Scofieldowi nie brakuje wirtuozerskich pomysłów. Perfekcyjnie zrealizowany album „I Can See Your House From Here” z udziałem Pata Metheny’ego, Steve’a Swallowa i Billa Stewarta okazał się jedną z najważniejszych płyt jazzu lat dziewięćdziesiątych.

Otoczony plejadą gwiazd jazzu Scofield realizował swe kolejne albumy „Quiet”, „Bump”, „Works For Me”, „Uberjam”, „Hand Jive” oraz ciekawe „That’s What I Say” (z przebojami Raya Charlesa) oraz „Piety Street” z gitarowymi interpretacjami standardów gospel i rhythm ’n’ bluesa. Gitarzysta, który w swojej przebogatej dyskografii posiada już wszystkie style i mutacje, jest w swej muzycznej działalności niezwykle konsekwentny.

Stara się realizować albumy, które z jednej strony wnoszą powiew nowoczesnego jazzu (jak nagrania z trio Medeski-Martin-Wood) lub są ukłonem w stronę tradycji gospel i bluesa albo doskonałą zabawą wokół wielkich standardów i przebojów (od Raya Charlesa po Beatlesów i George’a Gershwina). Prestiżowy magazyn „Guitar Player", omawiając stylistykę gitarzysty napisał, że solówki Johna Scofielda są „jak scena pościgu we Francuskim Łączniku - niewiarygodnie ekscytujące, dramatyczne, balansujące na granicy katastrofy, ale nigdy nie wymykające się spod kontroli".

 

EMPIK JAZZ CLUB VOL. 10 - John Scofield by Jazzariumpl on Mixcloud