CP Unit i Mary Halvorson Octet na 21. Jazz Jantar

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

10 listopada, klub Żak, w ramach tegorocznego festiwalu Jazz Jantar, gościć będzie Chrisa Pitsiokosa, z projektem CP Unit. Drugim gościem tego wieczoru będzie Mary Halvorson Octet.

O Chrisie Pitsiokosie mówi się jako o najbardziej reprezentatywnym przedstawicielu nowej generacji muzyków, chcących wpłynąć na przemianę i rozwój coraz wyraźniej stawiającej na wielogatunkowość nowojorskiej sceny jazzowej. 28-letni dziś Pitsiokos jest dziś liderem trzech własnych zespołów, jego płyty znajdują się w katalogu portugalskiego Clean Feedu i wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek dłuższej obecności saksofonisty na mapie jazzowej awangardy. Autorska muzyka saksofonisty zdradza szeroki horyzont twórczych zainteresowań: zawiera w sobie zarówno intensywną bezpośredniość no wave’u, jazzowy liryzm i drive oraz abstrakcyjną drobiazgowość kompozytorów współczesnych, zaś pytany o inspiracje Pitsiokos jednym tchem wymienia twórców z tak różnych muzycznych światów jak Ornette Coleman, The Contortions, Merzbow czy Otomo Yoshihide. Czerpiąc jednak z tylu muzycznych źródeł artysta dąży do wykształcenia własnego brzmienia:  „Oczywiście nie da się uciec od wpływu innych twórców, ale nie znaczy to, że nie możemy przebić się do nowych terytoriów czy eksplorować nowe krajobrazy. (...) John Zorn znany jest z czerpania inspiracji pochodzących z całej historii muzyki i używania ich w swojej własnej. Istnieje wielka różnica między używaniem materiału do własnych kreatywnych celów a naiwnym odgrywaniem muzyki z przeszłości w przekonaniu, że robi się coś nowego. Treść jest najistotniejsza. Bob Dylan czy Neil Young zaprezentowali całkowicie nową perspektywę, jeśli chodzi o folk. Oni są geniuszami. Będą robili dobrą muzykę niezależnie od idiomu.” – opowiadał w wywiadzie dla portal jazzrightnow.com i jest na najlepszej drodze do osiągnięcia celu. W tej samej rozmowie Pitsiokos opowiada o swoim podejściu do tworzenia muzyki:  „Wierzę, że artyści mogą osiągnąć coś uniwersalnego dzięki intensywnej introspekcji i intuicji. Idąc tą drogą sądzę, że wymiar osobisty i ten uniwersalny są zazwyczaj jednakowe. (...) Wierzę też, że kompozycje powinny pozwalać grającemu zespołowi na jak najwięcej wolności, by każdy z artystów mógł wyrazić swój wyjątkowy muzyczny głos. W ten sposób poszczególni muzycy zmuszani są do samodzielnej ekspresji i interpretacji osobistego, uniwersalnego wymiaru samych siebie poprzez muzykę. Jeśli któremuś z nich się to nie powiedzie, utwór nie będzie udany.”  Idee twórcze i sposób, w jakie młody alcista przekuwa je w czyn skłaniają do współpracy z Pitsiokosem najwybitniejszych przedstawicieli młodego pokolenia zajmujących się jazzem i okolicami awangardystów: na liście współpracowników muzyka znajdują się nazwiska takie jak Lydia Lunch, Tyshawn Sorey, Peter Evans, Kevin Shea, Brian Chase, Elliott Sharp, Mick Barr, Marc Edwards, czy Weasel Walter.

CP Unit, w którym Pitsiokos prócz gry na saksofonie altowym oraz urządzeniach elektronicznych odpowiedzialny jest za kompozycje, elementy jazzu i contemporary classical zanurzone są w bezkompromisowej intensywności ekstremalnych form rocka i szorstkiego noise’u, uzyskanych poprzez użycie elektrycznego instrumentarium (Sam Lisabeth – gitara, Henry Fraser – bas elektryczny oraz Jason Nazary – perkusja). Jeszcze przed ukazaniem się fonograficznego debiutu grupy w New York City Jazz Record pisano: „Kompozycje Pitsiokosa są niesamowicie zwarte... to szalona, ożywcza muzyka”. Brzmieniowo grupa oddaje zamiłowanie lidera do elektroniki , czasem zawiera odniesienia do tekstur i tonów elektronicznych kompozycji Stockhausena, Prime Time’u Ornette’a Colemana i muzyki Milesa Davisa z lat 1970-75.

Nikt nie gra na gitarze tak jak Mary Halvorson. Niegdysiejsza uczennica  muzyka-wizjonera Anthony’ego Braxtona zapełniła już niejedną półkę z płytami miłośników jazzowej awangardy, a stale rozrastająca się dyskografia obfituje w albumy nagrane w niezliczonych składach instrumentalnych i personalnych. Przy swej niecodziennej aktywności twórczej Mary Halvorson niezmiennie unika powtarzalności, co sprawia, że na każdy album gitarzystki czeka się z równą ciekawością. Powstały w wyniku stopniowej ewolucji tria Halvorson z basistą Johnem Hébertem i perkusistą Chesem Smithem oktet to, jako najliczniejszy dotychczas autorski zespół artystki, nawet na tym polu przypadek szczególny. Właśnie ta grupa pojawi się na scenie Klubu Żak, by po raz pierwszy w Polsce zaprezentować materiał z płyty „Away With You”.

Charakterystyczne dla wymienianej wśród najbardziej kreatywnych współczesnych gitarzystów jazzowych Mary Halvorson oryginalne podejście do struktur melodycznych, misternie konstruowane harmonie jak i pełne, emocjonalne brzmienie zyskują w oktecie nowy wymiar. Uczestnictwo w zespole muzyków takich jak laureat prestiżowej nagrody im. Theloniusa Monka alcista Jon Irabagon, czy grająca na saksofonie tenorowym wieloletnia uczestniczka nowojorskiej sceny Ingrid Laubrock gwarantują wysoką jakość wykonawczą. Mający na koncie kilkanaście nagranych z Halvorson płyt John Hébert (bas) i Ches Smith (perkusja) gwarantują rytmiczną płynność, a obecność nieczęsto w zespołach jazzowych spotykanych  instrumentów, takich jak puzon czy zwłaszcza pedal steel guitar dają możliwość wprowadzenia nietypowych rozwiązań brzmieniowych.

CO? – Jazz Jantar 2018: CP Unit / Mary Halvorson Octet
KTO? – CP Unit: Chris Pitsiokos, Sam Lisabeth, Henry Fraser, Jason Nazary / Mary Halvorson Octet: Mary Halvorson, Susan Alcorn, Jonathan Finlayson, Jon Irabagon, Ingrid Laubrock, Jacob Garchik, John Hébert, Ches Smith
GDZIE? – Klub Żak, Gdańsk
KIEDY? – 10/11/2018, 20:00

Tagi: