Art of trio: piątek na festiwalu Ad Libitum

Autor: 
Redakcja

Po inauguracji z udziałem m.in. Trevora Wattsa i Veryana Westona a także Jerzego Mazzolla i młodego Wojciecha Błażejczyka a przed wielkim finałem z London Jazz Composers Orchestra festiwal Ad Libitum zaprezentuje 3 bardzo mocne składy triowe. Brytyjską legendę - trio Evan Parker / Barry Guy / Paul Lytton - polskie objawienie zeszłego roku: Elements Macieja Garbowskiego z Piotrem Damasiewiczem i Williamem A. A. Soovikiem (w zastępstwie za Jona Falta) o a także intrygujący międzynarodowy skład India Czajkowska (głos, flet), Tadeusz Sudnik (elektronika) i David Kollar (gitara).

Mistrzowie muzycznej abstrakcji, nieortodoksyjnych technik i alchemicy gry poza ustalonymi konwencjami - pisze o triu Parker/Guy/Lytton Maciej Karłowski.
Subiektywny przegląd dorobku tego składu serwuje nam zaś Andrzej Nowak:

„Trio, egzystujące wspólnie od 30 lat, ma swym dorobku osiem pozycji nagranych w wersji „saute” (a zatem bez gości) i kolejne dziesięć w formule trio plus jeden, a nawet trio plus dwa. Wskazanie tych szczególnie wartych uwagi jest przedsięwzięciem całkowicie karkołomnym, zatem tylko kilka nieśmiałych sugestii bardzo subiektywnego recenzenta. Jeśli kryterium wyboru ma być intensywność i bolesna bezkompromisowość przekazu, połączona z surowym, wręcz ascetycznym brzmieniem – koniecznie The Redwood Session, z Joe McPhee na dokładkę w jednym utworze (CIMP, 1995), jeśli dodatkowo skąpana w koncertowym żarze – niechybnie At The Vortex (EMANEM, 1996), bądź At Les Instants Chavirés (Psi, 1997). Gdy mamy odrobinę czasu do zmarnowania i nieobca nam jest konieczna chwila zadumy – bezwzględnie studyjna przygoda Breaths and Heartbeats (Rastascan 1994), a gdy nasze uszy pragną pławić się w bezmiarze akustyki gaudijskich przestrzeni – rewelacyjnie zarejestrowany koncert z Barcelony Zafiro (Maya, 2006). A ponieważ wiemy, nie tylko z tej opowieści, jak twórcza bywa odrobina pokory, sięgajmy garściami po nagrania w wersji 3+1. W tych właśnie przypadkach dobitnie słychać, jak trzech wybitnych muzyków w spotkaniu z gościem, bez cienia dyskusji, w ciężkim mozole kolektywnej improwizacji, ustępuje mu miejsca i daje się wieść jego wyobraźni - After Appleby z Marilyn Crispell na fortepianie (Leo, 1999), Topos z Agusti Fernandezem także na fortepianie (Maya, 2006), czy Scenes In The House Of The Music z Peterem Evansem na trąbce (Clean Feed, 2009)."

Co usłyszymy w Warszawie? Trudno to przewidzieć, ale szkoda wielka byłoby to przegapić!

O Elements pisaliśmy zaś na Jazzarium tak: W cudowny sposób balansują na granicy swobodnego improwizowania jazzowego i kompozycji. Zostawiają sobie nawzajem ogromną przestrzeń, kto wie czy nie tak dużą, że każdy czuć się może współarchitektem całości, nie ulegając jednocześnie pokusie wysadzenia w powietrze naszkicowanego konturu całości.  Mają także doskonałe narzędzia żeby uczynić muzykę wielką przygodą estetyczną, fascynującą pod względem brzmieniowych niuansów i rytmicznych struktur.

A tak mówi o projekcie sam Maciej Garbowski: “Elements” jest wynikiem wewnętrznej potrzeby muzycznego szaleństwa. Uważam, że kształt tego i kolejnych projektów jest zawsze wynikiem dotychczasowych dokonań i ich dalszego rozwoju na całej szerokości pola moich działań. Wielką zaletą Take Five Europe [wspólnej inicjatywy największych europejskich festiwali jazzowych, którego celem jest wsparcie i integracja najzdolniejszych muzyków jazzowych z Polski, Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii i Norwegii - Maciej Garbowski reprezentował Polskę razem z Maciejem Obarą w pierwszej edycji tego przedsięwzięcia - przyp. red.] jest możliwość poczucia się jak indywiduum, na którym skoncentrowana jest uwaga i chęć wsparcia. Dla mnie to bezcenne doświadczenie i możliwość spersonalizowania bezimiennych jak dotąd znajomości branżowych i kontaktów międzynarodowych; a w promocji polskiej muzyki improwizowanej bardzo tego brakuje. Przełamanie bariery bezimienności było podstawą ukierunkowania moich działań.

India Czajkowska jest absolwentką wydziału filozofii Uniwersytetu Warszawskiego i Szkoły Muzycznej II stopnia w Łodzi. Łączy działalność kompozytorską i koncertową. Tworzy na składy kameralne jak i porusza się w eksperymentalnych przestrzeniach z użyciem elektroniki i sonorystyki, często z użyciem niekonwencjonalnie potraktowanego głosu. Towarzyszył jej będzie reżyser dźwięku, performer, kompozytor, założyciel Studia Dźwięków Niemożliwych - Tadeusz Sudnik. Skład uzupełni słowacki gitarzysta David Kollar. 

CO? Festiwal Ad Libitum dzień 2
KTO? Evan Parker / Paul Lytton / Barry Guy; Maciej Garbowski / Piotr Damasiewicz / W.A.A. Soovik; India Czajkowska / Tadeusz Sudnik / David Kollar
GDZIE? Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski
KIEDY? Piątek, 11 października godzina 19:00
BILETY? 30/20 pln

Tagi: