Osaka Vacuum "Emerging View"

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Klub Lorelei, Warszawa
Data: 
15.09.2011

Osaka Vacuum "Emerging View"

Ray Dickaty - saksofony
Mikołaj Pałosz - wiolonczela
Paweł Szpura - perkusja

Osaka Vacuum to projekt Raya Dickaty i Mikołaja Pałosza w założeniu badający metody 'instant composing' i swobodnej muzyki improwizowanej. Mając za sobą kilka występów w duecie Ray i Mikołaj zaprosili do współpracy Pawła Szpurę i stworzyli trio. Po kilku próbach i koncertach postanowili nagrać materiał w studio Maćka Cieślaka czując, że będzie on odpowiednim realizatorem dla rodzaju muzyki jaką chcą nagrać.

Sesja została zarejestrowana bezpośrednio na taśmy analogowe dające ten rodzaj głębi i ciepła jakiego brakuje we wpółczesnych nagraniach cyfrowych. W zamyśle muzyków było też uchwycenie aury jaka towarzyszy nagraniom z lat 60tych z wytwórni ESP. Rezultaty niech mówią same za siebie, gdy trio odkrywa klimaty rozpięte pomiędzy intensywnością "Way Ahead" a kojącą abstrakcją "Mystery". 

Utwór otwierający płytę słusznie nazwany "Emerging View" jest jak podążanie za odległym horyzontem; rozpoczynając się prostymi zdaniami na bębnach, do których stopniowo dołączają saksofon i wiolonczela rozwija się wraz z wyłaniającym się widokiem aby zakończyć się w burzy barw i głębinach tonalności. 

Wszystkie instrumenty współgrając intuitywnie, a w szczególności połączenie saksofonu i wiolonczeli, które miejscami trudno odróżnić, łączą się w jeden nieustannie podtrzymywane przez zapamiętałą i precyzyjną grę Pawła Szpury. 

Nie jest to płyta z tematami i solistami. Wszelkie przebłyski pojawiających się refrenów są wynikiem zjednoczonej gry wszystkich muzyków, z których każdy ma równe prawa. Takie było założenie przed wejściem do studia gdyż muzycy nie chcieli płyty na wiodący tenor z towarzyszeniem sekcji. Tak było i tak pozostanie demokratycznym wyrazem woli.*

 

Klub Lorelei , godz. 20:00

 

*materiał organizatora