JnO: KUBA STANKIEWICZ QUARTET/ DAREK OLESZKIEWICZ & FRIENDS/ PIOTR BARON QUINTET/ ANOUAR BRAHEM QUARTET

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Centrum Sztuki Impart, Wrocław
Data: 
20.04.2012

48. JAZZ NAD ODRĄ

Centrum Sztuki Impart, godz. 18:00

KUBA STANKIEWICZ QUARTET

Maciej Sikała – saksofony

Kuba Stankiewicz – fortepian

Wojciech Pulcyn – kontrabas

Sebastian Frankiewicz - perkusja

Kuba Stankiewicz od wielu lat zajmuje niepodważalną pozycję wśród najlepszych polskich pianistów jazzowych. Wyróżnia się indywidualnym podejściem do kompozycji, wrażliwością na barwę dźwięku, wyczuciem dynamiki i przestrzeni. Na profesjonalnej scenie debiutował w zespołach Jana„Ptaszyna” Wróblewskiego i Zbigniewa Namysłowskiego (1985-1987), z którym występował m.in. w USA i Meksyku oraz nagrał płyty Open i Song of Innocence. W latach 1987-1990 studiował w Berklee College of Music w Bostonie (dyplom w klasie fortepianu) i podróżował po Stanach Zjednoczonych z Orkiestrą Artie Shawa. Jest laureatem nagrody Oscara Petersona oraz półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych im. Theloniousa Monka w Waszyngtonie. Po powrocie do kraju założył własny zespół. Jego autorski album Northern Song został wybrany płytą roku w ankiecie czytelników magazynu Jazz Forum w roku 1993. W 1994 roku Kuba Stankiewicz otrzymał za osiągnięcia twórcze nagrodę Trzeciego Programu Polskiego Radia - Mateusz ‘94. Wysoko ocenione przez krytykę zostały płyty formacji Traveling Birds Quintet (z Darkiem Oleszkiewiczem, Piotrem Wojtasikiem, Piotrem Baronem bi Cezarym Konradem). Kuba Stankiewicz współpracował m.in. z Artem Farmerem (płyta Art in Wrocław), Scottem Hamiltonem, Harvie Swartzem i Sheilą Jordan. Jest członkiem międzynarodowego zespołu jazzowego “Central European Jazz Connection”. Kuba Stankiewicz prowadzi klasę fortepianu na Kierunku Jazzowym Uniwersytetu Zielonogórskiego. W maju 2009 otrzymał tytuł doktora w dziedzinie sztuki muzycznej, dyscyplinie artystycznej -instrumentalistyka.

DAREK OLESZKIEWICZ & FRIENDS

Chris Potter – saksofon

Bill Cunliffe – fortepian

Joe LaBarbera – perkusja

Darek Oles - kontrabas

Darek\"Oles\" Oleszkiewicz urodził się we Wrocławiu 20 lutego 1963 roku. Początkowo uczył się gry na fortepianie w Państwowej Szkole Muzycznej. Następnie grał na gitarze, gitarze basowej i dopiero w wieku 18 lat odnalazł instrument swojego życia - kontrabas. Jego talent został zauważony przez Jana Ptaszyna Wróblewskiego w Krakowie na festiwalu Jazz Juniors w 1983. Rok później Darek zastał tam nagrodzony w kategorii indywidualnej, zespołowej oraz za kompozycje. Od roku 1984 Darek zaczął występować regularnie na festiwalach, w klubach oraz studiach nagraniowych w Polsce oraz za granicą z zespołami Ptaszyna, Zbigniewa Namysłowskiego, Tomasza Szukalskiego i  Henryka Majewskiego. W roku 1988 Darek otrzymał pełne stypendium od California Institute Of The Arts w USA i rozpoczął studia u mistrza Charlie Hadena. Po ukończeniu studiów został tam również profesorem kontrabasu i wykłada tam już od 20 lat. W latach 1994-2004 Darek był liderem zespołu Los Angeles Jazz Quartet, z którym nagrał cztery płyty i koncertował często w USA i Europie. Kunszt gry Darka Oleszkiewicza sprawia, że jest zapraszany na koncerty i nagrania przez największe gwiazdy jazzu jak: Brad Mehldau, Billy Higgins, Joe Lovano, Charles Lloyd, Pat Metheny, Lee Konitz, Bennie Maupin, Peter Erskine i wielu innych. Darek Oleszkiewicz nagrał ponad 100 płyt winylowych i kompaktowych jako lider, współlider lub sideman. Wiele z tych płyt otrzymało nominacje do NAGRÓ Grammy oraz Fryderyków.

 

Centrum Sztuki Impart, godz. 21:00

PIOTR BARON QUINTET

Piotr Baron – saksofony

Piotr Schmidt – trąbka

Dominik Wania – fortepian

Maciej Adamczak – kontrabas

Przemysław Jarosz - perkusja

Piotr Baron - saksofonista, kompozytor, lider – jest jednym z najciekawszych i najbardziej uduchowionych muzyków polskiej sceny jazzowej. Jego wszechstronność i elastyczność stylistyczna pozwalają mu realizować zarówno autorskie projekty, jak i współpracować z innymi muzykami. Aktywny w polskim jazzie od 35 lat, cieszy się uznaniem fanów i krytyków; stale zajmuje czołowe miejsca w rankingu czytelników magazynu „Jazz Forum”, a jego albumy i koncerty wciąż otrzymują najwyższe oceny w fachowych periodykach. Pisząc o muzyce Piotra Barona, nie sposób pominąć elementu duchowego, który, podobnie jak u Coltrane`a, stanowi jej integralny składnik. Jednak o ile mistycyzm Trane`a oscylował w wokół uniwersalizmu („wierzę we wszystkie religie świata”), o tyle dla Barona bazą jest katolicyzm i jego polska tradycja, sięgająca wczesnego średniowiecza. Nawiązał do niej bezpośrednio na płycie „Bogurodzica” (gdzie wykorzystał motywy muzyczne najstarszej polskiej pieśni religijnej), a później na „Salve Regina” i „Sanctus, Sanctus, Sanctus”; najnowszy album Barona „Kaddish” (2011) jest podsumowaniem wcześniejszych doświadczeń artysty oraz efektem jego medytacji nad tekstami Pisma Świętego. W repertuarze płyty znalazły się nie tylko kompozycje lidera, ale też jego autorska wersja melodii „Pescador de Hombres” Cesareo Garbarina (znanej w Polsce jako „Barka”), która była ulubionym songiem Jana Pawła II.

ANOUAR BRAHEM QUARTET

Anouar Brahem – oud

Klaus Gesing - klarnet basowy, saksofon

Bjorn Meyer – kontrabas

Khaled Yassine - instrumenty perkusyjne

Anouar Brahem to artysta, który przy silnym wpływie swojego arabskiego dziedzictwa pozostaje niezaprzeczalnie nowoczesny, mocno zakotwiczony we współczesności i wybiegający w przyszłość. To także artysta niewzruszony zderzeniem kultur. Zawsze cieszyło go inicjowanie spotkań z muzykami o różnych horyzontach muzycznych: Janem Garbarkiem, Richardem Galliano, Dave’m Hollandem i Johnem Surmanem, lecz także Manu Di Bango, Manu Katchem, Taralagatim, Fareedem Haque, Pierrem Favre ... oraz znajdowanie w każdym takim spotkaniu sposobu na odnowienie swojego brzmienia przy równoczesnym zachowaniu swojej muzycznej tożsamości. Zapytany o źródła inspiracji Brahem mówi o „drzewie, które rosnąc w górę i rozpościerając swoje konary równocześnie coraz głębiej zapuszcza korzenie", co jest oczywiście nawiązaniem do Tunisu, jego ojczystego miasta, miejsca o wielu obliczach, zakorzenionego w kulturze arabsko-muzułmańskiej i czerpiącego z wpływów afrykańskich i śródziemnomorskich, swoistego układu słonecznego, którego ślady można zawsze odnaleźć w pracach artysty. Sam Brahem uważa, że tradycja, która nie potrafi się zmieniać i dostosowywać jest skazana na śmierć. Dlatego bez wahania sam podejmuje wyzwania i otwiera swoją muzykę na nowe formy ekspresji. Powtarzając słowa Wolfganga Sandnera z Frankfurter Allegemeine Magazine „człowiek z Tunezji posunął się dalej, niż wielu muzyków jazzowych tak zajętych poszukiwaniem nowej muzyki".

Bilety 130/ 110/ 90 zł