ART OF IMPROVISATION meeting

Zdjęcie: 
Miejsce: 
Centrum Kultury AGORA, Wrocław
Data: 
25.11.2011

ART OF IMPROVISATION meeting

Centrum Kultury AGORA organizuje jednodniowy meeting z cyklu ART OF IMPROVISATION. Listopadowy AOI jest kontynuacją międzynarodowego projektu, poświęconego sztuce improwizacji, którego pomysłodawcą jest muzyk Dawid Frydryk. Pierwsza edycja miała miejsce w czerwcu  2011 r., z udziałem m.in. mistrzów gatunku - Schlippenbach Trio. Jesienna odsłona AOI to preludium do letniego festiwalu, który oprócz projektów stricte muzycznych mają wypełnić interdyscyplinarne działania oparte o improwizację.

Tym razem w niepowtarzalną podróż do świata improwizowanych dźwięków wprowadzi nas barwny francusko-niemiecko-szwedzki kwartet PEEPING TOM w składzie:

Axel Dörner / trąbka,

Pierre-Antoine Badaroux / saksofon,

Joel Grip / kontrabas,

Antonin Gerbal / perkusja.

Zespół czerpie inspirację z energetycznego bebopu. Ich koncerty to energia w najczystszej postaci. Grają dynamicznie i innowacyjnie. Bawiąc się dźwiękami udowadniają, że jazz jest wciąż żywą kreacją. Swoją muzyką obdarzają ludzi w miejscach, w których ten rodzaj ekspresji jest rzadkością – grali m.in. w zapomnianym kościele w Pirenejach czy też w igloo w północnej Szwecji. Ich świeże, kreatywne oraz spontaniczne podejście do muzyki zaowocowało współpracą z wybitnymi artystami, m.in. Evanem Parkerem, Alanem Silvą, Davidem Stackenäsem oraz Svenem-Ake Johanssonem. Muzycy Peeping Tom, wykorzystując utwory bebopowe rozdzierają jazz do jego szkieletu, ostatecznie uzyskując nową jakość w postaci free bopu.

Projekt Boperation jest ukłonem w stronę twórczości bebopowych pianistów. Dlaczego pianistów? Głównie ze względu na skomplikowane struktury w ich kompozycjach: harmonię, melodię, a także na rolę sekcji rytmicznej. Ideą Peeping Tom jest przywrócenie tych nieco zapomnianych „skarbów” do życia poprzez ich ponowne opracowanie, a co więcej – jak mówią muzycy - wysłanie w abstrakcyjną podróż. Ciekawostką jest to, że w składzie zespołu nie ma pianisty, co już na wstępie wymaga od muzyków poszukiwania nowego obszaru wyobraźni, aby „ubrać” ten rzadki bebop w nową, wyjątkową strukturę. Muzycy Peeping Tom są członkami rozwijającej się francusko-szwedzko-niemieckiej społeczności twórczych artystów zwanej Umlaut - wytwórni, organizatora jak i propagatora żywej muzyki.

 

Antonin Gerbal / perkusja / FR - absolwent Konserwatorium Paryskiego (jazz i muzyka improwizowana). Aktywny perkusista paryskiej sceny twórczej. Zespoły Peeping Tom i R.mutt uczyniły go jednym z najbardziej obiecujących młodych francuskich perkusistów. Jego twórczość muzyczna oraz pogłębiana wiedza filozoficzna uzupełniając się nawzajem tworzą spójną całość. Jeden z sześciu najważniejszych członków stowarzyszenia artystycznego Umlaut.

Pierre-Antoine Badaroux / saksofon altowy / FR - saksofonista, producent działający głównie w Paryżu. Od roku 2006 działa również jako niezależny kompozytor. Założyciel Lunar Caustic Records (2007) oraz (wraz z Sébastienem Beliahem) awangardowego zespołu Ensemble Hodos poświęconego muzyce graficznej. Członek projektów: R.mutt, Megaton oraz Peeping Tom. Współpracował m.in. z: Evanem Parkerem, Stenem Sandellem, Sofią Jernberg oraz Davidem Stackenäsem.

Joel Grip / kontrabas / SE - aktywnie działający kontrabasista oraz producent. Odgrywa ważną rolę na scenie europejskiej muzyki improwizowanej. Poprzez założenie Label Umlaut Records otworzył drogę rozwoju kreatywnych form wyrazu dla zespołów, kolektywów muzycznych, promując je na rynku międzynarodowym. Od 2003 roku - jeden z głównych organizatorów niezależnego festiwalu Hagenfestem w Dala-Floda w Szwecji. Poza koncertami z Peeping Tom, Kege Snö, Eve R. Trio, Je Suis! oraz SNUS, Joel Grip wyraża się także w projektach solowych, duetach oraz w większych składach zrzeszających improwizatorów z Europy, USA i Azji. Artysta angażuje się również w projekty łączące w sobie inne dziedziny sztuki, np. taniec, poezję, film, a także projekty społeczne –  dzięki działalności w organizacji Public Health Music, Joel Grip - uzbrojony w muzykę - wzmacnia rzeczywistość sprawiając, iż bezdomne głosy są słyszalne...

Poza koncertem kwartetu PEEPING TOM, wieczór uświetni występ solowy gwiazdy berlińskiej sceny free improv – Axela Dörnera  – niemieckiego trębacza i kompozytora, wirtuoza i innowatora, znanego ze swoich fenomenalnych występów na żywo. Dörner to wszechstronny muzyk światowego formatu. Jego szerokie spektrum działań muzycznych oscyluje zarówno wokół bebopu, free jazzu, free improv, jak i muzyki elektronicznej, przybierając nawet formę performance. Wykształcił nowatorski, wyjątkowy sposób gry na trąbce. W późnych latach 90., podobnie jak Radu Malfatti, John Butcher oraz Franz Hautzinger, rozwinął odmienny “język” swojego instrumentu, skupiając się na brzmieniu własnego oddechu.  Jest laureatem prestiżowej nagrody jazzowej SWR-Jazzpreis, inicjatorem i członkiem wielu znaczących międzynarodowych projektów muzycznych. Współpracuje z wieloma wybitnymi artystami, m.in.  z Chicago (Ken Vandermark, Fred Lonberg-Holm, Michael Zerang), Tokio (Otomo Yoshihide, Sashiko M, Nakamura Toshimaru) Sidney (Jim Denley), Berlina (Sven-Ake Johansson, Alexander von Schlippenbach).

Centrum Kultury AGORA, godz. 20:00 

Bilety: 15 PLN/20 PLN

Sprzedaż:

sieć TicketPro/EMPIK/Media Markt/Saturn/

Centrum Kultury AGORA