Wenezuelski pianista Edward Simon z nowym nagraniem: Femeninas: Songs of Latin American Women

Autor: 
Redakcja (Materiały prasowe)

Płyta Femeninas, której trzon stanowi trio Simona z Adamem Cruzem na perkusji i Reubenem Rogersem na basie to zestaw pieśni w których w roli głównej obsadzona została  meksykańska wokalistka Magos Herrera, a gościnny udział wzięli także wenezuelski perkusista Luis Quintero oraz brazylijski gitarzysta Romero Lubambo. Na płycie znalazły się utwory zarówno uznanych, jak i wschodzących autorów piosenek, takich jak Violeta Parra (Chile), Marta Valdés (Kuba), Chabuca Granda (Peru), Elizabeth Morris (Chile), Rosa Passos (Brazylia), Georgina Hassan (Argentyna) i Joyce Moreno (Brazylia).

Nagranie zawiera również Latino Soy Simona, trzyczęściowy utwór zamówiony przez Chamber Music America's New Jazz Works, którego premiera odbyła się w The Bowes Center w San Francisco w Kalifornii w marcu 2022 roku.

Począwszy od swojego pierwszego albumu trio w 1994 roku, Simon, wykonawca, kompozytor i aranżer, z powodzeniem budował swoją karierę wokół odrębnego repertuaru oryginalnych kompozycji i pomysłowych, inspirowanych jazzem aranżacji instrumentalnych utworów z Great Latin American Songbook.

Femeninas jest dla niego "kontynuacją" Latin American Songbook, albumu tria z 2016 roku. "Ideą tamtego albumu było wzięcie piosenek z różnych części Ameryki Łacińskiej, zaaranżowanie ich na trio fortepianowe i poddanie ich jazzowej obróbce" - wyjaśnia. Koncepcja jest podobna, a moje cele są takie same: przedstawić tę muzykę w nowym świetle, z nowej perspektywy, dla amerykańskiej publiczności, a kiedy mówię Ameryka, mam na myśli wszystkie Ameryki. Ale tutaj chodzi o to, że wszystkie kompozycje zostały napisane przez kobiety".

Projekt ten jest wynikiem tygodniowego pobytu Simon i Herrery w Konserwatorium Muzycznym w San Francisco, finansowanego z grantu South Arts Jazz Road Creative Residencies.

Ale to, co dało impuls, głos i partnera dla Femeninas, to współpraca z Herrerą w 2017 roku nad hołdem dla zmarłej argentyńskiej piosenkarki Mercedes Sosa, kultowego głosu w latynoamerykańskiej muzyce ludowej. "Po tym koncercie zainspirowało mnie, by zrobić coś więcej ze śpiewanymi piosenkami i pracować więcej z Magos", mówi Simon. "Pomyślałem więc, aby zaprosić ją jako gościa specjalnego z moim trio i dołączyć perkusistę, aby nadać projektowi kierunek skoncentrowany na piosenkach".

Z kolei dla Herrery, Simon był "odkryciem". "Badałam możliwości wykorzystania mojego głosu w różnych kontekstach, zagłębiając się w muzykę kameralną i utwory orkiestrowe" - mówi Herrera. "Odkrycie pianisty jazzowego o takiej elegancji i kunszcie działania w sferze wokalnej, zwłaszcza w tym repertuarze, było objawieniem. Pięknie było go słyszeć i śpiewać z nim". Kiedy Simon zadzwonił, Herrera nie wahała się ani chwili.

"Kiedy powiedział mi o swoim pomysle od razu się zgodziłam, także z uwagi na pastowane stanowisko rzeczniczki ONZ ds. kobiet i kobieta w jazzie. To album Edwarda, ale chciał, żebym była częścią budowania narracji na głębokim poziomie. Zasugerowałam więc długą listę piosenek i kompozytorek, a potem poszliśmy dalej".

Program płyty obejmuje klasyki, takie jak "Gracias a la Vida" i "La Flor de la Canela", ale także ukryte klejnoty, takie jak "Tierra Movida" Georginy Hassan czy "Dunas" Rosy Passos.Herrera, która w Femeninas śpiewa po hiszpańsku, angielsku i portugalsku, napisała również tekst do jednej z oryginalnych kompozycji Simona w Latino Soy.

Femeninas: Songs of Latin American Women, ukaał się 31 maja 2023 roku za pośrednictwem ArtistShare.

 

Tagi: