Robert Dick: seminarium i otwarte warszataty w Uniwerystecie Muzycznym Fryderyka Chopina

Autor: 
Redakcja

Oczywiście, że prof. Roberta DIcka będzie można usłyszeć podczas festiwalu Ad Litibum. Program jest bez wątpienia czytelnikom Jazzarium znany, ale zanim stanie on na scenie Studia im WItolda Lutosławskiego w duecie z Thomasem Bucknerem w sobotni wieczór, będzie można wziąć udziała w otwartyych warsztatach, na które zaprasza Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina. Tematem warsztatów i seminarium jest taki "Autorskie podręczniki Roberta Dick’a do nauki awangardowych technik gry na flecie w aspekcie artystycznym i praktyczno-wykonawczym" i choć może to zabrzmieć groźnie, tak naprawdę nadarzy się niepowtarzalna okazja posłuchania jednego z największych wirtuozów gry na fletach oraz ogromnie cenionego nauczyciela. Seminarium odbywać się będzie w czwartek 10 października od godziny 17-21 oraz w piątek 11 października 9.00 - 12.30 i 14.00-17.00 we foyer sali koncertowej i A kim jest Robert Dick? oto kilka słów na jego temat.

Amerykański wirtuoz fletu, zamieszkały w Nowym Jorku, od ponad trzech dekad z równym intensywnością pochłonięty muzyką klasyczną, jazzową, improwizacją jako metodą twórczą, jak również dzielnością edukacyjną. Uznawany za jednego z tych twórców, którzy na nowo zdefiniowali brzmieniowe możliwości fletu jako instrumentu solowego.

Gra na wszystkich rodzajach fletów poprzecznych od piccolo po kontrabasowy i jest współkonstruktorem fletu zwanego Glissando Headjoint. Regularnie występuje z pianistą Urselem Schlichtem, z wokalnym mistrzem improwizacji, Thomasem Bucknerem. Studiował kompozycję i muzykę elektroniczną u Roberta Morrisa i Bulanta Arela. W obydwu specjalnościach zdobył tytuł naukowy na uniwersytecie w Yale. Gry na flecie uczył się pod okiem Henry’ego Zlotnika, Jamesa Pappoutsakisa, Juliusa Bakera i Thomasa Nyfengera.

Jako pedagog ma na swoim koncie zarówno organizowane na całym świecie klasy mistrzowskie, jak również ważne publikacje DVD oraz książkowe z dziedziny teorii i praktyki wykonawczej w tym „The Other Flute”, „Tone Development through Extended Techniques and Circular Breathing for the Flutist” oraz dwa woluminy etiud „Flying Lessons”. Gra na specjalnie skonstruowanym dla niego flecie firmy Bickford Brannen.