Reedycja pieśni wielkopostnych w aranżacjach Ryszarda Wojciula

Autor: 
Redakcja

16 marca nakładem Agencji Artystycznej MTJ ukazała się reedycja płyty „O duszo wszelka” wydanej w roku 2007, zawierającej autorskie wersje tradycyjnych polskich pieśni wielkopostnych przygotowane przez kompozytora, aranżera i multiinstrumentalistę Ryszarda Wojciula.

 „O duszo wszelka” to wyprawa współczesnego człowieka do głębokiego średniowiecza. Płyta to niezwykle oryginalna, pokazująca, że mamy w polskiej tradycji coś, o czym trochę zapomnieliśmy, a co może brzmieć świeżo i nowocześnie. Płyta łączy w sobie wiele stylów muzycznych – rock, jazz, pop, world music - w spójną poruszającą duszę całość.

„Wolnej od komercyjnego kontekstu ekipie realizującej płytę "O duszo wszelka" udała się rzecz niezwykła - stworzyła dzieło nowoczesne, ale mocno osadzone w tradycji. Pozbawione nachalnego skrzywienia marketingowego, ale przystępne. Wymagające skupienia i ambitne, ale przyjazne także dla nieco mniej wyrobionego słuchacza.
Znamy te utwory. W nowych aranżacjach Ryszarda Wojciula czasem zaskakują, ale to przecież wciąż pieśni, które można usłyszeć na nabożeństwach wielkopostnych. Tutaj nabierają jednak nowego wymiaru i szczególnego oddechu. Wciąż przesycone są sakralnym klimatem, ale nabiera on uniwersalnego, związanego już nie tylko z Wielkim Postem wymiaru. Zarazem stają się jakby trochę bliższe temu paradygmatowi, jakim operuje współczesna, przecież mocno zdesakralizowana kultura. Przemawiają nowoczesnym, niekojarzącym się z klimatem kościelnego nabożeństwa językiem.
Duża w tym zasługa intrygujących interpretacji Katarzyny Groniec, Iwony Loranc, Mariusza Lubomskiego i kwartetu Il Canto Minore. A także aranżacji. Niby oszczędnych, zachowujących gdzieś pierwotną surowość kompozycji, a jednocześnie nieortodoksyjnych, wplatających w nie elementy bliskowschodniej muzyki etnicznej ("Ludu mój ludu"), muzyki dawnej ("Krzyżu święty", "Ogrodzie oliwny") czy jak najbardziej współczesnego elektronicznego ambientu czy nawet trip hopu ("Przystąpcie bliżej"). Posłuchajmy, jak wspaniale rozwijają się "W krzyżu cierpienie" czy "O duszo wszelka". Trudno im nie ulec, bo to bardzo mistyczne i - co tu dużo mówić - piękne wersje.”

                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Robert Sankowski

W nagraniu płyty udział wzięli następujący artyści:

Śpiewają:

Katarzyna Groniec 

Iwona Loranc         

Mariusz Lubomski  

Kwartet wokalny Il Canto Minore w składzie:

Wanda Laddy - sopran

Marta Lawrence – alt

Sławomir Łobaczewski - tenor

Michał Straszewski - Bas

Grają

Ryszard Wojciul – syntezatory, samplery, fortepian, saksofon, EWI,

Wojciech Pulcyn – kontrabas

Jarosław Kisiński – gitara

Paweł Iwaszkiewicz – bombardy, flety

Wanda Laddy – hrotta

Paweł Muzyka – viola da gamba, Fidel

Jakub Gawlik – akordeon