POLIN Muzik - Krakauer, Trzaska, Bałdych, Dworak na koncertach w Muzeum POLIN

Autor: 
Redakcja

Na tę chwilę czekaliśmy przez wiele lat: 28 października otwieramy wystawę stałą prezentująca 1000 lat historii Żydów polskich. Z tej okazji odbędzie się wyjątkowe widowisko plenerowe i nocne zwiedzanie Wystawy Stałej Muzeum Historii Żydów Polskich. 29 i 30 października w Muzeum POLIN trwać będą dni otwarte, któych jedną z atrakcji będą wieczorne bezpłatne koncerty Davida Krakauera, Irchy - kwartetu klarnetowego Mikołaja Trzaski, New Traditon Adama Bałdycha i Yarona Hermana, Ceratitis Capatita Pawła Szamburskiego, oraz Klezzmates, z Bartoszem Dworakiem w składzie. 

Koncerty w ramach Dni Otwartych Muzeum Historii Żydów Polskich Polin to wstęp do tego, co na naszej scenie muzycznej będzie działo się już niedługo - mówi Kajetan Prochyra, kurator sceny muzycznej w Muzeum POLIN - Pod hasłem POLIN Muzik kryć mają się warsztaty, spotkania z artystami, rezydencje, projekty specjalne, płyty i wyjątkowe koncerty.

Plan koncertów w ramach dni otwartych Muzeum POLIN

28 października, godz. 22.00 – Balagan Meschugge Party Warsaw
29 października, godz. 20.00 – Ircha – kwartet klarnetowy Mikołaja Trzaski
29 października, godz. 22.00 – David Krakauer’s Ancestral Groove
30 października, godz. 20.00 – New Tradition: Adam Bałdych / Yaron Herman
30 października, godz. 22.30 – Paweł Szamburski – Ceratitis Capatita (koncert w Galerii Las)
30 października, godz. 23.00 – Klezzmates

Bezpłatne wejściówki na koncerty można rezerwować pod tym linkiem polin.pl/pl/rezerwacja (następnie kliknąć Kup Bilety --> Koncerty).

Balagan Meschugge Party Warsaw
Aviv Netter jest pomysłodawcą i organizatorem Meschugge Party – cyklicznych imprez tanecznych, które z powodzeniem odbywają się w klubach Berlina i Wiednia. Charakter imprezy opiera się na tanecznej muzyce jidysz, Izraela i Mizrachi Pop oraz dobrej wspólnej zabawie.

Ircha – kwartet klarnetowy Mikołaja Trzaski
Koncert Irchy to coś więcej niż spotkanie z czterema najważniejszymi dziś klarnecistami na polskiej scenie improwizowanej. Mikołaj Trzaska, Michał Górczyński, Paweł Szamburski i Wacław Zimpel grają bez dodatkowych mikrofonów – za każdym razem wchodząc w dialog z przestrzenią, w której występują i z ludźmi, którzy przyszli ich posłuchać. Ich muzyczna improwizacja, u swych korzeni czerpiąca z tradycji muzyki chasydzkiej, wyraża się zarówno dźwiękach nowoczesnego jazzu jak i w przestrzeni, którą tworzą, przyjmując kolejne role: solisty, uczestnika dialogu, chóru.
Każdy z członków zespołu to muzyczna osobowość. Mikołaj Trzaska jest współtwórcą słynnej grupy Miłość – pod koniec września jego muzyka do filmu Wojtka Smarzowskiego nagrodzona została na Festiwalu Filmowym w Gdyni. Michał Górczyński wydał w tym roku autorską płytę „Preparing to dance” inspirowaną współczesną poezją jidysz Ahrona Yeremiahu Tauba. Paweł Szamburski to współtwórca najważniejszej niezależnej oficyny wydawniczej Lado ABC – w ramach Dni Otwartych usłyszymy także jego nowy projekt solowy – Ceratitis Capatita (30.10) – będący interpretacją muzycznych kultur religii basenu Morza Śródziemnego. Wacław Zimpel uważany jest za jednego z najciekawszych dziś klarnecistów w Europie – w swoich przedsięwzięciach artystycznych mierzy się z amerykańskim freejazzem, europejską kameralistyką a nawet indyjską muzyką karnatycką

David Krakauer’s Ancestral Groove
Jeśli chcielibyśmy znaleźć jedną osobę, która symbolizuje odrodzenie muzyki żydowskiej na świecie, byłby to bez wątpienia klarnecista David Krakauer.  Współzałożyciel słynnego The Klezmatics, tworzy zarówno muzykę rozrywkową, porywającą tłumy m.in. na Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, jak i wysublimowaną muzykę współczesną, współpracując m.in. z legendarnym Kronos Quartet. Krakauer występował w najbardziej prestiżowych salach i festiwalach świata: Carnegie Hall, Bibliotece Kongresu, na BBC Proms, Womex czy festiwalu w Marciac. Dorobek klarnecisty dobrze podsumował dramaturg, zdobywca nagrody Pulitzera za sztukę „Anioły w Ameryce” Tony Kushner: Muzyka Krakauera pozwoliła mi na nowo odkryć kulturę Yiddish.
Na koncercie w ramach Dni Otwartych zaprezentuje swój najnowszy projekt – elektryczny Ancestral Groove, z którym w tym nagrał album pt.  Checkpoint.

Adam Bałdych / Yaron Herman – The New Tradition
Jazz jest muzyką wolności, ale także tradycji i kontynuacji. Adam Bałdych i Yaron Herman są zbyt młodzi by móc bezpośrednio wesprzeć się na ramionach największych jazzowych gigantów. Swój muzyczny język budują w czasach, w których coraz trudniej jest odpowiedzieć na pytanie: „co to jest jazz?”. Każdy z nich musiał stworzyć sobie nową tradycję. Szczęśliwie mogli zrobić to razem. Polski skrzypek i żyjący we Francji izraelski pianista wydali w tym roku w prestiżowej niemieckiej oficynie ACT Music album pt. „The New Tradition”. Muzyczna improwizacja łączy się tu z muzyką Tomasa Tallisa, Fryderyka Chopina, Krzysztofa Komedy czy Zbigniewa Seiferta. Możemy mieć nadzieję, że na koncert w Muzeum POLIN panowie przygotują coś specjalnego. 
Adam Bałdych jest jednym z najciekawszych skrzypków na europejskiej scenie jazzowej. Na swym koncie ma m.in. prestiżową nagrodę ECHO – przyznawaną przez niemiecki przemysł fonograficzny – przepustkę do największych koncertowych sal i festiwali Europy.
Pianista Yaron Herman łączy w swojej muzyce inspiracje muzyką klasyczną Scriabina i Ravela, jazzową – spod znaku Paula Bleya i Keitha Jarretta – z popem w wydaniu Björk czy Stinga.

Paweł Szamburski – Ceratitis Capatita
Niezwykły projekt zabrzmi w niezwykłej przestrzeni. Paweł Szamburski – improwizator, twórca muzyki do spektakli teatralnych, autor nowych ścieżek dźwiękowych do filmów Polańskiego czy animacji Stefana i Franciszki Themersonów, współtwórca i animator warszawskiej sceny niezależnej spod znaku LADO ABC, postanowił z pomocą klarnetu wejść w dialog z tradycją muzyczną pięciu religii basenu Morza Śródziemnego – chrześcijaństwa, prawosławia, islamu, judaizmu, sufizmu i bahaizmu. Projekt ten, pod nazwą Ceratits Capatita zabrzmi na koniec Dni Otwartych w Galerii Las, a muzyka roznosić się będzie po całym budynku Muzeum Polin.

Klezzmates
Muzyka, także muzyka żydowska, żyje tylko wtedy, gdy pozostaje w dialogu z tym co najciekawsze we współczesnym świecie dźwięków. Udowadnia to krakowski zespół Klezzmates – na czele z Bartoszem Dworakiem – skrzypkiem, który w ostatnich kilkunastu miesiącach wygrywa wszystkie konkursy, w których postanawia wziąć udział, na czele z I Międzynarodowym Jazzowym Konkursem Skrzypcowym im. Zbigniewa Seiferta czy konkursem w ramach Lotos Jazz Festival – Bielska Zadymka Jazzowa.
Zespół zaprezentuje materiał ze swojej najnowszej płyty „The Teeter”

 

Tagi: