PIOTR ORZECHOWSKI ‘PIANOHOOLIGAN’ 24 PRELUDES & IMPROVISATIONS w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie

Autor: 
Redakcja
Autor zdjęcia: 
mat. promocyjne

Wczoraj w gdańskim Żaku, dzisiaj w studiu im. WItolda Lutosłwskiego w Warszawie - Piotr Orzechowski zagra muzykę ze swojej najnowszej płyty 24 Preludes & Improvisations". Album ukaże się na początku 2017 roku zarejestrowany został  właśnie w radiowym studiu w lipcu br. 

„24 Preludes & Improvisations” to trzeci projekt solowy pianisty i kompozytora Piotra Orzechowskiego, który po rewolucyjnym krążku pt. „Experiment: Penderecki” (Decca/Universal, 2012), będącym próbą znalezienia rdzenia stylu tego wybitnego polskiego kompozytora, a także drugim, ponadgatunkowym, eksplorującym muzykę ludową albumie pt. „15 Studies For The Oberek” (Decca/Universal, 2014), powraca z nową propozycją wielowymiarowego dzieła, na które składa się cykl 24 preludiów i odpowiadających im improwizacji. Swoją formą nawiązując do preludiów i fug ze zbioru „Das Wohltemperierte Klavier” Jana Sebastiana Bacha, Orzechowski omawia najważniejsze dla muzyki pojęcia jak konstrukcja, reguła czy kreacja, definiując je na nowo poprzez własną koncepcję improwizacji. Proces ten objawia się w kontrastowym zestawieniu dźwiękowych brył i wolnych improwizacji – utworów skomponowanych i tych stworzonych spontanicznie.

24 Preludia to więc muzyczne miniatury, którym odpowiadają 24 Improwizacje ułożone chromatycznie w 12 tonacjach koła kwintowego w trybach dur i moll. Nawiązanie do dzieła J.S. Bacha jest tu niczym innym jak ukłonem Piotra Orzechowskiego w stronę tradycji i muzycznych zasad, z których, zdaniem artysty, nie powinniśmy rezygnować, a wykorzystywać w konwencji muzyki nowej jako jedno z narzędzi.

Materiał ten jest swoistym wykłademoddziela improwizację od konstrukcji na 24 przykładach, traktując formę preludium jako miniaturę ukazującą fenomen, a improwizację jako przykład zastosowania fenomenu w praktyce. Podział ten zostaje dokonany w celach niemalże dydaktycznych dla zaawansowanych muzyków jazzowych i w celu pokazania nowego systemu myślenia o muzyce.

 

 

Tagi: