Jazztopad 2012 - Nie tylko Ornette Coleman - kolejne gwiazdy wrocławskiego festiwalu ogłoszone!

Autor: 
Redakcja

9. edycja festiwalu Jazztopad 2012 trwać będzie od 3 do 25 listopada. W programie festiwalu weekend koreański, koncerty w domach prywatnych, dzień odkryć europejskiego jazzu, warsztaty i oczywiście koncerty gwiazd. Jack DeJohnette, Bill Frisell i najbardziej oczekiwany Ornette Coleman na jedynym koncercie w Europie!

Weekend Koreański

10 i 11 listopada - koncerty w domach prywatnych

Po sukcesie zeszłorocznej oryginalnej inicjatywy organizowania koncertów w kameralnych przestrzeniach mieszkań prywatnych, w tym roku będzie ona kontynuowana. W głównej roli wystąpią koncertujący na festiwalu muzycy koreańscy. Czekamy na zgłoszenia mieszkańców z centrum Wrocławia, którzy chcieliby zaprosić do swoich domów muzyków i fanów jazzu na jedyne w swoim rodzaju wydarzenia muzyczne.

10 listopada, godz. 18.00, Sala Filharmonii Wrocławskiej

Geomungo Factory

Yoo Mi-Young - geomungo

Lee Jeong-Seok - geomungo

Jeong Ein-Ryoung - geomungo

Kim Sun-A - gayageum

Czterech młodych muzyków spotkało się w 2007 roku i postawiło sobie za cel pokazanie słuchaczom na całym świecie fascynujących dźwięków tradycyjnego koreańskiego instrumentu geomungo. Jest to swego rodzaju cytra, której powstanie datuje się na IV wiek. Dla realizacji swoich artystycznych wizji, muzycy powołali do życia nowe typy tego instrumentu, tj. elektryczne geomungo, wiolonczelę geomungo, mini geomungo (przypominające gitarę) czy ksylofon geomungo. Stworzyli tym samym, jak wskazuje nazwa zespołu, swoistą fabrykę współczesnego geomungo. „Produkują” w niej też dzisiejszy wymiar muzyki koreańskiej, sztukę za wszech miar ciekawą, bo nie ograniczającą się do określonych stylów czy konwencji. Zespół pokazuje niezwykle kreatywną, wręcz eksperymentalną muzykę o różnorodnej ekspresji pochodzącej z wielu tradycji – tych wschodnich i zachodnich. Medytacyjną i duchową istotę koreańskiej kultury muzycznej łączy z wpływami otaczającej go współcześnie muzyki. Innowacyjność działań artystycznych Geomungo Factory sprawia, że zespół stanowi jeden z najciekawszych głosów awangardy i rodzimej tradycji koreańskiej sceny muzycznej.

Miyeon & Park

Miyeon - fortepian

Park Je Chun - instrumenty perkusyjne

Muzycy duetu opierają swoją sztukę na rodzimej tradycji muzycznej. Dźwięki muzyki koreańskiej łączą z jazzem i zachodnią artystyczną muzyką współczesną. Niewątpliwie pozostają pod wpływem free jazzu, można stwierdzić, że na rodzimej scenie muzycznej są pionierami free improvisation. Zarówno Miyeon, która gra na fortepianie, jak i perkusista Park, odebrali akademickie wykształcenie muzyczne na kierunkach muzyka współczesna oraz kompozycja. Poświęcili się również studiowaniu kultury muzycznej swojego kraju, w szczególności muzyki szamańskiej, Pansori i Samulnori. Łącząc wspomniane światy muzyczne ze współczesnym jazzem, tworzą jedyny w swoim rodzaju styl. Swoją nowatorską muzykę przedstawiają nie tylko na rodzimej scenie - koncertują z powodzeniem na całym świecie. Duet nagrodzony został wieloma krajowymi nagrodami – na Korean Music Awards: za najlepszy album crossover i najlepszy album z muzyką instrumentalną, a w plebiscycie magazynu „Jazz People” nagrania zespołu znalazły się w top 10 jazzu koreańskiego XXI wieku.

11 listopada, godz. 18.00, Sala Filharmonii Wrocławskiej

Heo Yoon-Jeong, Aram Lee i Bracia Oleś: PREMIERA na zamówienie festiwalu

Heo Yoon-Jeong - geomungo

Aram Lee - daegum

Marcin Oleś - kontrabas

Bartłomiej Oleś - perkusja

Muzycy uprawiający muzykę zakorzenioną w tradycyjnej muzyce koreańskiej - Aram Lee i Heo Yoon-Jeong, tworzą wspólnie z czołowymi polskimi jazzmanami – braćmi Oleś, jedyne w swoim rodzaju dzieło. Najlepsza sekcja rytmczna w Polsce - „rytmiczny dream team” („JazzZeitung”), Marcin i Bartłomej Oleś nazywani są „największym skarbem polskiego jazzu XXI wieku” („Dziennik”). Zarówno ten pierwszy - kontrabasista, jak i drugi, który gra na perkusji, obok jazzu studiował również w „klasycznych” klasach Akademii Muzycznych. Bracia skłaniają się do stwierdzenia, że raz bliżej im było do jazzu, raz do muzyki kameralnej, czy współczesnej, ale zawsze najbliżej do tej improwizowanej. Poza występowaniem w kameralnych składach, często dzielą scenę z gwiazdami światowego jazzu, tj. Kenny Werner, David Murray, Erik Friedlander, Ken Vandermark, Chris Speed czy William Parker. Ponadto poświęcają się komponowaniu – również na potrzeby filmu i teatru, czy też tworzą autorskie projekty muzyczne.

Na festiwalu Jazztopad  usłyszymy niewątpliwie jedyną w swoim rodzaju kooperację twórców nadzwyczaj kreatywnych - bracia Oleś, wspólnie z Heo Yoon-Jeong i Aramem Lee (oboje są członkami wybitnej grupy Tori Ensemble), zaprezentują sztukę muzyczną, która zrodziła się przez wzajemne inspirowanie się swoją działalnością artystyczną. Muzycy z dalekiego wschodu grają na tradycyjnych koreańskich instrumentach, które powstały aż kilkanaście wieków temu - geomungo jest rodzajem cytry, a daegum rodzajem fletu poprzecznego. Jest to niewątpliwie wyjątkowy projekt, ponieważ przełamuje granice między odległymi kulturami i językami muzycznymi.

Muzycy z Korei Płd. poprowadzą warsztaty tradycyjnej muzyki koreańskiej. Odbędzie się również panel dyskusyjny, na który zapraszamy wszystkich zainteresowanych jazzem i tradycyjną muzyką Korei.

17 listopada, 19:00 Kino Helios Nowe Horyzonty

Bill Frisell: „The Great Flood”

(Projekcja filmu Billa Morrisona z muzyką na żywo)

Ron Miles – kornet

Tony Scherr – kontrabas

Kenny Wollesen – perkusja

Bill Frisell – gitara elektryczna

Bill Frisell jest jednym z najbardziej wpływowych i odkrywczych gitarzystów swojego pokolenia, laureatem Nagrody Grammy. Jego sztuka cechuje się liryczną naturą spotęgowaną eksperymentami z elektroniką czy poruszaniem się pomiędzy utartymi gatunkami muzycznymi. Do swojej twórczości inkorporuje ducha całej amerykańskiej muzyki - od Theloniousa Monka, przez Aarona Coplanda, Boba Dylana, po Charlesa Ivesa. Ten jedyny w swoim rodzaju muzyk, grający zarówno na gitarze elektrycznej, jak i akustycznej, również z sukcesem komponuje. Jego muzykę można usłyszeć w kilkunastu filmach – dźwiękowych, np. Wima Wendersa, Gusa Van Santa, tworzy także akompaniament dla filmów niemych, np. Bustera Keatona. We Wrocławiu będziemy mogli zobaczyć film przygotowany przez Billa Morrisona „The Great Flood”, do którego Frisell skomponował muzykę. Wykona ją ze swoim zespołem na żywo z projekcją. Obraz przedstawia „Wielką powódź”, która nawiedziła deltę Missisipi w 1927 roku i wywołała falę tzw. wielkiej emigracji. Spowodowała ona przesiedlenia ludności afro-amerykańskiej na północ Stanów Zjednoczonych. Głównymi bohaterami filmu są muzycy bluesowi, którzy opuszczają ogarnięty kataklizmem teren i wyruszają w daleką podróż - podróż, która zmieni na zawsze nie tylko społeczeństwo oraz kulturę amerykańską, ale również muzykę.   

Bill Morrison w swoich filmach wykorzystuje głównie technikę fund footage. Jego pełnometrażowy projekt Decasia (2002) to jedno z najważniejszych dzieł eksperymentalnych XXI wieku. Współpracował z takimi twórcami jak Dave Douglass, Michael Gordon czy Jóhann Jóhannsson. Jego prace pokazywane są na festiwalach, w galeriach, salach koncertowych i znajdują się w kolekcjach muzeów.

17 listopada, warsztaty mistrzowskie na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu

Prowadzący: Jack DeJohnette

18 listopada, godz. 18.00, Sala Filharmonii Wrocławskiej

Jack DeJohnette Group

Don Byron – klarnet, saksofony

Marvin Sewell – gitara elektryczna

George Colligan – fortepian

Jerome Harris – gitara basowa

Jack DeJohnette – perkusja

Wielka legenda jazzu, najwspanialszy perkusista wszech czasów – tak należy określić Jacka DeJohnette, muzyka, którego niesamowite zdolności wytyczały nowe ścieżki współczesnego jazzu. Występował on w najbardziej kultowych grupach gigantów jazzu - Milesa Davisa, John Coltrane'a, Ornette'a Colemana, Herbie'ego Hancocka czy Kitha Jarreta. Styl grania DeJohnette uważany jest za unikalny. Podkreśla się jego niesamowite zdolności wyrazowe, genialną, wirtuozerską technikę oraz innowacyjne wprowadzanie do jazzu elektroniki. DeJohnette doceniany jest nie tylko jako sideman, ale też jako wspaniały lider i kompozytor, którego twórczość jest ciągle tak świeża i różnorodna, jak jego muzyczne wczoraj. Kariera tego Mistrza perkusji, trwająca już od ponad pół wieku, przyniosła mu niezliczoną ilość nagranych płyt oraz przyznanych nagród – tj. Jazz Masters Award, Jazz Legends Award czy kilkanaście wyróżnień magazynu „Downbeat”. W tym roku muzyk obchodzi swoje 70. urodziny. Świętuje je koncertując ze wspaniałymi muzykami: wyśmienitym indywiduum -  klarnecistą i saksofonistą Donem Byronem, gitarzystą Marvinem Sewellem, pianistą George'e Colliganem oraz grającym na gitarze basowej Jerome'm Harrisem.

24 listopada, godz. 19.00 - Dzień odkryć europejskiego jazzu

Take Five: Europe

Take Five: Europe jest programem dla utalentowanych muzyków, kompozytorów, dyrygentów i wokalistów jazzowych młodego pokolenia, którzy na progu międzynarodowej kariery pragną rozwijać swoją wiedzę oraz umiejętności. Program umożliwia „zrobienie sobie przerwy” w codziennej pracy, dzięki czemu artyści zyskują czas na poszerzenie kontaktów zawodowych oraz zgłębienie wiedzy o rynku muzycznym Europy. Z każdego kraju poszczególnych instytucji i festiwali zrzeszonych w Take Five (Jazztopad jest jednym z takich festiwali) co roku wybierani są dwaj rokujący na przyszłość artyści. W pierwszej edycji z polskich jazzmanów wybrano Macieja Obarę (saksofon) i Macieja Garbowskiego (kontrabas) – będziemy mogli usłyszeć ich, jak też innych uczestników programu, na tegorocznym Jazztopadzie. W drugiej zaś edycji Take Five: Europe, która odbywać się będzie w 2013 roku, wezmą udział pianista Marcin Masecki oraz kompozytor i trębacz Piotr Damasiewicz. Muzycy biorący udział w tym wspieranym przez Unię Europejską programie, grają też na innych czołowych europejskich festiwalach: Jazz sous les Pommiers, North Sea Jazz Festival, Molde Jazz Festival, London Jazz Festival i Banlieues Bleues. www.takefiveeurope.com

JazzPlaysEurope: Laboratory 4

JazzPlaysEurope jest również programem, który ma na swoim celu edukację i rozwój artystyczny muzyków jazzowych. Skierowany jest do jazzmanów początkujących na scenie. Inicjatywa stwarza międzynarodową sieć i forum wymiany młodych twórców jazzu. Platforma JazzPlaysEurope powstała w roku 2007 i zrzesza wiele organizacji oraz festiwali europejskich, w tym Jazztopad. Na fali sukcesów poprzednich edycji, w tym roku usłyszymy 4. odsłonę JazzPlaysEurope: Laboratory. Z każdego kraju (Polska, Niemcy, Belgia, Holandia, Słowacja, Francja i Luksemburg), do uczestnictwa w programie wybierany jest jeden przedstawiciel. W tym roku Polskę reprezentować będzie klarnecista, student Akademii Muzycznej we Wrocławiu Mateusz Rybicki. Zasadą jest, że młodzi muzycy spotykają się na kilka dni i tworzą w tym czasie program o wspólnej wizji artystycznej, z którym wyruszają w trasę po różnych europejskich miastach. www.jazzplayseurope.eu

25 listopada, godz. 19.00, Audytorium Regionalnego Centrum Turystyki Biznesowej

Ornette Coleman – jedyny jego koncert w Europie

Al MacDowell – gitara basowa

Tony Falanga – kontrabas

Denardo Coleman – perkusja

Ornette Coleman – saksofony, skrzypce, trąbka

Ornette Coleman – gigant jazzu, jest jedną najbardziej wpływowych i kontrowersyjnych figur sztuki muzycznej XXI wieku. Minęło już ponad 50 lat odkąd wstrząsnął on światem jazzu, wprowadzając na jego drogi free jazz. To on ukuł ten termin - swoim albumem z 1960 roku - Free Jazz: A Collective Improvisation. Od tej pory jazzu słuchamy w zupełnie inny sposób. Artysta rozpoczął do dziś niekończącą się debatę dotyczącą granic muzyczności i natury muzycznej wolności. Dzieła tego niepokornego Mistrza, niegdyś przełomowe - przez wielu uważane za nie do przyjęcia - dziś stanowią jazzowy kanon. Tacy wielcy tamtych czasów, jak Miles Davis czy Charles Mingus drwili z niego, nazywali jego sztukę anty-muzyką. Inni postrzegli go jako muzycznego geniusza, jak określił tego saksofonistę - ale i skrzypka i trębacza - kompozytor Leonard Bernstein. Jedyna w swoim rodzaju twórczość Colemana, opiera się na jego teorii harmolodii. Głównym jej założeniem jest dominacja emocji i wolnej ekspresji nad stroną formalną utworów. Muzyk utytułowany jest niezliczoną ilością nagród. W 2007 roku odebrał Nagrodę Pulitzera. Coleman jest drugim jazzmanem w historii, który został nią wyróżniony i pierwszym muzykiem, który otrzymał ją za płytę (Sound Grammar). W kwartecie Mistrza usłyszymy jego syna -  Denardo Colemana (perkusja), a także takich wybitnych muzyków, jak Tony Falanga (kontrabas) i Al MacDowell (gitara basowa). Coleman koncertuje stosunkowo rzadko, występ na Jazztopadzie będzie jego jedynym w Europie.