Drugi dzień Polish Jazz Showcase na Jazztopadzie w najbliższy czwartek

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

Drugie dzień Polish Jazz Showcase na Jazztopadzie przed nami. Kumulacja polskiej sceny jazzowej w jej najmłodszej i najbardziej przebojowej postaci tym razem w dwóch odsłonach. 20-go listopada, od 13:00, w Centrum Kultury Agora, we Wrocławiu, wystąpią Tom Trio, Marek Kądziela Danish Trio, STRYJO, Piotr Orzechowski High Definition Quartet. Tego samego dnia od 21:00 w Klubokawiarni Mleczarnia wystąpią Piotr Damasiewicz Quartet oraz Flesh Machine. 

Tom Trio czyli trio Tomasza Dąbrowskiego i zarazem nazwa płyty będącej jego debiutem fonograficznym w roli lidera (ILK, 2012). Tego artystę wyróżnia rozpoznawalne brzmienie, ekspresywna gra osadzona na kanwie freejazzowej tradycji i berlińskiej awangardy, a także naturalność poruszania się zarówno w słowiańskiej, jak i skandynawskiej sferze dźwiękowej, z którą zapoznawał się podczas lat studiów w Danii. Korzystając z balkan hornu Dąbrowski wzbogaca swoją muzykę szczyptą wschodnioeuropejskiego folku. Sam przyznaje, że stymulują go niekomfortowe sytuacje muzyczne, a granie bez podstawy harmonicznej pozwala wydobyć z instrumentu jeszcze więcej kolorów. Trębacz nagrał kilka płyt m. in. z Tyshawnem Soreyem, Kris Davis, Andrew Drurym, a obecny skład – z czołowymi artystami skandynawskiej sceny jazzowej,  Andersem Mogensenem i Nilsem Bo Davidsenem – stanowi oryginalną mieszankę osobowości o nadzwyczajnym wyczuciu muzycznej przestrzeni.

Marek Kądziela Danish Trio to – jak sama nazwa podpowiada – zespół mieszanej narodowości, a jej trzon stanowi polski gitarzysta. Marek Kądziela swoje muzyczne wykształcenie odebrał m.in. w The Carl Nielsen Academy of Music w Odense, przecierając tym samym studencki szlak wielu młodym muzykom z Polski, w tym swojemu bratu, Maciejowi. Obecnie sam jest nauczycielem i prowadzi szkołę przy łódzkim klubie Bajkonur według autorskiego programu nauczania muzyki, odchodzącego od utartych standardów. Tworząc wiele zespołów, w tym te ze skandynawską obsadą, Marek Kądziela nie stroni od sięgania po języki innych gatunków, jak choćby rocka, czy awangardy, lecz przede wszystkim dopełnia je swoją biegłością, przejrzystością i spójnością gry, osobistym stylem oraz polotem w komponowaniu.

STRYJO nie sili się na jazz. Wszelkie konwencje traktuje z szacunkiem, ale i przymrużeniem oka, pozwalając sobie na działanie elementu zaskoczenia i radosnej wirtuozerii. Stryjo ma się kojarzyć z dobrym wujkiem, który w czasach PRL-owskiego niedostatku wysyłał paczki zza granicy. Jego pośrednikami są muzycy z zespołu. Nikola Kołodziejczyk – pianista i kompozytor, stypendysta Berklee College of Music i wykładowca Akademii Muzycznej w Katowicach, autor suity Chord Nation powstałej na zamówienie festiwalu Jazztopad, nie stroni od współpracy ze sceną yassową; Maciej Szczyciński – laureat najważniejszych polskich przeglądów jazzowych, sympatyczny kontrabasista i pracowity sideman, grał m. in. z The Hilliard Ensemble; Michał Bryndal – ceniony perkusista, rytmiczna dusza wielu zespołów z pogranicza jazzu, R&B, soulu i hip-hopu, jak Sofa, Voo-Voo, czy Wojtek Mazolewski Quintet.

Piotr Orzechowski HIGH DEFINITION QUARTET to jeden z najciekawszych i najbardziej utytułowanych polskich zespołów jazzowych młodego pokolenia. Zdobył szereg nagród na prestiżowych konkursach jazzowych w kraju i zagranicą. Liderem zespołu jest Piotr Orzechowski – pianista i kompozytor, absolwent Berklee College of Music i laureat nagrody Montreux Jazz Solo Piano Competition z 2011 roku. Nie kryje swoich fascynacji muzyką współczesną i eksperymentem, czego dowodem jest inspirowany twórczością Krzysztofa Pendereckiego solowy album Experiment. Pierwszy album kwartetu, Hopasa (Universal Music Polska, 2013), otrzymał nominacje do Nagrody Fryderyk, przez co stał się jednym z najważniejszych nagrań jazzowych zeszłego roku. Muzykę High Definition Quartet wyróżnia pianistyczny kunszt i wyobraźnia aranżerska lidera oraz mięsista sekcja rytmiczna, znakomicie dopełniona głosem saksofonu tenorowego, czego dowodem może być ich ostatni projekt, Bukoliki, z którym ruszają w trasę właśnie w listopadzie.

Piotr Damasiewicz Quartet Mnemotaksja - Założycielem kwartetu jest Piotr Damasiewicz – wrocławski trębacz i kompozytor, wszechstronny artysta aktywny na wielu płaszczyznach sztuki. Jest inicjatorem projektu Music According To Art (MATA), a także założycielem kolektywów Piotr Damasiewicz Project Imprographic i Power of the Horns. Wraz z Gerardem Lebikiem tworzy VeNN Circles. Brał udział w międzynarodowych spotkaniach JazzPlaysEurope i Take Five Europe. W 2013 roku otrzymał nagrodę Fryderyk w kategorii Jazzowy Debiut Roku. Autorska muzyka projektu Mnemotaksja powstała ponad 5 lat temu, a materiał, który zarejestrowano w małym, śródmiejskim kościółku – siedzibie Kościoła Chrześcijan Baptystów we Wrocławiu – doczekał swojego wydania właśnie w tym roku (ForTune, 2014). To unikatowa atmosfera i akustyka miejsca były inspiracją do stworzenia kompletnego dzieła.


Flesh Machine to wrocławskie trio improwizatorów od wielu lat jest częścią free-jazzowego środowiska, z którym współpracując tworzy najróżniejsze konstelacje. Muzycy zespołu są zaangażowani w działania na scenie teatralnej i filmowej. Ich inspiracje sięgają do muzyki współczesnej i etnicznej, o które wzbogacają swój język dźwiękowy, a także poszerzają możliwości sonorystyczne instrumentów. Muzyka zespołu to atonalne walkingi, transowe groove'y i otwarte przestrzenie medytacyjne, z których przebija ekstatyczny głos klarnetu Mateusza Rybickiego. Ponadto członkowie Flesh Machine pełnią rolę muzycznych gospodarzy jam sessions podczas tegorocznego Jazztopadu.

Tagi: