11. Lublin Jazz Festiwal: Polish Jazz Requiem, Enrico Rava Quartet oraz Gnigler Sextett.

Autor: 
Redakcja, mat. pras.

27 kwietnia, w ramach 11. Lublin Jazz Festiwalu, w Centrum Kultury w Lublinie, usłyszymy projektu Polish Jazz Requiem, Enrico Rava Quartet oraz Gnigler Sextett. 

Marcin Oleś: „Inspiracją powołania do życia projektu Polish Jazz Requiem był jeden z najbardziej znaczących polskich albumów jazzowych autorstwa Tomasza Stańko i jego kwintetu pod tytułem “MUSIC FOR K”. Sam album, nagrany kilka miesięcy po śmierci Komedy, któremu był poświęcony i dedykowany, był jednocześnie hołdem i wyrazem gniewu I niezgody po śmierci mentora, przyjaciela i wielkiego artysty. Takiego samego mentora znalazł dla siebie Komeda pisząc kilka lat wcześniej być może własne opus magnum po śmierci wielkiego Johna Coltrane’a zatytułowane “NIGHTTIME, DAYTIME REQUIEM”.  Wiele lat później trębacz Andrzej Przybielski skomponował swoje requiem “EPITAFIUM FOR JACEK” po śmierci zmarłego kontrabasisty Jacka Bednarka. Każdy ze wspomnianych tu utworów, to zupełnie odmienny świat dźwiękowy, zupełnie inna narracja i odmienny ciężar, mówiący tyle samo o samym twórcy, co o jego podejściu do materii muzycznej.Wielcy polskiego jazzu. Skąd się wywodzą? Kto był dla nich największą inspiracją? Co po tych inspiracjach pozostało i czy zdążyli o nich opowiedzieć?”

Włoski trębacz Enrico Rava należy do najważniejszych twórców nowoczesnego, europejskiego jazzu. Zrealizował ponad dziewięćdziesiąt nagrań, z czego ok. 30 jako solista. Współpracował i nagrywał z najwybitniejszymi muzykami jazzowymi na świecie, takimi jak: Carla Bley, Paul Motian, Lee Konitz, Gil Evans, Pat Metheny, Michael Petrucciani, John Abercrombie, Richard Galliano, Joe Lovano, Dave Douglas. Jego dyskografia jest niezwykle bogata i różnorodna, w większości nagrywana dla prestiżowych wytwórni płytowych Soul Note, Black Saint, Label Bleu i ECM. Enrico Rava, stosujący nierzadko podobny rodzaj artykulacji jak Tomasz Stańko, pielęgnuje zauroczenie spuścizną Milesa Davisa, co objawia się w sposobie wyrażania emocji i zwartości wypowiedzi. W skład kwartetu Ravy wchodzą muzycy młodego pokolenia. Enrico Morello, grający na perkusji, przez samego Enrico Ravę uznany jest za najlepszego włoskiego perkusistę, nadaje zespołowi stylowy, swingowy charakter. Francesco Diodati, na gitarze – sytuuje Wild Dance w XXI wieku, nadając kwintetowi nowoczesny charakter i wykorzystując atuty elektrycznego brzmienia.

Działający w Wiedniu Sextet, którego liderem jest Jakob Gnigler – obecnie najbardziej interesujący saksfonista w Austrii. W swojej twórczości sięga do tradycji jazzowej, nie pomijając dorobku współczesnej awangardy muzycznej i eksperymentu. Improwizacje solowe i kolektywne wzajmenie się przenikają, zazębiają się, tworząc muzyczny monolit, znany choćby z twórczości zespołu Willem Breuker Kollektief. Sextett operuje bebopową frazą, a warczące tony saksofonu i kameralne brzmienie, ekscytujące wstawki instrumentów dętych i atonalne kolaże stawiają tę muzykę niezwkle wysoko. Nieustannie zmieniają się style i rytmy. W tym wszystkim tkwi mnóstwo temperamentu, ekspresji i odwagi – muzyka zespołu jest ekspansywna, ale i swobodna, grana z przekonaniem i pietyzmem. Mimo owego kunsztownego eklektyzmu gra zespołu osadzna jest w tradycji prawdziwie „gorącego” jazzu.

 

Tagi: